גם לאחר אישור חוק ההסדרה בקריאה טרומית, המתיחות בקואליציה לא פוחתת. גורם בליכוד תקף היום (רביעי) היום את יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט והאשים אותו בהתנהלות לקויה סביב ההצבעה על החוק. "ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע בעד חוק ההסדרה בקריאה טרומית, זאת לאחר שגייס רוב לטובת העברת החוק, בתיאום עם שר האוצר משה כחלון ובהובלת יו"ר הקואליציה דוד ביטן", אמר הגורם ולא הזכיר את פועלו של בנט בנושא.



לדברי הגורם, "צר לנו שגם בזמן שראש הממשלה מוביל את המאמץ להעביר את חוק ההסדרה, בנט ממשיך לירות בנגמ"ש ולעסוק בתדרוכים נגד הליכוד וראש הממשלה ולא נותן לעובדות לבלבל אותו. לא רק שהוא לא דחף את הליכוד לחוק ההסדרה כפי שהוא טוען, הוא בכלל התנגד לחוק במשך תקופה ארוכה ואף הלין בפני ראשי הקואליציה על מכתב שעליו חתמו חברי הכנסת והשרים של הליכוד בעד החוק". 



מליאת הכנסת במהלך ההצבעה על ההסדרה, היום. צילום: מרק ישראל סלם



"בנט הבין שהחוק ישרת אותו פוליטית"


לדברי הגורם, בשיחות סגורות שתוכנן פורסם בתקשורת, טענו בנט והשרה איילת שקד כי "לחוק אין סיכוי ריאלי לעבור". לטענתו, הם גם האשימו את נציגי הליכוד בכך שהם "מנופפים בהמצאה חסרת סיכוי במקום לומר למתיישבים את האמת", ואמרו כי "רק משגילה שהחוק יכול לשרת מטרות פוליטיות - צירף בנט את תמיכתו לחוק וזאת באיחור ניכר".



עוד אמר הגורם כי "הליכוד, שמוביל את המחנה הלאומי, לא זקוק לסיוע מבנט כדי לפעול למען ההתיישבות. אנחנו נמשיך לפעול למען ההתיישבות ובנט ימשיך לעסוק ביחסי ציבור ובפוליטיקה קטנה". מהבית היהודי נמסר בתגובה: "אנו מוקירים את פועלו רב השנים ועטור השבחים של ראש הממשלה למען מדינת ישראל".



נפתלי בנט ומשה כחלון. צילום: מרק ישראל סלם



האיום של בנט ושינוי העמדה של כחלון


הקרב בין נתניהו לבנט חודש מיד לאחר אישור חוק ההסדרה בקריאה טרומית, שאושר בתום דרמה קואליציונית רבתי שניהל מאחורי הקלעים יו"ר הקואליציה דוד ביטן. 58 ח"כים הצביעו בעד ו-51 התנגדו להצעת החוק הנוגעת גם לפינוי עמונה. ברוב בקואליציה הושג בין היתר בעקבות שינוי העמדה של מפלגת כולנו, שברגע האחרון החליטה לתמוך.



דקות לפני ההצבעה הודיע שר האוצר משה כחלון כי בניגוד לדבריו אמש, כולנו תצביע בעד חוק ההסדרה. "סיכמנו שיו"ר הקואליציה ביטן יודיע כי לא תהיה פגיעה במעמד בית המשפט העליון, אם תהיה כזו - נעצור את החקיקה בכל שלב", אמר שר האוצר. בתום ההצבעה אמר ח"כ עפר שלח (המחנה הציוני) לשר כחלון: "נלחמת כאריה, נפלת כזבוב".  



בסמוך להצבעה נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר כחלון, השניים סיכמו שהחוק יעבור בטרומית ולא יקודם אחרי זה. בפגישה בין בנט לכחלון אמר יו"ר הבית היהודי שהוא לא מכיר סיכום כזה. גורמים בבית היהודי ציינו מוקדם יותר הבוקר כי שר החינוך נפתלי בנט הורה להפסיק את המגעים בנוגע לקיזוזים כאלה ואחרים בהצבעה. "אין מגעים ואין קיזוזים", מסרו הגורמים והוסיפו כי "בנט נחוש ללכת עד הסוף. אחרי שנה של גרירת רגליים, אין דרך אחרת להציל אלפי בתים ביו"ש. נעביר את החוק בשלמותו, כולל סעיף עמונה".