הצעת חוק ההסדרה הונחה היום (שני) שוב על שולחן הכנסת לקריאה טרומית. ההצעה הונחה ללא סעיף 7, שמחיל אותו רטרואקטיבית על מאחז עמונה. בקואליציה ינסו לקיים את ההצבעה עוד היום. במידה ויאושר, יועלה להצבעה בקריאה ראשונה ביום רביעי. על החוק חתומים ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וח"כ יואב קיש (ליכוד).



יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, הסביר כי תהליך החקיקה יחל מחדש משום שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כי כדי שיוכל לפנות לבג"ץ בשם המדינה ולבקש דחייה של 30 יום בפינוי עמונה, הוא דורש להסיר מחוק ההסדרה את סעיף 7 המחיל אותו רטרואקטיבית גם על עמונה.



כדי שאפשר יהיה להעלות את הצעת החוק בהליך מזורז, תתכנס הערב ועדת השרים לענייני חקיקה לדיון בכנסת כדי על מנת לאשר את הליך החקיקה המהיר. יו"ר הקואליציה מסר כי הצעת החוק תובא ביום רביעי לאישור בקריאה ראשונה.


בנט: "מהפך 77' התרחש שוב, חזרנו לשלוט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת סיעת הליכוד למהלך ואמר: "אני מתנצל בפני מי שטיפח תקוות, הקואליציה חזקה והיא צולחת מכשולים. אנו מציעים פתרון שיאפשר לתושבים להישאר על ההר כקהילה, הם ייאלצו לזוז כמה מטרים אך יישארו במקום וזו בשורה חשובה". לדבריו, "כולם מבינים את מצוקת התושבים ומעריכים את המסירות שלהם". 
 
עוד אמר ראש הממשלה, כי "הפתרון שאנו בוחנים ומתכוונים להציע יאפשר לתושבים להישאר על ההר כקהילה. הם יצטרכו לזוז קצת, וזו בשורה מאד חשובה. השקענו בזה מאמץ גדול מאד ואני חושב שהוא יכול לשאת פרי". נתניהו התייחס גם למקרים עתידיים של יישובים ביהודה ושומרון שאולי יצטרכו להתפנות, ואמר כי "אנחנו מוצאים פתרונות שלא היו עד היום אבל כולם במסגרת החוק על מנת לפתור את הבעיה הזאת גם כן". ראש הממשלה שב וקרא לחברי הקואליציה להתבטא באחריות "לטובת ההתיישבות" בגלל התקופה הרגישה מחינה מדינית.

שר החינוך נפתלי בנט, אמר לכתבים בכנסת, כי  "אם החוק אכן יעבור, אפשר לומר כי מהפך 77' התרחש היום שוב, כי היום המחנה הלאומי חזר לשלוט. זה יום היסטורי היום כנסת ישראל עברה ממסלול של הקמת מדינה פלסטינית למסלול של ריבונות ביהודה ושומרון, ושלא יהיה לכם ספק: חוק ההסדרה הוא חוד החנית של החלת הריבונות. אני רוצה לברך את ראש הממשלה שנרתם בכל כוחו בימים האחרונים לפתור את הסוגיה לא היינו יכולים לעשות את זה בלעדיו".

ואילו שרת המשפטים, איילת שקד (הבת היהודי), אמרה כי "היום שבו חוק ההסדרה יעבור הוא יום שייכתב בו אחד הדפים המפוארים בספר ההיסטוריה של שיבת ציון. יהיה זה היום שבו החרב המונפת מעל אלפי בתים תעלם. בשנת היובל לניצחון האדיר של ששת הימים – נקרא דרור להתיישבות ונסיר את האיום שרבץ עליה שנים רבות. עושים סדר במשטר הקרקעות, מגינים על הבתים, מחזקים את ההתיישבות, מעמיקים את ההיאחזות בארץ האהובה שלנו.
תושבי עמונה, אני מצדיעה לכם. אתם הגיבורים האמיתיים שהביאו את ההישג ההיסטורי הזה".

גורמים משפטיים טענו היום כי היועמ"ש הבהיר חד משמעית כי קיימת מניעה משפטית לקדם את חוק ההסדרה, גם אם יורד סעיף 7 שמחיל את החוק על עמונה, והוא רואה את החוק כחוק שנוגד את הדין הישראלי והבינלאומי. מבחינתו זהו חוק לא חוקתי מבחינת המשפט הישראלי ולכן היועץ לא יגן עליו בבג״ץ. היועץ אמר את זה בצורה ברורה וחדה גם ביום חמישי האחרון בנאומו בכנס העמותה למשפט ציבורי, ודבר לא השתנה מאז הנאום".

במקביל, יבוצע בעמונה פתרון של נכסי נפקדים, כפי שהציע היועץ המשפטי לממשלה, כלומר העתקה של היישוב הקיים במרחק 100 מטרים על אדמות נכסי נפקדים. בכך יובטח גם השארת נוכחות יהודית על הגבעה בה יושב כיום המאחז. כמו כן, בהבנות בין נתניהו לבנט נקבעו גם רשת ביטחון וחוק ההסדרה. על פי ההבנות, אם בסופו של דבר חוק ההסדרה יבוטל על ידי בג"ץ, יופעל הפתרון הקפריסאי, לפיו יוקם טריבונל מיוחד, בגיבוי בינלאומי שיפצה את בעלי הקרקע הפלסטיניים, אם יהיו כאלה, אך הבתים לא יפונו ולא יהרסו. מדובר בפתרון שנעשה בין קפריסין היוונית והטורקית. עוד נאמר בהסכמות שהושגו כי על פי בקשתו של ראש הממשלה, יישום חבילת ההסדרה, ובכלל זה העתקת עמונה, יידחה בחודש.