ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לדחות את הדיון בהצעת החוק "ירושלים רבתי" לפני מספר ימים. הצעת החוק בעלת משמעויות מדיניות מרחיקות לכת שנתפסת בעיני האופוזיציה כתחילתו של "סיפוח זוחל" של השטחים. מדובר בהצעת חוק ל"סיפוח מוניציפלי" שמוביל שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ (ליכוד) ומגיש ח"כ יואב קיש (ליכוד) לפיה תחום השיפוט של ירושלים יורחב ויכלול גם את תחומי השיפוט של הרשויות המקומיות ביתר עילית, מעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון ואפרת – שיהפכו עיריות בת של עיריית ירושלים.



עוד מוצע לקבוע בהצעת החוק כי לעירייות הבת יהיו מועצות שייבחרו בידי תושביהן במועד הבחירות לעיריית ירושלים; למועצות אלה יהיו סמכויות כפי שיקבע השר, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.



הסיבה לבקשת הדחייה מצד נתניהו יכולה להיות קשורה לעובדה כי ביום רביעי צפוי נתניהו להמריא לביקור בבריטניה לציון 100 שנים להצהרת בלפור ושם ייפגש עם ראש הממשלה תרזה מיי, הצעת חוק שממנה עולה ניחוח סיפוח יכול היה להעיב על הביקור. בנוסף, נתניהו מבין כי הצעת חוק כזאת יכולה גם לפגוע ביחסים עם האמריקנים שמנסים להניח הצעה מדינית על השולחן, לכן העלאתה לדיון ללא תיאום יכולה להסב לישראל נזק במערכת היחסים הקרובה. השר כץ אמר למעריב כי "חוק ירושלים רבתי הוא חוק היסטורי שיבטיח את הרוב היהודי ויחזק את ירושלים".



ח"כ קיש אמר כי "חוק ירושלים רבתי בהובלתי ובהובלת השר ישראל כץ הוא חוק לאומי חשוב והיסטורי שיבצר את מעמדה של ירושלים כבירתו הנצחית של עם ישראל". הוא הוסיף: "אין טבעי יותר מאשר ממשלת ימין שמאשרת חוק שהוא אינטרס לאומי מהמדרגה הראשונה למען בירת ישראל. אני קורא לשרי הממשלה לאשר את החוק ולתת לבירתנו את המעמד הראוי".



אלא שלהצעת החוק קמו מתנגדים בתוך שורות הקואליציה. חברי כנסת חרדים הודיעו בסוף השבוע כי הם מתנגדים להצעת החוק בגלל חשש שהוא עלול להפר את מאזן הכוחות הפוליטי בירושלים לרעתם בבחירות הבאות לראשות ולמועצת העיר. שר הבריאות יעקב ליצמן, יו"ר ועדת הכספים משה גפני וח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הבהירו כי יתנגדו להצעת החוק. ראוי לציין כי על פי גורמים בקואליציה, ראש הממשלה ביקש לדחות את הדיון לפני שהמפלגות החרדיות הביעו את התנגדותן.



למתנגדים הצטרפה גם ח"כ רחל עזריה (כולנו), בעבר סגנית ראש עירית ירושלים, שאמרה: “הצעת החוק היא שימוש ציני של פוליטיקאים שלא גרים בירושלים והופכים את העיר כלי משחק פוליטי. אולי היא ט ובה על הנייר אך היא גרועה במציאות".



היא הוסיפה: “לפי הצעת החוק תושבים שאינם מתגוררים בעיר יצביעו לראשות העיר. יהיה יותר משתלם לגור בערים וביישובים הסמוכים לעיר מאשר בירושלים. הדבר יגרום לעזיבת האוכלוסיות החזקות ותהפוך את ירושלים לעוד יותר ענייה. מעבר לכך מי ירצה לגור בעיר שתושבים מעיר אחרת בוחרים את ראש העיר שלהם? אני מציעה שיפסיקו לעשות סיבוב על ירושלים", אמרה.