יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, יוזם שריון לחוק יסוד: ירושלים, הקובע כי לא יהיה ניתן לחלק את ירושלים בלי רוב של 80 חברי כנסת לפחות. מדובר בהצעת חוק זהה לחלוטין להצעה שהוגשה בכנסת ה־17 בידי ח"כ לשעבר גדעון סער (הליכוד), שבין החותמים עליה היו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.



את ההצעה תניח היום (ראשון) על שולחן מזכירות הכנסת יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם־רפאלי, בהנחייתו של בנט. חוק יסוד: ירושלים נחקק ב־1980 וקובע כי ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל. בשנת 2000 נוסף לו תיקון (סעיף 7) הקובע כי שטח העיר ירושלים הוא השטח שקבעה הממשלה ביוני 1967, וכי אין אפשרות להעביר את סמכויות מדינת ישראל או עיריית ירושלים לגורם זר. עוד נאמר כי שינוי שטח העיר או העברת הסמכויות ייעשו רק באמצעות חוק יסוד שיתקבל ברוב חברי כנסת (61 ח"כים ויותר). נוסף על כן חוקקה הכנסת חוק המחייב משאל עם במקרה של ויתור על שטחים בריבונות ישראל.



כעת, על רקע הדיבורים על הסדר מדיני עתידי ויוזמות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בנט מבקש לשריין עוד יותר את הסעיף ולקבוע כי לא יהיה ניתן לוותר על שטחים בירושלים בלי אישורם של 80 ח"כים לפחות. בנט מבקש לקדם את החקיקה בהליך מזורז, שיאפשר להביא את הצעת החוק להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה בתוך שבועיים.



בנט הסביר: "ירושלים היא הלב של העם היהודי. אני רואה בעידן טראמפ הזדמנות לבצר את ירושלים, כך שלעולם לא יהיה אפשר לחלקה שוב. לצערי, היעדר הבנייה הוא החמצת הזדמנות. לכן אני פועל, בעזרת החוק הזה, למנוע מצב שבעתיד - בקונצנזוס רגעי, כפי שהיה עם אהוד אולמרט או אהוד ברק - יביאו לחלוקת ירושלים. זה מהלך אסטרטגי. נוביל את החוק עוד במושב הנוכחי של הכנסת. אני מצפה מכל השותפות בקואליציה ובאופוזיציה לתת גב לצעד זה, שיבלום את חלוקת ירושלים בעתיד".



כאמור, יוזמת השר מסבכת את הקואליציה, שכן מדובר למעשה בהעתק מדויק של הצעת חוק שהגיש בכנסת ה־17 ח"כ דאז סער. על הצעת החוק חתמו בזמנו גם נתניהו, גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, חיים כץ, יובל שטייניץ, זאב אלקין ומשה כחלון. לכן קשה לראות אותם מתנגדים להצעה או לא תומכים בה, אף כי מדובר בעניין בעל רגישות מדינית. גם ח"כים מש"ס וממפלגת קדימה הגישו בשעתם הצעה זהה.



בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "כשיש סימנים שיש מי שמבקשים לערער על מוסכמות יסוד שבבסיס קיומנו הלאומי, על הכנסת לעשות מעשה שימנע כל פגיעה בבירת ישראל. ויתור על חלק כלשהו מירושלים יחייב אפוא רוב גדול של חברי הכנסת".



ההצעה כבר גררה קרב ציוצים בין יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני יצחק הרצוג ובין בנט. הרצוג צייץ בטוויטר: "בנט מחרב את הסיכוי לשלום. מי שמביא כעת יוזמות ללא בסיס - ירושלים לא מעניינת אותו אלא רק הרס התהליך המדיני והסיכוי להבטחת ישראל יהודית ודמוקרטית. מי שחילק את ירושלים הוא נתניהו; אנחנו נאחדה בהסדר מדיני שיבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל וירושלים כבירתה לדורות”.



על כך השיב בנט: "להפך, הרצוג. הדרך היחידה לשלום אמת היא להבהיר מראש שירושלים אינה נושא לדיון. את זה חוק ירושלים המאוחדת עושה”.


ביקורת על הצעת החוק מתחה גם יו"ר מרצ זהבה גלאון: "יוזמת החקיקה של בנט מכניסה תנאי מקדמי למו"מ, שלא לדבר על ירושלים, בשעה שכבר כיום החוק קובע שהחלטה על החזרת שטח שיש עליו ריבונות ישראלית דורש רוב של 61 ח"כים ומשאל עם, כך שהדרישה של בנט מיותרת ומופרכת. זה בדיוק מה שהוא רוצה; להכניס מקלות בגלגלים ולמנוע כל סיכוי להסדר עתידי, שיחייב פשרה בירושלים. גם השר בנט יודע שלא יהיה הסדר מדיני בלי פשרה בירושלים וחלוקת הריבונות בה על בסיס 'עיר פתוחה' בגבולות מוסכמים. את זה מבקש השר בנט לטרפד באמצעות חקיקה".