"הסכסוך הוא לא בין דתות, אלא בין ישראל לפלסטינים", כך אמר הבוקר (שלישי) יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בהצהרה שמסר לאחר פגישתו על נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ בבית לחם. הפגישה, שארכה מעל למתוכנן, הסתיימה כאשר השניים מסרו הצהרות, ללא שאלות, וניסו לשדר אופטימיות. יו"ר הרשות העלה את הביטוי ירושלים המזרחית הכבושה, והעלה גם שביתת האסירים הפלסטיניים. טראמפ מצידו התייחס לפיגוע בבריטניה, וגם הבהיר כי הוא מתכוון לעשות מספר צעדים על מנת לגרום לצדדים להיפגש בקרוב.



אבו מאזן אמר: "אנחנו מדגישים שוב את עמדתנו - מדינה פלסטינית שבירתה לירושלים, ופתרון סוגיות הקבע כולן, בהתבסס על החוק הבינלאומי. אדוני הנשיא, כפי שראית אתמול, במהלך ביקורכם ההיסטורי בירושלים המזרחית הכבושה, והיום בבית לחם, הסכסוך הוא לא בין דתות", הוסיף אבו מאזן. 


זה עניין של דו שיח עם השכנים הישראלים, מכל הקשת הפוליטית, על מנת לבסס את האמון וליצור הזדמנויות של שלום. הבעיה הבסיסית שלנו היא עם הכיבוש ווהתנחלויות, ואי הכרתה של ישראל בפלסטין, כפי שאנחנו הכרנו בהם, בדרך לפתרון שתי המדינות".



על שביתת האסירים הוסיף: "יש כאן אסירים השובתים רעב יותר מחודש. במרחק של כמה מטרים מכאן, נמצאת כנסיית חג המולד, שם המשפחות שלהם שובתות. אמהות לא יכולות לבקר את הבנים שלהם. אני מבקש שתיענה לדרישות הלגיטימיות שלנו, השגת השלום צודק אדוני הנשיא".



 טראמפ: "לא קורא לטרוריסטים מפלצות, אלא לוזרים" 

הנשיא טראמפ התייחס בפתח דבריו לפיגוע הלילה במנצ'סטר: "אני שולח את תנחומיי העמוקים לאלה שנפצעו ונפגעו בפעולת הטרור הזו ולמשפחות, כל כך הרבה משפחות שנהרסו. אנחנו עומדים בסולידריות עם אנשי מנצ'סטר" .הנשיא הוסיף :"כל כך הרבה אנשים צעירים, חיים, נהנים מן החיים, נרצחים על ידי מפסידנים בחיים. אני לא רוצה לקרוא להם מפלצות, הם יאהבו את זה. אקרא להם מעכשיו לוזרים. זה מה שהם. ויהיו רבים מהם, אבל הם עדיין לוזרים".



"בימים האחרונים דיברתי על כך שאין לנו סובלנות כלשהי להמשך שפיכות הדמים. לא נוכל לסבול אפילו רגע אחד בפגיעה בחפים מפשע. ההתקפה היום היתה על ילדים חפים מפשע. הטרוריסטים צריכים להיות מגורשים מהחברה לעולם. אותה אידיאולוגיה מרושעת, צריך לחסל אותה בצורה מהירה. חייבים להגן על החיים".
"אני רוצה להביע את הערכתי על כך שהפלסטינים אירחו אותי בבית לחם. זוהי עיר שחשובה לכל אנשים ברחבי העולם. אני מחויב לנסות להשיג הסכם שלום, ואני אנסה לעשות הכל כדי לעשות זאת. הנשיא עבאס מוכן לעבוד עבור זאת, וגם נתניהו הבטיח אותו הדבר. אני מקווה לעבוד עם שני המנהיגים האלו, לקראת שלום בר קיימא, ואני מצפה גם לעבוד עם הנשיא על עניינים חשובים כמו הכלכלה הפלסטינית, ולעבוד איתו יחד כדי להילחם בטרור".

"נפגשתי עם מנהיגי העולם הערבי בסעודיה, מכל האזור כולו. זה היה מפגש פסגה, המלך סלמן היה אדיב מאוד כלפיי. הוא אדם חכם מאוד. ביקשתי מהמנהיגים להצטרף לשותפות אשר תמגר את הטרור מכל האזור, אחת ולתמיד. זאת היתה פגישה פרודוקטיבית, אנשים אמרו שמעולם לא קרה דבר דומה לכך בהיסטוריה ואני מאמין להם. ראיתי את מי שהיה שם. הרוח והאהבה שהיתה שם, היתה פנטסטית. זה היה כבוד מאוד, ואין ספק שייצאו ממנו דברים גדולים.

"אני שמח שאבו מאזן הצטרף לוועידה והתחייב להילחם בשנאה ובטרור. מעניין שפגישתנו קרתה דווקא בבוקר נורא שכזה. השלום לעולם לא ישרור בסביבה בה האלימות שולטת, ממומנת ומתוגמלת. צריך להיות נחושים ולגנות כל מתקפה. השלום הוא משהו אשר עלינו לעשות כל יום, וארצות הברית תאפשר לצעירים מכל הדתות, וצעירים וילדים בכל העולם, ליהנות מעתיד טוב יותר ועולם בהיר וטוב יותר גם כן.

"ברוח התקווה הזאת, אנחנו מגיעים לבית לחם ומבקשים מאלוהים לתת לנו סובלנות, שלום, ועולם בטוח יותר. אני מקווה שארצות הברית תוכל לעזור לישראל ולפלסטינים להשיג שלום, ולהביא תקווה חדשה לאזור. אני מאמין שהצדדים יכולים לעשות שלום, וזה יגרום לתהליך שלום בכל רחבי המזרח התיכון, וזה יהווה הישג יוצא דופן".
 
 בדרך ליד ושם ולנאום בירושלים 

כעת עושה טראמפ את דרכו בחזרה לירושלים, וצפוי להגיע למוזיאון "יד ושם", על מנת לבקר במקום, כשלביקור הוקצבו 15 דקות. בסיום הוא צפוי להגיע למוזיאון ישראל, אל הנאום ממנו חוששים מצד אחד במערכת הפוליטית, ומצד שני מקווים שיכלול צעדים חיוביים עבור ישראל. ההערכות הן שטראמפ לא צפוי להתייחס לעניין השגרירות. מחוץ לפגישה מפגינים בני משפחתם של האסירים הפלסטיניים אשר דורשים את שיפור התנאים של האסירים.



לאחר פגישתו עם המנהיג הפלסטיני יחזור מנהיג העולם החופשי לירושלים, ובשעה 13:00, לפי הלו"ז הרשמי, הוא צפוי לבקר לזמן קצר מאוד, במוזיאון "יד ושם".  בסביבות השעה 14:00 יגיע הנשיא האמריקאי למוזיאון ישראל שבירושלים, שם הוא צפוי לשאת נאום המסכם את ביקורו הקצר בישראל. לאחר מכן, יעשה טראמפ את דרכו בחזרה לנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), ובשעה 16:00 יעזוב את ישראל במטוס הנשיאותי אייר פורס 1, וימריא לכיוון איטליה, שם הוא יבקר בוותיקן ויפגוש את האפיפיור פרנציסקוס.