השאלה מי יזכה למשמורת על הילדים לאחר גירושים בין בני הזוג קורעת לא רק משפחות בישראל - אלא גם את הקואליציה. היום יועלו להצבעה טרומית במליאה שתי הצעות שונות של חברי קואליציה. האחת, של ח"כ יואב קיש מהליכוד, מציעה לבטל כליל את חזקת הגיל הרך, המעבירה ילדים גרושים באופן אוטומטי לידי האם. ההצעה השנייה, של ח"כ שולי מועלם־רפאלי (הבית היהודי), מתנגדת לביטול כליל של חזקת הגיל הרך, ורק מצמצמת אותה.



כאמור, את ההצעה לבטל את הנוהל הקבוע כיום, לפיו במקרה של גירושים ילדים עד גיל 6 עוברים לחזקת האם, מוביל יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש. הוא הצליח להעביר את הצעתו בוועדת השרים לחקיקה ואף העלה אותה בנובמבר 2015 לקריאה טרומית. אלא שאז האופוזיציה התגייסה והצליחה להפיל את ההצעה, לקול צהלות חברות כנסת מהאופוזיציה שהתנגד לה.



ערב יציאת הכנסת לפגרת הקיץ, ניסה ח"כ קיש שוב להעביר את הצעת החוק שלו, אלא שאז איימה סיעת הבית היהודי במשבר קואליציוני. יו"ר הסיעה ח"כ שולי מועלם־רפאלי התנגדה להצעתו של קיש והגישה הצעה משלה. לדעתה, יש אומנם להוריד את גיל חזקת הילד לגיל 4, אך לא לבטלה לחלוטין.



ח"כ קיש. לדאוג לטובת הילד / צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ קיש. לדאוג לטובת הילד / צילום: הדס פרוש, פלאש 90



יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) ניסה להתערב במשבר והציע פשרה משלו, לפיה חזקת הילד תהיה רק עד גיל שנתיים, אולם ח"כ קיש התנגד ומשך את הצעתו. שני הצדדים לא הצליחו ליישב את המחלוקת ביניהם, והיום הוחלט להביא לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית את שתי הצעות החוק, תוך התחייבות של כל מרכיבי הקואליציה לתמוך בשתיהן. המאבק, המלווה בהרבה יצרים, לא יסתיים היום וצפוי להימשך באחת מוועדות הכנסת.



בבית היהודי מבקשים להעביר את הדיון בהצעות החוק לוועדת חוקה, חוק ומשפט, בראשה עומד ח"כ ניסן סלומינסקי מהמפלגה. לעומת זאת, ח"כ קיש מבקש להעביר את שתי ההצעות לדיון בוועדת הכנסת, שהוא עומד בראשה. אפשרות שלישית היא שיוחלט כי ההצעות ידונו בוועדה מיוחדת שתוקם לצורך העניין. גם ח"כ קיש וגם ח"כ שולי מועלם־רפאלי ביקשו אתמול לשמור על פרופיל נמוך. שני המציעים משוכנעים כי הצעות החוק שלהם משרתות את טובת הילד, וכמו במשפט שלמה, הם יאלצו להתפשר. ההערכה היא שבסופו של דבר חזקת הילד תהיה רק עד גיל 2.5 שנים.