מבוכה גדולה נגרמה היום (רביעי) לח"כים מסיעת ש"ס, שנאלצו להצביע במליאת הכנסת נגד הצעת חוק של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) למנוע תקציבים ממוסדות לימוד חרדיים אשכנזיים שמפלים תלמידים ותלמידות ממוצא ספרדי, כשאפליה זו היתה אחת הנקודות המרכזיות במערכת הבחירות של ש"ס לכנסת. הקואליציה החליטה להתנגד להצעת החוק שאליה הוצמדה הצעה דומה של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אולם בש"ס העדיפו להיעדר מההצבעה כדי לא להצטייר כמי שמצביעים נגד חוק למניעת אפלייה במוסדות חינוך.



ח"כ מאיר כהן תקף בחריפות את הח"כים מש"ס שנעדרו מהדיון ושאל: "מה היה קורה אילו מירי סיבוני רגב ואריה מכלוף דרעי לא היו מתקבלים לבית הספר אליאנס ברמת אביב? גם אז הייתם שותקים? יושבות אצלי בלשכה אימהות ספרדיות ובוכות בגלל שמוסדות אשכנזיים לא מקבלים את בנותיהן. בשנת 2017 חשבתי שהדברים האלה נעלמו, אבל הם כאן ומתרחשים תחת ההסכמה שבשתיקה בעולם החרדי".



ח"כ משה גפני (יהדות התורה) זעם וטען כי ח"כ כהן הוא צבוע ודמגוג. כהן השיב: "אתה גזען. אני מרוקאי ואתה לא מקבל את בנות המשפחה שלי לבתי הספר שלכם. תצא החוצה ותתבייש במקום לצעוק. גזען". כהן גם לעג לאנשי ש"ס ואמר להם בשפה המרוקאית: "איפה אתם?".



בתגובה עלה גפני לדוכן הנואמים וכינה את כהן וחבריו ליש עתיד "צבועים, שקרנים, גזענים". סגן שר החינוך מאיר פרוש האשים את יש עתיד כי בקדנציה שלהם במשרד החינוך הם קיצצו תקציבים בבתי ספר חרדיים ומנעו קיום קייטנות בלי לבדוק אם יש תלמידים ספרדים או אשכנזים. כשהחלה ההצבעה התחוללה דרמה במליאה משום שבשל היעדרות הח"כים מש"ס הסתמן שהקואליציה עלולה לנחול הפסד. בשל כך הופעל לחץ כבד על הח"כים יגאל גואטה, מיכאל מלכיאלי ויואב בן צור מש"ס, והם הוכנסו רק ברגע האחרון כדי להפיל את החוק.



"אני מתבייש ומצביע נגד", אמר גואטה, שהביע אחר כך את מורת רוחו על כך שהוטלה עליו משמעת קואליציונית בנושא שהוא בבת עינה של ש"ס. בסופו של דבר הופלו שתי הצעות החוק ברוב של 43 מתנגדים, ובהם ח"כים מש"ס, מול 38 תומכים, מה שגרר תגובות נזעמות בש"ס. בהודעה שפרסמה התנועה נאמר: "הצעת החוק שעלתה למליאת הכנסת הובאה על ידי אותה מפלגה שהמציאה את האפליה הגזענית, שקיצצה בבשר החי של מוסדות הלימוד החרדיים ללא רחמים וללא הבדל בין ספרדים לאשכנזים. זו הצעת חוק שכל מטרתה היא לקנטר את הממשלה. זה לא יעזור להם. הממשלה הזו תמשיך להתקיים וש"ס תמשיך להיאבק באפלייה במוסדות החינוך, כפי שעושה עד כה בהצלחה".



ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "עלה מאיר כהן והציג את החוק מדם לבו, ואחר כך אני. הוא דיבר ספציפית על מרוקאים, מזרחיים, ואני דווקא על התלמיד האתיופי בפתח תקווה, שחודשים אחרי פתיחת שנת הלימודים שלושה בתי ספר סירבו לקבל אותו. גפני קצת צעק ואז התחילה הצבעה שמית והתברר שיש לנו רוב אז הקואליציה התחילה לעשות מניפולציות עם ההצבעה. להכניס חברות וחברי כנסת להצביע זה לגיטימי, אבל למשוך את הזמן ולהפעיל עליהם לחץ?


"היה ברור שלמספר גדול מאוד של חברות וחברי קואליציה קשה להצביע נגד. קשה להצדיק את ההגנה על אפלייה במימון המדינה".