היום ימלאו 25 שנה לטקס החתימה ההיסטורי בדבר כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסין, אחת המדינות המסקרנות בעולם כיום. בעקבות החתימה דאז הוחלפו שגרירים בין המדינות, ובספטמבר של אותה השנה החלו טיסות אל על להגיע לבייג'ינג. "אנחנו מציינים חצי יובל לקיום היחסים בין ישראל לבין סין", אומר עמנואל נחשון, דובר משרד החוץ. "היחסים פורחים בכל המישורים - המישור המדיני, הכלכלי, התרבותי, התיירותי. יחד עם שלטונות סין נמשיך להעמיק את היחסים לתועלת שתי מדינותינו".



החשיבות שמייחסים הסינים לישראל הודגשה בשבוע שעבר באירוע דיפלומטי מיוחד שנערך במרכז סוזן דלל בתל אביב, במסגרת בחירתה של סין בישראל לאחת מחמש המדינות שבהן יצוינו חגיגות שנת התרנגול: כניסת השנה הסינית החדשה במוצאי השבת הקרובה, 28 בינואר. במסגרת האירועים המיוחדים מצוינות גם 25 שנות היחסים בין המדינות במעמד דיפלומטים ואישי ציבור בכירים.



"השנה אנו חוגגים את שנת התרנגול בלוח השנה הסיני, המסמלת מזל טוב ועתיד מזהיר", אמר שגריר סין לישראל, ג'אן יונג־שין. "אני בטוח כי חגיגות 25 השנה לכינון היחסים והשנה החדשה יזרימו אנרגיה חדשה ליחסי סין וישראל ויועילו לשני הצדדים".



"סין אינה בת ברית של ישראל במובן המסורתי וגם לא תהיה כזאת, בראש ובראשונה כי היא אינה רוצה", מבהיר פרופ' יצחק שיחור, מומחה לסין מהמחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית. "סין מנסה לשמור על יחסים טובים עם הגורמים באזור, אך לא תקבל אחריות או תייצר זיקה הדוקה לישראל, שתתפרש כצעד על חשבון הערבים והפלסטינים. מבחינת ישראל, סין אינה תחליף לארצות הברית הן מבחינת ההשפעה של יהדות ארצות הברית והן מבחינת יכולתה ורצונה לתת לישראל גיבוי פוליטי וצבאי".



מהם האינטרסים המשותפים העיקריים של שתי המדינות?


"האינטרסים של שתי המדינות כיום הם בעיקר קידום קשרים כלכליים ותרבותיים, שמירה של יציבות אזורית וגלובלית ומאבק בטרור ובאסלאם רדיקלי. יש א־סימטריה ברורה ביחסים בין המדינות, ויש הגזמה רבה בחשיבות שסין מייחסת לישראל. יעם זאת, ישראל היא גורם מייצב באזור המשרת את האינטרסים של סין, וסין בעיקר מעוניינת בחדשנות הישראלית".



במה עוד סין מעוניינת בהקשר הישראלי?

"העניין של סין בישראל הוא כמו בכל ארץ אחרת: התעצמות כלכלית, אף שיש הטוענים שיש לסין אינטרסים אסטרטגיים. איני מקבל גישה זאת, שהיא שריד של מנטליות המלחמה הקרה. הצבעת סין באו"ם אינה שונה מהצבעתן של המעצמות האחרות, ואין סיבה להתרגש ממנה. עם זאת, חזרתי בשבוע שעבר מסין ונתקלתי באהדה עצומה לישראל".



"היחסים פורחים": הסכם כינון היחסים ב-1992, צילום: יעקב סער, לע"מ
"היחסים פורחים": הסכם כינון היחסים ב-1992, צילום: יעקב סער, לע"מ



"פוטנציאל ענק"



לצד היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, בשנים האחרונות העמיקה סין גם את מעורבותה בשוק הישראלי ואת הקשרים הכלכליים עם המדינה. כך, למשל, ב־2011 "כמצ'יינה" רכשה את השליטה ב"מכתשים אגן", ב־2013 "פוסון פארמה" רכשה את "אלמה לייזרס", ב־2014 תנובה נמכרה ל"ברייט פוד" הסינית, וב־2016 רכש תאגיד "פוסון" הסיני את חברת מוצרי הקוסמטיקה "אהבה". וזוהי רק רשימה חלקית.



"אף שהשינויים הארגוניים כבר נעשו, עדיין יש תחושה של אי־ודאות", הודה השבוע בכיר בתנובה. "הדברים מורגשים כרגע בעיקר ברובד של הדרג הניהולי הבכיר, אבל אין ספק שבעתיד הדברים ישליכו גם על הדרגים הנמוכים יותר בחברה. עקב התחרותיות בשוק, שווי השוק של תנובה ירד מאז הרכישה על ידי הסינים, והשאיפה שלהם כרגע היא להחזיר את החברה לשווי שבו הם קנו אותה, וכמובן, לשפר את שווייה. נחיה ונראה מה צופן העתיד".



כמו כן, בשנים האחרונות אנשי עסקים ישראלים רבים העתיקו את מקום מושבם לסין, וכמה משרדי עורכי דין ישראליים אף הקימו שלוחות במדינה הרחוקה. המפורסם שבהם הוא משרד "שבלת" הוותיק, המנהל פעילות ענפה בתחום הבינלאומי ומסייע לחברות ישראליות שעוסקות בקשרים עסקיים עם הסינים.


"משרד עורכי הדין 'שבלת ושות'' היה הראשון שהציב דגל של קבע בסין לפני למעלה מעשר שנים", אומר עו"ד יעקב ישראלי, שותף בכיר במשרד. "אני חוזה התחזקות ביחסים הכלכליים בין סין לישראל ולא רק בתחומים הנוגעים להייטק הישראלי. אני צופה כי מגמה זו תלך ותתחזק גם בשנים הקרובות. הפוטנציאל הוא ענק, והשוק נטול משקעים ושיקולים פוליטיים כאלה שנתקלים בהם בטריטוריות אחרות שישראל פעילה בהן בעולם".



תנובה. צילום: רויטרס
תנובה. צילום: רויטרס



עטרה ליושנה



הפערים התרבותיים בין ישראל לסין והמוניטין של הסינים כבעלי עסקים לא פשוטים הולידו גם ענף של יועצים לתרבות סין. אחת החברות שסוחרת שנים רבות עם הסינים היא כימיקלים לישראל (כי"ל). "הסינים אינם לקוחות קלים", אמר השבוע בכיר בכי"ל. "המשא ומתן עמם נמשך הרבה מאוד זמן. המחיר הוא הפקטור החשוב ביותר עבורם, וכל הסכם שמושג הוא נקודת פתיחה להסכם הבא".



אחד הגורמים המכריעים במעמדה של סין בעולם בשנים הקרובות הוא, כמובן, כניסתו לתפקיד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בנאום ההשבעה שלו התייחס טראמפ לעובדה שהוא רוצה להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את הייצור לאדמת אמריקה. לפי ההערכות, התבטאויות מנאומו של טראמפ כמו "ארצות הברית העשירה תעשיות זרות על חשבון התעשייה האמריקאית" כוונו לסין. בהמשך פורסם כי סין צנזרה את טקס ההשבעה שלו.



עוד לפני שנכנס לתפקידו, הספיק טראמפ להתעמת עם סין. בין היתר, הוא איים לבטל הסכמי סחר, שעשויים להחליש את הרפובליקה ולהקשות ייבוא סיני לארצות הברית. כמו כן, הוא קרא תיגר על מדיניות "סין אחת", שבמסגרתה דוגלת סין ברעיון שטייוואן היא חלק מסין. נוסף על כך, טראמפ גם פתח חזית מול הסינים בפרשת תפיסת כלי השיט התת־ימי והבלתי מאויש של ארצות הברית בים סין הדרומי. הוא יצא נגד הפעולה הסינית וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "סין גנבה את כלי המחקר של חיל הים האמריקאי במים בינלאומיים, שלפה אותו מהמים ולקחה אותו למדינתה במעשה חסר תקדים". סין מצדה טענה כי "התגובה האמריקאית לא פרופורציונלית, והיא לא מסייעת לפתור את הבעיה".



"לדעתי, הגורם המכריע ביחסי סין וישראל הוא ארצות הברית ועתיד יחסיה עם סין", מוסיף פרופ' שיחור. "בעבר, ועד היום, ארצות הברית היא גורם בעייתי ושלילי ביחסי סין וישראל".



מה יקרה עכשיו, עם עליית טראמפ לשלטון, למעמדה של סין וליחסים בינה לבין מדינות העולם?


"לגבי מה שעשוי להתרחש בעקבות עליית טראמפ, זה שייך לתחום האסטרולוגיה, ואני נמנע מלהתייחס לשאלות כאלה עד שהתמונה תתבהר. מי שטוען שהוא יודע מה יקרה אינו יודע על מה הוא מדבר".