שבוע קריטי לגורלו של תאגיד השידור הציבורי, שטרם עלה לאוויר: ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא הבוקר (ראשון) לפורום ראשי המפלגות את הצעתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן לפזר את תאגיד השידור הציבורי ולאחד אותו עם רשות השידור, המצויה בהליך של פירוק. בקואליציה ניטש מאבק בין התומכים למתנגדים למהלך ומסתמן כי שר האוצר משה כחלון יהיה לשון המאזניים בדיון. שר החינוך נפתלי בנט, שר הפנים אריה דרעי וכחלון כבר הודיעו שיתנגדו להצעה, אולם מתחזקת ההערכה כי כדי למנוע משבר בקואליציה, יוחלט לדחות את תחילת השידורים בחצי שנה נוספת, אף שהנהלת התאגיד הודיעה שהוא יוכל לשדר כבר בינואר הקרוב.



ח"כ ביטן קרא לשותפות הקואליציוניות לכבד את ההסכם הקואליציוני ולתמוך בהצעתו, שלטענתו גם תחסוך לציבור כסף רב. "כל חברות הקואליציה חתמו על סעיף בהסכם הקואליציוני המחייב אותן לכבד כל חקיקה ששר התקשורת, קרי ראש הממשלה, מקדם בתחום התקשורת. ההסכם מחייב את כל המפלגות, כולל את כולנו", אמר אמש ביטן ל"מעריב־השבוע". "אנחנו מנסים להשיג רוב קואליציוני כדי לקדם את הצעת החוק שיזמתי לסגירת התאגיד. בינתיים אין לנו הרוב הדרוש משום שש"ס מתנדנדת והשרים משה כחלון ונפתלי בנט מתנגדים. אני מקווה שהם יתעשתו ויתמכו. כך או כך, הנושא ייסגר עוד השבוע".



ביטן רמז כי אם כחלון יעמוד בסירובו לתמוך בסגירת התאגיד, הליכוד עשוי להתחשבן איתו בהמשך במהלך אישור חוק ההסדרים ותקציב המדינה, כמו למשל בנושא מיסוי על דירה שלישית. "זה לא תנאי, אבל ברור שאם כחלון לא מכבד הסכמים, שלא יצפה שאחרים יכבדו הסכמים איתו", אמר. באופוזיציה תוקפים בחריפות את נתניהו. ח"כ עפר שלח מיש עתיד אמר: "מה שמוביל את ראש הממשלה זה לא רק רצון לשלוט ויחס אובססיבי כלפי התקשורת, אלא לתחזק תחושה של מלחמה נגד התקשורת, פילוג ושיסוי של חלקים בחברה האחד בשני. הוא לא רוצה שהתקשורת תמות אלא שהיא תחיה על הברכיים. זה מה שמשאיר את ראש הממשלה עם תחושת עוצמה".



גם בתוך הליכוד אין תמימות דעים. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וח"כ יהודה גליק כבר הביעו התנגדות פומבית ואליהם הצטרף שר החינוך נפתלי בנט מהבית היהודי, שהבהיר בשבוע שעבר: "אנחנו מתכוונים להצביע נגד החוק הזה, שיעלה לנו כמעט מיליארד שקל". ובתוך כך קוראת אגודת העיתונאים בירושלים, בניהולו של היו"ר אחיה גינוסר, למזג את התאגיד לתוך רשות השידור ולאמץ מתווה חדש להצלת השידור הציבורי, שיהיה הוגן, אמין ומקצועי, בכפוף לניהול המקצועי של כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר), עד לגיבוש חוק שידור ציבורי חדש. אמש הפגינו בתל אביב עשרות יוצרים נגד הכוונה לסגור את התאגיד. הם השמיעו קריאות ונשאו שלטים בנוסח "גונבים תרבות מהציבור" ו"קאט לדריסת החוק!".


כחלון נגד "חוק הג'ובים"

שר האוצר כחלון הודיע כי יטרפד הצעת חוק חדשה של ח"כ ביטן לאפשר לשרים ולח"כים לשעבר לשמש דירקטורים בחברות ממשלתיות ("חוק הג'ובים החדש"), הצעה שתוכננה לעלות היום להצבעה בוועדת השרים לחקיקה. גורמים במפלגתו של כחלון אמרו שמדובר בניסיון לבצע מחטף ולהעביר חוק שיסדר ג'ובים לשרים, לח"כים ולראשי ערים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות.



לפי הצעת החוק, שר שכיהן במשך שלוש שנים, גם אם לא ברציפות, יוכל לכהן כדירקטור ללא צורך בהוכחת כישורים מיוחדים כפי שנדרש כיום, וכך גם חבר כנסת שכיהן שלוש שנים ברציפות וראש עירייה שכיהן חמש שנים ברציפות.