שאלת העברת שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים עלתה לכותרות אחרי שדונלד טראמפ נבחר לנשיא ארצות הברית, והבטיח לעשות המהלך ממנו נמנעו כל קודמיו. אחרי שנכנס לתפקיד, נמסר מהבית הלבן כי החלו הדיונים בנושא. מאז מיתן מעט טראמפ את דבריו בנושא, ואף אמר כי מוקדם מדי לדבר על כך



שגריר ארצות הברית לשעבר בישראל, דן שפירו, שסיים את תפקידו בעקבות חילופי הממשל, כתב מאמר מיוחד למגזין "פוריין פוליסי", בו ניסה לשרטט את הדרך בה ניתן להעביר את השגרירות מבלי לפגוע באינטרסים האמריקאים במזרח התיכון.



לטענת שפירו, פתרון שתי המדינות הוא קריטי עבור האינטרסים של ארה"ב, ולכן העברת השגרירות צריכה להיעשות כחלק ממדיניות אסטרטגית. "אסור שהעברת השגרירות תמנע את הפיכת ירושלים המזרחית לבירת המדינה הפלסטינית - הכרח בכל הסכם", כתב שפירו.



"חלק ממטרה אסטרטגית". השגריר לשעבר שפירו. צילום: סיון פרג'
"חלק ממטרה אסטרטגית". השגריר לשעבר שפירו. צילום: סיון פרג'



עוד טען השגריר לשעבר, כי ארצות הברית חייבת להבהיר כי הקמת שגרירות במערב ירושלים היא לא תמיכה בטענת ישראל לריבונות בכל חלקי העיר. בנוסף, הצהרות על מחיבות ארה"ב לשמירת הסטטוס קוו באתרים הקדושים עשויה להרגיע את הרגישויות המוסלמיות בהר הבית והיהודיות בכותל המערבי.



מבחינה לוגיסטיקה, שפירו מעריך כי העברת השגרירות לירושלים תימשך לפחות עשור, אם לוקחים בחשבון את בניית השגרירות, העברת הצוות, שמונה כ-800 עובדים, מציאת בתי ספר לילדי העובדים ועוד. בנוסף, לדעתו המהלך יעלה מאות מיליוני דולרים.