התקווה בארמון הנשיאות בטורקיה: איתן נאה שגריר ישראל בטורקיה הגיש היום (שני) את כתב האמנה שלו לנשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. הטקס נערך בארמון הנשיאות "קולייה" שבבירה אנקרה. נאה סקר משמר כבוד של חיילים טורקיים ולאחר מכן נוגנה ההמנון הלאומי של ישראל. הנשיא ארדואן לחץ את ידו של נאה והתקשורת בטורקיה דיווחה אודות השלב האחרון בנרמול היחסים בין שתי המדינות.


התקווה בארמונו של ארדואן

השגריר איתן נאה מסר: "אני מרגיש גאווה לחזור לאנקרה ולשרת בבירה כה חשובה ומודה לראש הממשלה ולממשלה על האמון שנתנו בי במנותם אותי לשגריר באנקרה, אני מגיע במטרה לבנות מחדש את האמון בין שני העמים ובין שתי המדינות. אנו פותחים דף חדש שמבוסס על הישגיי העבר ואני מקווה לקדם את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ובין שני העמים".



שגריר ישראל החדש בטורקיה איתן נאה נכנס לתפקידו לפני כשבוע והגיע לאנקרה במסגרת חידוש היחסים בין שתי המדינות, שהידרדרו לאחר תקרית המרמרה לפני כשש שנים. נאה נחת הבוקר בטורקיה לאחר שהסכם הפיוס בין המדינות נחתם ביוני האחרון. כמאל אוקם יהיה השגריר הטורקי החדש בתל אביב והוא יחל בעבודתו בהמשך החודש.



ארדואן שלח סיוע בגל השריפות


לפי סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, נאה ציין כי טורקיה וישראל "חולקות היסטוריה של סיוע הדדי בעתות צרה". טורקיה היתה אחת המדינות שהציעה סיוע לישראל במהלך גל השריפות שהתחולל במדינה בשבוע שעבר ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הודה לעמיתו רג'פ טייפ ארדואן על העזרה שהגישה אנקרה.


נאה הוא השגריר הראשון שנשלח למדינה לאחר חתימת הסכם הפיוס ביוני האחרון.



"מגיע כדי לבנות אמון מחדש". השגריר נאה. צילום: משרד החוץ
"מגיע כדי לבנות אמון מחדש". השגריר נאה. צילום: משרד החוץ



נאה שימש סגן השגריר בלונדון, שירת כקונסול כללי באנקרה בין השנים 1997-1993 וכשגריר ישראל באזרבייג'ן בשנים 2005-2001. עם מינויו של נאה, נכנסות המדינות למעשה לשלב האחרון בהסכם הפיוס שנחתם ביולי האחרון - החלפת השגרירים וחזרה לנורמליזציה של פעילות דיפלומטית.



ישראל העבירה 20 מיליון דולרים לטורקיה 25 כפיצוי למשפחות השכולות במהלך תקרית המשט". כמו כן, סוכם כי אף אזרח ישראלי לא יואשם בעבירות פליליות או ייקנס בעקבות האירוע ואילו כעת מינוי השגריר משלים את השבת היחסים הדיפלומטיים למסלולם.