שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון, מתח הבוקר (חמישי) ביקורת על שר החינוך, נפתלי בנט, בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "הנזק שגרם 'שר ההדלפות' חמור. בקודש הקודשים של הקבינט ידברו לפרוטוקול? מנהיגות ימנית, ממלכתית ובטחונית לא עושה פוליטיקה מביטחון לאומי", כתב.

אתמול, יעלון דיבר בכנס של המרכז לחקר הביטחון הלאומי של אוניברסיטת חיפה. "יש כאלה שחשוב להם להראות שהפסדנו, שישראל מושפלת שצה"ל מושפל והם גיבורים. אני גאה במה שעשינו כצוות מוביל בצוק איתן והתוצאות מדברות בעד עצמן. מזל שההגה במבצע 'צוק איתן' היה בידיים של נתניהו, של גנץ ושלי", אמר, "כשהיו שואלים אותי 'איך זה להיות שר הביטחון?', הייתי עונה שעם האויבים אני מסתדר לא רע".



הוא התייחס לתקופת צוק איתן, ולביקורת שהוא סופג בימים האחרונים לאור הדיווחים בתקשורת על דוח מבקר המדינה בנושא תפקוד הקבינט במהלך המבצע. "כל מערכה צבאית היא מערכה קשה שיש בה אבדות, אבל אני לא יכול להסתכל על צוק איתן ככישלון: מתקפת הרקטות נהדפה תוך שהיא גורמת לנזק מינימלי, הפיגועים הקשים שתכנן חמאס מהים ומהאוויר וגם באמצעות המנהרות כנגד אזרחים סוכלו", הסביר, "הפסקת האש הושגה על פי התנאים שלנו ללא שום הישג לחמאס וטפטופי הרקטות נפסקו. תשתית המנהרות ספגה פגיעה קשה והדבר החשוב ביותר הוא שהחמאס חלש ומורתע, ותושבי הדרום זוכים לשקט חסר תקדים במשך שנתיים וחצי".



שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, בכנס בחיפה. צילום: דוברת אוניברסיטת חיפה



"ארגנתי ימי עיון לחברי הקבינט, אף אחד מהם לא הגיע"



יעלון הסביר: "צריך להסתכל על התמונה הכוללת ולא דרך פיר המנהרות. הייתי צריך לפסול מטרות פופוליסטיות ולא אחראיות. הייתי צריך להחליט את מה שנכון ולא פופולארי באותו הרגע. טוב שלא נגררנו אחרי הפופוליזם ההרסני והמסוכן של חלק מחברי הקבינט, שכבר עשו פוליטיקה תוך כדי המערכה וממשיכים לעשות זאת גם היום". לטענתו, הילדותיות וחוסר האחריות שלהם הייתה משאירה את צה"ל עד היום בעזה, במחיר כבד ביותר ובתוצאות רעות מכל בחינה. אם היינו מקשיבים לאותם מדליפים ומתלהמים בקבינט בגל הטרור בשנה האחרונה, היינו מוצאים את עצמנו מזמן באינתיפאדה שלישית. "אי אפשר להתייחס לביטחון רק דרך כוונת הרובה, חוץ מאלה שנשארו בקורס מכי"ם - כן, יש כאלה, גם בקבינט", אמר.



הוא התייחס גם לביקורת שהושמעה, בין היתר נגדו, על כך שהקבינט לא עודכן על איום המנהרות ואמר כי "החומר זמין ונמצא לכל שר שרוצה ללמוד ולהגיע מוכן לדיונים. אחרי הבחירות האחרונות, ולאור הביקורת על חוסר מידע של שרי הקבינט שנשמע כבר אז, החלטתי לקיים ימי עיון לחברי הקבינט בגופי הביטחון השונים". לדבריו, "ליום העיון באמ"ן הגיעו פחות מחצי, והנותרים בוטלו בגלל חוסר היענות. כשהצגנו את התוכנית האסטרטגית של צה"ל "גדעון" הצעתי לכל שר שרוצה לשבת עם ראש אג"ת, כדי שיסביר לו את פרטי התוכנית, לכמה זמן שהוא מוצא לנכון. אף שר לא ביקש זאת. ואחרי זה עושים ספין שאין מזכיר צבאי".