אחת מהצעות החוק המשמעותיות ביותר שעומדות בפתחה של מליאת הכנסת במושב הנוכחי, היא הצעת "חוק גירוש משפחות המחבלים", אשר הובאה היום (רביעי) למליאת הכנסת על ידי סיעת "יש עתיד" והעומד בראשה, ח"כ יאיר לפיד. ההצעה, הוגשה לראשונה במרץ 2016 וב"יש עתיד" טוענים כי מאז לא קודמה למרות תמיכת חברי הקואליציה וראש הממשלה בחוק שמטרתו לסייע ביצירת הרתעה במלחמה בטרור. בעקבות כך החליטו ב'יש עתיד' לעלות את החוק להצבעה כדי למנוע דחייה נוספת של חצי שנה כפי שביקשה הממשלה.



אחת המטרות של "יש עתיד" היתה בעיקר להביך את הקואליציה, ולהראות כי היא לא מסוגלת להעביר את החוק. יש לציין כי בוועדת השרים הוחלט לדחות את העלאת החוק על מנת לבדוק את חוקיותו בכל הקשור למשפט הבינלאומי, שמקשה מאוד על גירוש משפחות, גם של מחבלים. בזמן הדיון, שעלה במליאה, התפתחה מהומה גדולה וכל דובר הלהיט את האווירה. לאחר שמספר ח"כים הורחקו, עלתה ח"כ זהבה גלאון לדוכן ודרשה מיו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לקחת אחריות על המתרחש במליאה. בתגובה לכך אמר: "אני לוקח אחריות, ומחליט להסיר את ההצעה מסדר היום הנוכחי".



התגובה גרמה לסערה ביש עתיד והתגובה לכך לא איחרה לבוא:  "לבסוף,  הקואליציה העדיפה שוב למסמס את החוק". במהלך הדיון אמר לפיד: "למה צריך לכפות עליכם לעבוד?  לעצור את הטרור זו העבודה שלכם. כל אזרח ישראלי ידע שאין לכם כוונה לעבוד. אבל בטחון? מלחמה בטרור? מחבלים רוצים ילדים ישראלים. אפילו בזה אתם כבר לא מסוגלים לעבוד?" 



"במרץ האחרון ראש הממשלה נתניהו שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בנושא גירוש משפחות מחבלים בו כתב: 'אני סבור שהשימוש בכלי זה יביא לצמצום משמעותי בפעולות הטרור נגד מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה. בברכה, בנימין נתניהו. חיכינו עשרה חודשים. לא בסבלנות. בנשיכת שפתיים. אנשים מתו בינתיים. ואתם לא עשיתם כלום. זו המלחמה שלכם בטרור. לכתוב מכתבים".


כזכור, החוק הועלה בוועדת השרים ונדחה בשל קשיים משפטיים, לאחר בחינה של החוק הבינלאומי האג.  החוק, במקור, פוצל לשני חוקים. הראשון מתייחס לישראלים שיכולים להיות מגורשים על ידי שר הפנים מתחומי ישראל, והשני, מקל על אנשי התיאום הביטחוני לגרש מהגדה לרצועת עזה. שני החוקים נותנים סמכויות לשרים שונים ונדחה, ע"י הקואליציה, בגלל קשיים משפטיים.