להבדיל מהרוחות המנשבות מאנשי מפלגת הבית היהודי המציגים את חוק ההסדרה כהישג, שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט אמר היום (שני) בכנס עיתונאים היהודים, ביוזמת לע"מ, משרד התפוצות ומשרד החוץ, כי זהו יום מאוד קשה עבורו: "ממש היום אני מקדם דברים למרות שחלק מהמצביעים שלי מתנגדים להם, אבל צריך לעשות את מה שנכון ולא רק לרצות את הבוחרים. צריך לדעת מה נכון, מה חשוב ולקדם את הדברים הללו כדי לעזור ולחזק את מדינת ישראל והעם היהודי", בנט הוסיף כי "ההתנחלויות - כמו הכותל ורמת הגולן - לא מוכרות כשייכות לישראל. מנחם בגין החיל את החוק הישראלי בגולן למרות ההתנגדות של העולם".

יו"ר הבית היהודי התייחס לעתיד ואמר כי "צריך להילחם עבור מה שרואים בתור העתיד הנכון והטוב בארץ ישראל בעוד 100 או 200 שנים, ואני אמשיך להילחם על הדברים שאני מאמין שחשובים" ושלח עקיצה לעבר ראש הממשלה: "נתניהו אמר שהוא תומך במדינה פלסטינית ואז בנה התנחלויות. אני חושב אחרת - זה שטח שצריך להישאר של ישראל, כאשר לפלסטינים יש אוטונומיה מוגברת. צריך תכנית מרשל לשטחי איו"ש שכוללת פיתוח תשתיות, תחבורה ותיירות כדי לשפר את החיים של כולם, יהודים ופלשתינים. במקביל, צריך להחיל את הריבונות הישראלית על גושי ההתיישבות ושטח C ושבכל פעם שישראל ויתרה על שטח היא קיבלה טרור. בעזה יש מדינה נכשלת, שהפכה בסיס לטרור. אי אפשר לבקש לעשות אותו ניסוי כושל באיו"ש".

הגיעו להסכמות אחרונות. בנימין נתניהו. צילום: אמיל סולטן, פלאש 90
הגיעו להסכמות אחרונות. בנימין נתניהו. צילום: אמיל סולטן, פלאש 90


ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש הבית היהודי נפתלי בנט נערכים להעביר את חוק ההסדרה, ללא סעיף עמונה הבעייתי, על מנת לקדם את התהליך. בקואליציה כבר החלו להיערך לאפשרות, כשהצעת החוק מופיעה בסוף סדר היום של מליאת הכנסת. נתניהו ובנט ערכו מספר פגישות בכדי להגיע להסכמות אחרונות על מתווה עמונה וחוק ההסדרה ומנסים להעביר את הנושא בקרב ראשי הקואליציה. 

גורמים משפטיים טענו כי היועמ"ש הבהיר חד משמעית כי קיימת מניעה משפטית לקדם את חוק ההסדרה, גם אם יורד סעיף 7 שמחיל את החוק על עמונה, והוא רואה את החוק כחוק שנוגד את הדין הישראלי והבינ״ל. מבחינתו זהו חוק לא חוקתי מבחינת המשפט הישראלי ולכן היועץ לא יגן עליו בבג״ץ. היועץ אמר את זה בצורה ברורה וחדה גם ביום חמישי האחרון בנאומו בכנס העמותה למשפט ציבורי, ודבר לא השתנה מאז הנאום". 


במקביל, יבוצע בעמונה פתרון של נכסי נפקדים, כפי שהציע היועץ המשפטי לממשלה, כלומר העתקה של היישוב הקיים במרחק 100 מטרים על אדמות נכסי נפקדים. בכך יובטח גם השארת נוכחות יהודית על הגבעה בה יושב כיום המאחז. כמו כן, בהבנות בין נתניהו לבנט נקבעו גם רשת ביטחון וחוק ההסדרה. על פי ההבנות, אם בסופו של דבר חוק ההסדרה יבוטל על ידי בג"ץ, יופעל הפתרון הקפריסאי, לפיו יוקם טריבונל מיוחד, בגיבוי בינלאומי שיפצה את בעלי הקרקע הפלסטיניים, אם יהיו כאלה, אך הבתים לא יפונו ולא יהרסו. מדובר בפתרון שנעשה בין קפריסין היוונית והטורקית. עוד נאמר בהסכמות שהושגו כי על פי בקשתו של בנימין נתניהו, יישום חבילת ההסדרה, ובכלל זה העתקת עמונה, יידחה בחודש.



שר האוצר משה כחלון התייחס לחוק ההסדרה: "איפה שצריך לשמור על בית המשפט העליון - אנחנו לוקחים על עצמנו לעשות זאת. זה לא קל ולא פשוט. אבל אם נאבד את בית המשפט העליון, מה ישאר לנו? את מי נכבד ומפני מי נירא? אנחנו שם במקומות האלה למרות שזה לא קל ולא פשוט". כחלון הוסיף: "יש מנהיגים שבורחים מאחריות ויש מנהיגים שלוקחים אחריות. מנהיגות צריכה לדעת לקבל החלטות - לא לפי הכותרת ולא לפי הרוח."

למנוע מצבים דומים בעתיד


אתמול נפגשו ראש הממשלה והשר בנט וסיכמו כי ההצבעה על חוק ההסדרה תידחה מהיום ליום רביעי על מנת להגיע להסכמות בנושא. שני האישים גם סיכמו על שורה של צעדים בדמות צווים והחלטות ממשלה שימנעו מצבים דומים בעתיד, פיצוי לתושבי עמונה והעתקת היישוב למקום סמוך כפי שהציע היועץ המשפטי לממשלה. 

על רקע המשבר, הזהיר נתניהו בישיבת שרי הליכוד בשבועית, כי ממשלו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה עשוי עדיין לתמוך במהלכים באו"ם בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אנחנו עדיין בתקופה מדינית רגישה", אמר ראש הממשלה לשרים וביקש מהם "לנהוג באחריות ולהתבטא באחריות".