בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל נערך היום (ראשון) טקס האזכרה הממלכתי לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, שנרצח לפני 21 שנה בידי פעיל הימין הקיצוני יגאל עמיר. בטקס השתתפו ראש הממשלה בנימן נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין. דליה רבין, בתו של ראש הממשלה שנרצח, פנתה בטקס לנבחרי הציבור ואמרה: "עם גילויי השנאה ופריעת החוק והרוחות הרעות, לא רק עלינו מוטלת האחריות להתמודד. לא אנחנו צריכים להקריא את הכתובת שעל הקיר - זאת האחריות שלכם, של היושבים כאן בשורות הראשונות. מכם צריכה לצאת אמירה ברורה, אתם המופקדים על כך שממשלת ישראל שוב לא תודיע שוב בתדהמה".

עוד הוסיפה רבין: "אנחנו עייפנו מלדבר. המילים שחוקות והכל מרגיש חלול, המשא כבד והמועקה מתגברת משנה לשנה - הפצע שלנו והאובדן לא ייעלמו לעולם. וכן, יש עדיין ויכוח ויש מחלוקת ומרכז רבין אותו ייעדנו למקום מפגש הוא האנדרטה התוססת של סיפורה של המדינה שלנו ששזורה בסיפורו". 
 
דליה רבין. צילום ארכיון: פלאש 90

ריבלין: "רק דור אחד והקיטוב מחריף"


נשיא המדינה ריבלין התייחס בנאומו לשנים שחלפו מהרצח ואמר: "21 שנים ובמעמקים בחדרי הלב, אנחנו לא מאמינים שזה קרה. מאז אותו ערב מר ונמהר, שאלה אחת צריכה להעסיק אותנו כעם וכחברה - רצח רבין היה אירוע חד פעמי - כיצד נבטיח שלעולם לא תקום יד ולא תונף המאכלת על אף אחד מאיתנו בשל עמדתו הפוליטית, נשיא, ראש ממשלה, שר, חבר כנסת, עיתונאי, או אדם מהשורה?".

בהמשך התייחס לעצרת שתוכננה ובוטלה לזכרו של ראש הממשלה בכיכר רבין בשל היעדר מימון: "יהיו שיגידו שהזמן עושה את שלו, אבל אני חש שאין זה מוסיף כבוד לתומכי רבין, וגם למתנגדים אליו, כשאנחנו לא מצליחים לקיים עצרת אחת לכבודו. האם איבדנו את היכולת לשבת תחת קורת גג אחת? עברו רק 21 שנה מאז הרצח, רק דור אחד והקיטוב מחריף. מה יהיה כאן בעוד שלושה וארבעה דורות, כשנצטרך לקבל הכרעות כואבות. מי יזכור כי אש גדולה פרצה בלב האומה, וכולנו נכוונו ממנה? מי יחשוב שהתחייבנו לדורות הבאים, למנוע את הצתת דגל המדינה היהודית והדמוקרטית, איך נמשיך ונשמר את הזיכרון? איך נשנן את הלקח, איך נמשיך לאהוב איש את רעהו. אני מקווה שבשנה הבאה יזכרו את רבין בעצרת אחת".

"גם אם אין זאת שעתה היפה, אני מבקש לא לוותר, ולתלות תקווה. בפרספקטיבה ההיסטורית זאת תחילת הדרך, אך העתיד המשותף מחייב אותנו לתקווה. הטקס השנה קשה יותר, בשנה שבה גם שמעון פרס ז"ל הלך מאיתנו. שמעון היה שם בכיכר לצידו של רבין, והשנה - לראשונה, אנחנו זוכרים את יצחק ולאה בלעדיו. החיבור בין השניים היה שם דבר, לא תמיד היה זה באהבה, אבל החיבור בכהונה האחרונה היה אחר. מסע הזיכרון נעשה כבד יותר, כי נושאיו גדולים היום. יהיה זכרם ברוך", סיים ריבלין.

 
 

נתניהו: "צלקת שתישאר לדורות"

 
בהמשך נאם ראש הממשלה נתניהו. "הפצע יישאר תמיד פתוח. אומות, כמו בני אדם, נושאות צלקות, והצלקת של הירצחו של ראש ממשלה בישראל תישאר לדורות. אינני חושש שהתיחום שהדבר הזה שם בשיח הפוליטי יימחק, זה נחרת בלב האומה", אמר נתניהו.

עוד הוסיף ראש הממשלה: "כולם צריכים להכיר את דמותו של יצחק רבין, לוחם ההגנה והפלמ"ח, עלם יפה תואר, סיפור חייו של לוחם ומפקד שצמח להיות ראש הממשלה. כל ילד וילדה בישראל צריכים לדעת שהוא תרם לביסוס ישראל, עצמתה, ייצור כוחה, שיצק נדבכים חשובים במה שאנחנו מכנים קיר הברזל של המדינה. ניסיון החיים שלו לא איפשר לו להיות תמים, הוא רצה וחתר לשלום אבל הוא הכיר בחוסר הנכונות של חלק ניכר מהפלסטינים לעשות שלום. ננצור את דמותו הייחודית של יצחק רבין, נוקיר את תרומתו האדירה ונבטיח שגם הדורות הבאים יכירו ויוקירו אותו".

21 שנים לרצח רבין ז"ל. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בשעות הערב תתכנס מליאת הכנסת לישיבה מיוחדת לזכרו של רבין, שבה יישאו דברים לצד נתניהו גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וראש האופוזיציה והמחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג. האירועים לזכר רבין נפתחו כבר ביום חמישי שעבר במשכן הנשיא בטקס הממלכתי "נר יצחק". בטקס נשאו דברים הנשיא ריבלין וכן בנו של רבין, יובל רבין.