הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני על סוגיית הבנייה בעיר הפלסטינית קלקיליה נערך הערב (רביעי) ובו הוחלט כי הקבינט ידון בעוד כעשרה ימים במדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותוכניות מתאר לבנייה בשטחי C. עד אז יקיים המל"ל יחד עם משרד הביטחון העמקות לשרים על פרטי "תוכנית קלקיליה" והתכנית לא תקודם. כמו כן, הקבינט הנחה את היועמ"ש לגבש עמדה בעניין סמכויות הריבונות ביו"ש בין הממשלה לבין הצבא.

כזכור, ההחלטה לפיה שטחה של העיר קלקיליה יוכפל וייבנו בה 14 אלף דירות חדשות עוררה זעם רעב בימין שם טענו כי הבנייה בעיר הפלסטינית תבוא על חשבון שטחי C שבשליטת ישראל ותבעו כי לפני שמאשרים בניית אלפי יחידות דיור לפלסטינים יש להפשיר את הבניה בהתנחלויות. נטען גם כי בנייה של אלפי יחידות דיור בסמוך לכביש 6 תסכן את הנוסעים בו.

גורמים שנכחו בדיון טענו כי נתניהו אמר כי הוא אינו זוכר את ההחלטה שהתקבלה בקבינט על בנייה מסיבית בקלקיליה, אולם לאחר מכן לשכת ראש הממשלה מסרה כי נתניהו אמר כי הוא אינו זוכר שבדיון שהיה בקבינט בספטמבר האחרון הוצג המספר 14 אלף.

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס מוקדם יותר במהלך היום בסיורו בשומרון לסוגייה ותקף את שותפיו לקואליציה מהבית היהודי. "זה ויכוח בין ימין אחראי וימין רציני לבין ימין משיחי ופופוליסטי. התוכנית זכתה לגיבוי מוחלט של הדרג הביטחוני. זו התוכנית האופטימלית, שקודם כל משפרת דרמטית את הביטחון ביהודה ושומרון", אמר ליברמן.
"קלקיליה כלואה בתוך גדר ביטחון. אנחנו מדברים על הבנייה כאן וכאן  זה שטח פלסטיני פרטי, שאף יהודי לא מגיע אליו. ביקשתי לבדוק עם אוגדת איו"ש מתי בפעם האחרונה רגל של יהודי דרכה במקום, ולא הצליחו לאתר", הוסיף שר הביטחון.
 
ייערך דיון בקבינט. קלקיליה. צילום: רויטרס
ייערך דיון בקבינט. קלקיליה. צילום: רויטרס


ליברמן הוסיף: "אנחנו מדברים על 6,100 יחידות דיור במקסימום, כשאלף כבר בנויות. וכל התוכנית הזו אמורה להתממש בשלבים, עד שנת 2035. אנחנו מדברים על 300-400 יחידות דיור בשנה, זה כל הסיפור. ולכן אני מציע שאנחנו באמת נדבר על העובדות ונהיה קשובים למציאות ולא רק לסיסמאות.
"הוויכוח היום הוא לא על קלקיליה. קלקיליה היא רק הטריגר. קלקיליה היא רק התירוץ. זה מתחיל מהשאלה האם אנחנו רוצים מדינה יהודית או דו-לאומית, ועד שירות בנות בצה"ל. יש פה ויכוח אידיאולוגי אמיתי, קלקיליה היא רק התירוץ".

שר החינוך נפתלי בנט הגיב לדבריו של ליברמן ואמר כי ״בנייה פלסטינית מאסיבית בסמוך לכביש 6, כפר סבא וכוכב יאיר נוגדת את האינטרס הביטחוני הישראלי. רק בשנה האחרונה יצאו מקלקיליה שורה של מחבלים ואין מקום להעניק גזרים על חשבון בטחון תושבי עוטף כפר סבא. כימין בטחוני אנו נפעל למנוע את הנזק הזה, ואני מצפה מחבריי בקבינט להצטרף אלינו".