נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם היום (חמישי) על צו המונע את מעבר השגרירות האמריקאית לירושלים בששת החודשים הקרובים. בהודעת הבית הלבן נמסר כי "המהלך נבע מרצונו של הנשיא למקסם את הסיכויים להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, וכן למלא אחר שבועתו להגן על על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. כמו שהנשיא חזר ואמר, השאלה היא לא האם השגרירות תעבור, אלא מתי". מוקדם יותר היום, נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח ביום שני עם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, בניסיון אחרון ללחוץ על הנשיא טראמפ לקיים את הבטחת הבחירות שלו.



בהתאם לחוק שחוקק הקונגרס בשנת 1995, השגרירות האמריקאית חייבת לעבור מתל אביב לירושלים, אולם הנשיא יכול לחתום על כתב ויתור שדוחה את היישום בשישה חודשים. עד כה מימשו כל הנשיאים שכיהנו ב־22 השנים האחרונות – ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה – את זכותם לעכב את ביצוע החוק, והצו שעליו חתם אובמה פג היום, כלומר ב־1 ביוני.



מלשכתו של ראש הממשלה נמסר כי "עמדתה העקבית של ישראל היא שהשגרירות האמריקנית כמו שאר השגרירויות צריכה להיות בירושלים, בירתנו הנצחית. קיום שגרירויות מחוץ לבירה מרחיק את השלום מכיוון שהוא תורם להחייאת האשליה הפלסטינית, שלעם היהודי ולמדינתו אין קשר לירושלים. על אף האכזבה מאי העברת השגרירות בעת הזאת, ישראל מעריכה את דברי הידידות של הנשיא טראמפ ומחויבותו להעברת השגרירות בהמשך".



יושב ראש האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס לסוגייה ואמר כי "העברת שגרירות ארה"ב לירושלים היא דבר מתבקש. לצערי, נתניהו למד היום שאין קיצורי דרך ומי שרוצה בהכרה בינלאומית צריך להגיע להסדר מדיני".



הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם



ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שהשגרירות אמורה היתה לעבור לעיר שלו הוסיף: "אני מצר על ההחלטה לדחות את העברת השגרירות אך בטוח שהנשיא טראמפ אכן יעמוד בהבטחתו בהמשך ויעביר את השגרירות לבירת ישראל, אמשיך לפעול כדי שזה יקרה בהקדם האפשרי ונעמיד לרשות ארה"ב את כל הסיוע הדרוש לכך".

בנט אמר כי "אין שלום המבוסס על חלוקת ירושלים. עיכוב העברת השגרירות דווקא מקשה על הסיכוי לשלום-אמת מכיון שהיא מטפחת ציפיית-שווא בקרב הפלסטינים לחלוקת ירושלים, דבר שלעולם לא יקרה. רק הכרה מלאה בירושלים מאוחדת בריבונות ישראל תשים סוף לאשליות ותסלול אפשרות לשלום-אמת עם שכנינו".



יו״ר מרצ גלאון על החלטת הממשל האמריקני בעניין השגרירות: ״החלטה נכונה לזמן הזה. בבית הלבן מאותתים לממשלה שטראמפ מנסה לייצר מהלך עם הפלסטינים. העברת השגרירות עוד היתה עלולה לפוצץ את העניין - לפני שברור בכלל מהו״. היא הוסיפה כי ״ירושלים המערבית היא בירת ישראל, ותהיה כזו עם או בלי נוכחות השגרירות האמריקנית. העברת השגרירות, כפי שרוצה ישראל, לא תעגן את הריבונות הישראלית בירושלים, אם כבר, היא היתה עשויה לדחוק עוד מדינות בעולם להכיר במדינה פלסטינית שירושלים בירתה״.



השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים זאב אלקין אמר כי התאכזב מהחלטת טראמפ, שהבטיח לבוחריו כי יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים ולא קיים. מקומן של כל השגרירויות הוא בבירתנו ירושלים. אני קורא לנשיא האמריקאי להודיע על העברת השגרירות בהזדמנות הבאה, עוד במהלך שנת היובל לאיחודה של העיר. העברת השגרירות האמריקאית לי-ם והכרה בירושלים מאוחדת כבירת ישראל כפי שקבע הקונגרס, לא רק שלא היו פוגעים בסיכויי השלום האמיתי עם הפלסטינים אלא היו מבהירים לפלסטינים בצורה ברורה את מה שמבין הרוב המוחלט של אזרחי ישראל: ישראל לעולם לא תסכים לחלוקת ירושלים".



יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס להחלטה ואמר כי היא "צעד חשוב שיתרום לחיזוק האפשרויות לשלום". דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, הוסיף כי "ההחלטה מוכיחה את רצינות הממשל האמריקאי למען תהליך השלום, בניית גשרים של אמון, במיוחד לאחר פסגת ריאד המוצלחת והפגישות של הנשיא אבו מאזן עם הנשיא טראמפ". הדובר הדגיש: "אנו נכונים לעבוד עם הנשיא טראמפ והממשל שלו, כדי להגיע אל שלום צודק ובר קיימא".