הסתיימה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעיירת הנופש הרוסית סוצ'י. נתניהו אמר היום (רביעי) בפתח הפגישה כי איראן ממשיכה לאיים על קיומה של מדינת ישראל, לממן ארגוני טרור ולפתח תכניות טילים. "עושה מאמץ מואץ להתבסס צבאית בסוריה. זה מהווה סכנה לישראל, למזרח התיכון ולהערכתי לעולם כולו". הוא הוסיף כי המדינה השיעית כבר בתהליכי השתלטות מתקדמים על עיראק ועל תימן, ולמעשה היא כבר שולטת בלבנון.



פגישתם של המנהיגים התקיימה במטרה לנסות ולבחון כיצד יכולה ישראל להתמודד עם התבססות איראן בשטחה של סוריה. זוהי הפגישה השישית בין נתניהו לפוטין בשנתיים האחרונות.


ראש הממשלה אמר בשיחת ועידה עם כתבים בתום הפגישה: "אנחנו פועלים למנוע מלחמה. אנחנו נפעל היכן שצריך לפי הקווים האדומים שלי".


ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: AFP


"אנחנו מנצחים כולנו במאמץ בינלאומי אדיר את דאעש וזה דבר מבורך, אבל מה שלא מבורך הוא שבמקומות שדאעש יוצא - איראן נכנסת", הזהיר נתניהו, והוסיף כי "אנחנו לא שוכחים לרגע שאיראן מוסיפה לאיים כל יום בהשמדת ישראל, היא מפתחת טילים בין-יבשתיים עם כוונה לחמש אותם בנשק גרעיני, ומכל הסיבות הללו ישראל מתנגדת להמשך התבססותה של איראן בסוריה. אנחנו נדאג להגן על עצמנו בכל אמצעי נגד האיום הזה ובכלל". 

"היא מחמשת ארגוני טרור והיא מחוללת טרור בעצמה". משמרות המהפכה באיראן. צילום: רויטרס


בפתח דבריו, הודה נתניהו לנשיא הרוסי על הסכם הפנסיות שנחתם בין שתי המדינות. "ההסכם מועיל לאזרחים בשתי המדינות. ותודה גם על ההחלטה האישית שלך לסייע לווטרנים שלנו, של הצבא האדום, במלחמת העולם השנייה. אנחנו ואני אף פעם לא שוכחים את התפקיד ההיסטורי שמילאו רוסיה והצבא האדום בניצחון על הנאצים. אנחנו אומרים את זה בכל מקום, לאחרונה זה נאמר שוב בכנסת".

לנתניהו ערוץ פתוח למנהיג הרוסי בעיקר בכל הנוגע לנושאי ביטחון. כך או כך, הפסקת האש בדרום־מערב סוריה מציבה בפני ישראל אתגר חדש־ישן. בדומה להתבססות האיראנית בדרום לבנון בדמות ארגון חיזבאללה, ישנם ניסיונות הולכים וגוברים, כך על פי גורמי מודיעין, מצד המעצמה השיעית להתפשט גם באזורים שהיו פעם בשליטת דאע"ש, שהובס בחלקים של סוריה ועיראק. 

בשונה מהמצב הנוכחי שבו ישראל יכולה להגיב נקודתית על פעולות שהתבצעו על אדמת סוריה ושיכלו לפגוע בה - דוגמה לכך הן התקיפות של משלוחי נשק שעשו דרכם מסוריה אל חיזבאללה, כך על פי מקורות זרים - הרי שהמצב שבו איראן מתבססת בשטח באמצעות הקמת בסיסיים צבאיים הוא מורכב הרבה יותר. גם כמובן עקב הסיכון שבתגובה איראנית לניסיונות פגיעה ישראליים בכוחותיה, וגם עקב מערכת היחסים הרוסית־איראנית שמתבססת בעיקר על אינטרסים כלכליים וביטחוניים.

טילי S-300 אותם מכרה רוסיה לאיראן. צילום: רויטרס


איראן רוכשת מרוסיה נשק. כזכור, לפני מספר חודשים היא רכשה את טילי ה־S-300 נגד טילים, זאת, בין היתר, להגנה על מתקני הגרעין שלה. מדובר בעסקה שהדאיגה מאוד את ישראל. מעבר לאינטרס הקר, יש ברוסיה מי שמודעים לסכנה שאיראן תתחזק ותתפשט, ובעיקר לאפקט שהדבר יכול ליצור במזרח התיכון בקרב מדינות סוניות שלהן יש גם כן קשרים אדוקים עם רוסיה.
 
להערכת יעקב קדמי, לשעבר ראש ארגון נתיב ומרצה ליחסי רוסיה־ישראל, המלחמה בסוריה צפויה להסתיים בתוך כחצי שנה בניצחונו של הנשיא אסד. "השאלה היום היא מה יהיה עם סוריה לאחר גמר המלחמה", אמר קדמי לערוץ הכנסת. "לדעתי, השאלה של נוכחית איראנית יכולה להיפתר רק אם תתקבל החלטה שכל הכוחות הזרים פרט לרוסים, כלומר טורקים, איראנים ושיעים לא סורים, יעזבו את אדמת סוריה. ההסכם הזה צריך להיקבע כהסדר אחרי המלחמה. הפגישה בין נתניהו לפוטין תדון ביום שאחרי סוף המלחמה".