במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ מנסים הבוקר (חמישי) להבין האם ארצות הברית תטיל וטו על הצעת ההחלטה של המצרים שמבקשת לאסור על ישראל בנייה בהתנחלויות, שתגיע להצבעה היום ב-22:00 בלילה שעון ישראל (15:00 שעון ניו יורק). מאחורי הקלעים מתנהל מרתון שיחות קדחתניות בין ירושלים לוושינגטון, כמו כן פגישות בין המשלחת לאו"ם של ארצות הברית למשלחת הישראלית בראשותו של השגריר דני דנון.



גורם דיפלומטי בכיר אמר הבוקר למעריב אונליין כי "כל הזמן יש שיחות מאחורי הקלעים, אך עדיין אין תשובה מנשיא ארצות הברית ברק אובמה, שנמצא בחופשה. ידענו שתגיע החלטה כזו ונעשה הכל כדי למנוע מצב שיביא לסנקציות על ישראל או לבית הדין הבינלאומי בהאג".



מה שמדאיג את ירושלים בהצעת ההחלטה הוא השילוב שמצהיר על התנחלויות לא חוקיות, חזרה לקוי 67' והקפאה בנייה מוחלטת. בנוסף, ישנו חשש מסעיף בהצעת ההחלטה לפיו מזכ"ל האו"ם יצטרך לדווח בכל שלושה חודשים למועצת הביטחון כיצד מיושמת ההחלטה.



מועצת הביטחון של האו"ם. צילום מסך



"שיא של צביעות"



טיוטה של ההצעה, לפיה ישראל תפסיק "לאלתר ובאופן מוחלט את הבנייה בהתנחלויות ובשטחים הכבושים, כולל במזרח ירושלים", הופצה אמש ע"י המצרים. לאחר מכן, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשת הטוויטר קריאה לארצות הברית להטיל וטו על ההצבעה, כיוון שלא היה ברור כיצד תפעל. 



שגריר ישראל באו"ם יצא אף הוא נגד ההצבעה ואמר כבר אתמול כי מדובר בשיא של צביעות, ולא תקדם כלל את ההליך הדיפלומטי". כמו כן כתב דנון כי ההצעה "רק תעודד את המדיניות הפלסטינית להסתה לטרור. זה אבסורד שבזמן בו טובחים באלפים בסוריה, מועצת הביטחון של האו"ם מקדישה זמן ואנרגיה לגינוי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". 



בהמשך פנה גם הוא לארצות הברית: "אנו מצפים שידידתנו הגדולה ביותר לא תאפשר להחלטה האנטי ישראלית והחד צדדית הזאת לעבור במועצת הביטחון".