שר הבריאות יעקב ליצמן צפוי הבוקר (ראשון) לממש את איומו ולהגיש את מכתב ההתפטרות מהממשלה. זאת לאחר שהבהיר כי לא יישאר בממשלה אם יתבצעו בשבת עבודות ברכבת ישראל. עבודות אכן התבצעו אתמול בכמה מוקדים, ונטלו בהן חלק יותר מ־100 עובדים יהודים.



התפטרות זו מכניסה למצב מביך את שר הפנים אריה דרעי, משום שהיא מציגה אותו כשר ממפלגה חרדית שנותר בתפקידו למרות חילול השבת, בעוד השר החרדי השני (ליצמן) מוותר על תפקידו למען קיום השבת. ל"מעריב־השבוע" נודע כי במהלך סוף השבוע ניסה דרעי לשכנע את ליצמן שוב ושוב שלא יתפטר, בנימוק שכבר בקרוב יאושר חוק שלפיו שר העבודה והרווחה יצטרך לקחת בחשבון את "מסורת ישראל" לפני הנפקת אישור לעבודות בשבת גם במקרים דומים לאלה של אתמול, אולם ליצמן הבהיר כי לא יוותר ויתפטר הבוקר.



היום אמורה הממשלה לקדם גם את הצעת "חוק המרכולים" שיאסור על הרשויות המקומיות להתיר פתיחה של מרכולים בשבת ללא אישור של שר הפנים. זאת לאחר החלטת בג"ץ שמאפשרת לעיריית תל אביב להתיר פתיחה של עסקים בשבת.



העבודות שבגינן יגיש ליצמן את מכתב ההתפטרות הן בעיקר עבודות של תשתית וטכנולוגיה נרחבות שבוצעו אתמול באזור תחנת סבידור ונתיבי איילון, במסוף החדש סמוך לבורסת היהלומים ברמת גן, לאורך המסילה בכביש 531 ובקו המהיר בין תל אביב לירושלים.



אריה דרעי. צילום: פלאש 90



העבודות התמקדו בחשמול המסילה ובבדיקה נרחבת של מערך האיתות של הרכבת, שלביצוען היה צורך להשבית את המערך למשך כ־20 שעות. לעבודות אלה חשיבות בטיחותית ראשונה במעלה והן תואמו מול גופים נוספים. ביטולן היה מביא לדחייתן בחודשיים נוספים, והמשמעות הייתה דחייה של כארבעה חודשים בהפעלת קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים. ברכבת הזהירו כי העברת העבודות לביצוע ביום חול הייתה גורמת להפסקת תנועת הרכבות למשך כיממה. בוצעו גם עבודות על מערכת האיתות, שכל תקלה בה עלולה לעלות באבידות כבדות.



שר העבודה והרווחה חיים כץ אומנם ביטל חלק מהעבודות, בלחץ החרדים, אבל נאלץ לתת היתר לביצוע רוב העבודות המורכבות. העבודות צפויות להימשך בסופי השבוע במהלך החודשים הקרובים, בהיקפים קטנים יותר ועם יותר עובדים שאינם יהודים, אבל עדיין יהיה צורך להעסיק גם יהודים בתפקידי בקרה וניהול. את כל זה ידע שר הבריאות המתפטר יעקב ליצמן, ולכן במצוות האדמו"ר מגור, החסידות אליה השר שייך, הוא התפטר.



"המודיע" נמנע מלקרוא לש"ס לפרוש מהממשלה



במאמר המערכת של "המודיע", בטאון מפלגת אגודת ישראל, נמנעו מלקרוא לש"ס לפרוש אף היא מהממשלה, אך עם זאת נכתב כי "יחס של כלל הנציגות החרדית לממשלה ואל המשך הדרך בה ייגזר על פי מעשיה ובהתאם להחלטותיהם של מרנן ורבנן, חברי מועצות גדולי וחכמי התורה. נושא חילולי השבת בעבודות רכבת, בפתיחת חנויות מסחר ומרכולים ותיקון העיוותים החוקיים המאפשרים את פריצת הסטטוס קוו, עומד ויעמוד על הפרק בכל תוקף והתקווה והציפיה הן, שמי ששותפים לקואליציה אחת ימלאו את חלקם ויכבדו את חתימתם על ההסכם הקואליציוני ערב הקמתה".
מאמר המערכת מסתיים בברכה לשומרי שבת ובקללה למחלליה: “ואנו נוסיף להתפלל, להרבות תחינה ובקשה לפני שוכן מרומים, ששומרי השבת ונוטריה, מכבדיה ומונעי חילולה, יתברכו בברכה ובהצלחה והיהי מזלם עולה ואילו מחללי השבת, בוזיה ורומסיה – אל יראו ברכה, לא יידעו הצלחה ולא יהיה להם מזל".

כצפוי, באופוזיציה חוגגים את התפטרותו של ליצמן ומקווים שהיא מבשרת את התפרקותה של קואליציית נתניהו. יו"ר סיעת מרצ אילן גילאון אמר: "אבני הדומינו של ממשלת נתניהו מתחילות ליפול. זו ממשלה שנולדה בחטא ופעלה נגד האינטרס הלאומי הרחב. ממשלה שמיום הקמתה עסוקה רק בחקיקה מושחתת לקידום אינטרסים צרים של ראשיה. "עבודות הרכבת מוצדקות בגלל פיקוח נפש, אבל התפטרותו של ליצמן, המקדמת את סופה של הממשלה, מיטיבה עם נפשות רבות, כי הנכים עדיין מתגוללים ברחובות והקשישים עדיין נמקים בבתיהם וילדי הדסה, ה־sma והדושן עדיין בסכנת חיים. ורק פרות הבשן עדיין מעלות גרא ופועות".



ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) בירכה אף היא על התפטרותו של ליצמן. "הייתי יכולה לחשוב על סיבות טובות פי כמה להתפטרותו של השר", אמרה. "ליצמן לא היה שר הבריאות אלא האנטי־בריאות שחבר לתעשיות בחיפה ודאג להסתיר את אחריותן לתחלואה הגבוהה סביב המפרץ, חבר לחברת פיליפ מוריס ומנע מאבק אמיתי בעישון והתקפל מול דרישתן של חברות המזון להפסיק פרסום נגד צריכת המזון השומני ורווי הסוכרים שהן משווקות".



מנגד קראו שר החקלאות אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ׳ (האיחוד הלאומי) לראש הממשלה "לבטל את העבודות שלא לצורך פיקוח נפש ברכבת ישראל כדי לשמור על צביונה של השבת במרחב הציבורי. יש לתקן את הפריצה שחלה בסטטוס־קוו בשנים האחרונות במתן היתרי עבודה לביצוע עבודות ציבוריות במהלך השבת ולחזק את השבת כערך יהודי וחברתי".



הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש (חופש, דת ושוויון), אמר: "על התפטרותו של ליצמן ראוי לברך 'ברוך שפטרנו'. יש להצטער על כך שליצמן נענה ללחציו של אדונו הרבי מגור, ונתניהו מסרב להיענות לרצונות של הציבור שבחר בו ורוצה ממשלה ללא המפלגות החרדיות".