"ישראל מצפה שארצות הברית תעמוד במדיניות ארוכת שנים שלה, שחוצה ממשלים, שמשא ומתן מקיימים באופן ישיר, בדיוק כפי שהנשיא אובמה אמר בנאום באו"ם ב-2011. אם ארצות הברית לא תטיל וטו, יש כאן הפרת התחייבות מצידה... זו תהיה נטישת עמדה מסורתית, רגע לפני חילוף ממשלים", כך אמר היום (חמישי) גורם מדיני, שהתייחס להצבעה שצפויה להתקיים באו"ם  בשעות הערב. עוד העריך הגורם כי מדובר בניסיון אחרון של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה לפעול נגד ההתנחלויות לפני סיום כהונתו. בתוך כך הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יכנס את הקבינט המדיני ביטחוני בשעה 17:00 לקראת הדיון במועצת הביטחון.



מוקדם יותר אמר גורם דיפלומטי בכיר ל"מעריב אונליין" כי "כל הזמן יש שיחות מאחורי הקלעים, אך עדיין אין תשובה מאובמה, שנמצא בחופשה. "ידענו שתגיע החלטה כזו ונעשה הכל כדי למנוע מצב שיביא לסנקציות על ישראל או לבית הדין הבינלאומי בהאג". מה שמדאיג את ירושלים בהצעת ההחלטה הוא השילוב שמצהיר על התנחלויות לא חוקיות, חזרה לקוי 67' והקפאה בנייה מוחלטת. בנוסף, ישנו חשש מסעיף בהצעת ההחלטה לפיו מזכ"ל האו"ם יצטרך לדווח בכל שלושה חודשים למועצת הביטחון כיצד מיושמת ההחלטה. על פי דיווחים נוספים, ג'ון קרי הודיע לישראל כי האמריקאים לא מתכוונים להערים קשיים על ההחלטה.



קריאה לאובמה להטיל וטו. צילום: רויטרס
קריאה לאובמה להטיל וטו. צילום: רויטרס


טיוטה של ההצעה, לפיה ישראל תפסיק "לאלתר ובאופן מוחלט את הבנייה בהתנחלויות ובשטחים הכבושים, כולל במזרח ירושלים", הופצה אמש על ידי המצרים. לאחר מכן, פרסם נתניהו ברשת הטוויטר קריאה לארצות הברית להטיל וטו על ההצבעה, כיוון שלא היה ברור כיצד תפעל. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון,  יצא אף הוא נגד ההצבעה ואמר כבר אתמול כי "מדובר בשיא של צביעות, ולא תקדם כלל את ההליך הדיפלומטי".

דרישה להטלת וטו 

השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר בתגובה להצעת ההחלטה כי "ההצעה המצרית שתעלה להצבעה במועצת הביטחון מהווה שיא חדש במסכת הצביעות של האו"ם. בזמן שאלפי אזרחים חפים מפשע נטבחים בסוריה ובעיראק, והטרור מכה ברחבי אירופה, האו"ם בוחר לקדם החלטה נגד ישראל שכוללת גם קריאה לחרם על יו"ש. חרמות מכל סוג שהוא, יפגעו אך ורק בעשרות אלפי העובדים הפלסטינים המתפרנסים באזורי התעשייה המשותפים, ובמאמצים להחיות את התהליך המדיני".

ארדן הוסיף בנייה לאובמה: "מי שבאמת תומך בשלום חייב לדחות את ההחלטה הזו, ואת כל המאמצים הבזויים לקדם חרם נגד ישראל דרך האו"ם. הנשיא אובמה ומדינות רבות בארה"ב כבר אישרו חקיקות המתנגדות לכל סוגי החרמות. אני קורא לממשל האמריקאי להטיל מידית וטו על ההחלטה".