בעקבות פרשת הצוללות הסוערת, עו"ד דוד שמרון, מקורבו ואיש סודו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לנסות להשקיט את הסערה, ולערוך לעצמו בדיקת פוליגרף פרטית. את הבדיקה ערך החוקר יגאל לב, ממכון "אייל", שהגיע לשוחח הבוקר (יום שני), עם ספי עובדיה ודרור רפאל ב-"103FM", במטרה לשפוך אור על הממצאים. "זו הייתה פעם ראשונה שאני פוגש אותו. הוא נראה נסער מהעובדה שהוא חושב ומרגיש שנגרם לו עוול. הוא ביקש את הבדיקה, שילם עליה ובא עם השאלות, שהיו זקוקות לניסוח מקצועי שאותו אנחנו עושים. במקרה הזה יכולנו להוסיף שאלות שהוא היה מסכים להשיב להם, כך התרשמתי. לא הוספנו כי לא הרגשנו צורך".



עו"ד שמרון, שעלה לכותרות לאחרונה כמתווך בעסקת הצוללות עם גרמניה, החליט לפרסם את תוצאות הבדיקה, בה יצא דובר אמת, כמי שלא סיפר לראש הממשלה על מעורבתו בעסקה. לב, חוקר לשעבר במשטרה, ציין כי אם שמרון היה יוצא דובר שקר, הוא היה מחויב לדיסקרטיות, והדו"ח לעולם לא היה מתפרסם. לב הוסיף כי שמרון היה בטוח בצדקתו, ועשה את הבדיקה ברצון, אך בשקיפות שיתף את המאזינים בתכנית, כי השאלה האם שמרון הסתיר את עיסוקו בצוללות מראש הממשלה לא נשאלה. "היא הייתה יכולה להישאל", אמר, "אם תיקח את השאלות, תראה שהן כוללות גם את המידע הזה איפשהו". על האפשרות לשאול את שמרון על הבחירה בו כעורך הדין המלווה את העסקה, הוסיף לב: "בפוליגרף אני יכול לשאול אותו מה הוא עשה ומה הוא יודע, ולא מה אחרים תכננו ומה מישהו אחר יודע".



האם קיימים מקרים בהם אדם משלם מכיסו למכון פוליגרף, ויוצא דובר שקר?

"יש הרבה כאלה. גם בסקטור הפרטי, גם בציבורי, וגם מקרב בכירים ביותר. אני לא רואה בעיניים בקטע הזה, ואין לי שום בעיה להוציא דובר שקר למרות ששילם, מה זאת אומרת? אתה לא קונה בדיקה. אני מתעסק בחקירות מעל 30 שנה, ובפוליגרף כ-17 שנה".

למרות הפרשה השערורייתית שעוררה חשד רב ולא מפסיקה להכות גלים, יגאל לב מצליח להימנע מדעות קדומות. "הוא ידע שאולי יכול להיות מצב של ניגוד עניינים, הוא יודע מה מותר ומה אסור. הוא אומר שהוא לא נכנס לעניין הזה מול ראש הממשלה מהסיבות הללו. הוא יצא דובר אמת, אז זה משרת אותו היטב. זה יכול היה לצאת אחרת, הוא גם יכול היה לא לבוא להיבדק. מי שרואה את הדברים מהצד, זה עושה רושם של קנוניה. מאחר ונכנסתי לתמונה, ראיתי במה מדובר. פגשתי את מר שמרון, התרשמתי אחרת, ובמיוחד לאור ממצאי הבדיקה".

לב סיכם את דבריו, ואמר, כי בחקירה רגילה לא יכול היה לקבל אינפורמציה שתסתור את תוצאות הפוליגרף. "כי אין. לעניות דעתי, והייתי חוקר בכיר במשטרה, גם כאן האמנתי למי שישב לפני. יש לי כלי נוסף שזה הפוליגרף, שאני נוטה יותר להאמין לו יותר מאשר לעצמי, ככה השנים לימדו אותי. אז אני והפוליגרף הגענו לאותם ממצאים".