חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ביצעו הערב (רביעי) שחזור של אירועי אום אל חיראן, במהלכם קיפחו את חייהם השוטר ארז (עמדי) לוי ותושב היישוב יעקוב אבו אלקיעאן, במה שהוגדר תחילה כפיגוע דריסה. כפי שפורסם ב"מעריב אונליין"חוקרי מח"ש קיבלו כבר לפני כשבועיים את ממצאי בדיקת המעבדה הבליסיטית ובמהלך הימים האחרונים ערכו החוקרים ניתוחים של תרחישי האירוע. 

לאחר שהבינו את תמונת המצב כפי שהיא עולה מתוך ממצאי המעבדה הבליסטית, יצאו הערב החוקרים לבצע התאמה בין הממצאים שעולים מהבדיקה לבין הזירה שבה התרחש האירוע. גורם המעורה בפרטים מסר ל"מעריב אונליין" כי החקירה עדיין מתנהלת והחוקרים צריכים לבצע בדיקות כדי למצוא התאמה בין מה שעלה בבדיקת המעבדה לבין זירת האירוע.

הזירה תיבדק. חסימת כביש במחאה על אירועי אום אל חיראן. צילום: דוברות המשטרה
הזירה תיבדק. חסימת כביש במחאה על אירועי אום אל חיראן. צילום: דוברות המשטרה


בין היתר נבדקו מיקום השוטרים בעת ההתרחשות, מסלול הנסיעה של הנהג ומיקום השוטרים בעת הירי. כל זאת על מנת לקבוע בסופו של דבר האם מהעובדות שעלו ניתן היה לחוש תחושת סיכון חיים מצד השוטרים באותן שעות בוקר מוקדמות. 

לפני כחודש דווח בערוץ 10 כי המחדלים במבצע לפינוי אום אל-חיראן לא נגמרים ב"ניהול הלקוי" של אירוע הדריסה שהתרחש במקום והודעות דוברות המשטרה שפורסמו אחריו. לפי הדיווח, בניגוד לנהלי המשטרה, לא בוצע תדרוך מסודר לשוטרים שהגיעו למקום ולא בוצעו סריקות מוקדמות של האזור על ידי היחידות הרלוונטיות. הגורמים במטה במשטרה החלו בתכנון המבצע רק ב-17:00 בערב שלפני בוקר הפינוי.

במהלך הלילה דבר מבצע הפינוי דלף, אך הוחלט להמשיכו בחשיכה. תושבים שהבינו כי הפינוי עומד להתחיל חסמו את הגישה אל הכפר ברכבים, וכתוצאה מכך השוטרים נאלצו לפרוק מרכביהם במקום אחר מזה שתוכנן ולרוץ קילומטרים בחשיכה, "כשהם חוששים מטעויות ניווט". 
 
כזכור, המשטרה ספגה ביקורת קשה סביב אירועי אום אל חירן. לפי דיווח של העיתונאי קלמן ליבסקינד, מחקירות מח"ש עולה כי אירוע הדריסה שהתרחש במהלך המבצע לפינוי אום אל חיראן לא היה פיגוע דריסה – בניגוד להודעות הראשונות של המשטרה ולהודעות שפרסם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שטענו כי מדובר באירוע טרור עם קשר אפשרי לדאעש. ביקורת רבה נמתחה על התנהלות דובר המשטרה סביב העניין. 

השר גלעדן ארדן אף פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב: "אם המסקנות של מח"ש, יהיו אשר יהיו, נקבל ונפעל לפיהן ואם יתברר שלא היה מדובר בפיגוע אז ודאי שצריך גם להתנצל בפני בני משפחתו", כשהוא מתייחס למשפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהג ברכב ונהרג באירוע.