סערת השבת: עיריית ראשון לציון אישרה אמש במועצת העיר תיקון לחוק העזר העירוני, שיאפשר פתיחת עסקים בשבת, במטרה לקבוע עובדות בשטח לפני ש"חוק המרכולים" יעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. עיר היין לא לבד, וערים נוספות נמצאות במירוץ נגד הזמן לחוקק חוקים עירוניים שיעקפו את החוק אותו מקדם שר הפנים אריה דרעי, שמטרתו להפקיע את הסמכות לפתיחת עסקים בשבת מהרשויות המקומיות למשרד הפנים בראשותו. 



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר לסערה סביב החוק בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו ועמד לצד ראשי המועצות שמתנגדים לו. "צודקות גבעתיים, ראשל"צ, הרצליה, חולון, רמת גן וערים נוספות. הפעילות במרחב הציבורי בשבת היא עניין לשלטון המקומי בלבד. ישראל ביתנו עומדת לצידו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. כן למסורת, כן לערכים יהודיים. לא לכפייה דתית". 





שר הפנים אריה דרעי התייחס אף הוא הבוקר בגל"צ לחוק אותו הוא מקדם: "לשר הפנים יש סמכות לעכב חוקים לעיון, לכן כל הדברים שאתם רואים בכותרות, אין לזה טעם. המרכולים הללו והחנויות שפתוחים ביום המנוחה זה בניגוד לחוק. עיריית תל אביב לא אכפה את החוק ובג"ץ הכריח אותה לחוקק חוק. בעקבות פסיקת בית המשפט העליון. אני אומר לראשי העיריות, אני לא מתערב לכם במערכת הבחירות, אבל אתם יודעים שהסמכות במשרד הפנים. האם לעיריית גבעתיים יש סמכות לקבוע את כיוון התנועה בעיר או לאפשר לגליזציה בעיר?". 

מוטי עג'מי, סגן ראש עיריית ראשון לציון התייחס היום ב-103FM לחוק וטען: "הסטטוס קוו שהתקיים בראשון לציון עד כה אפשר לעסקים לקיים את הפעילות של המרכולים והקיוסקים יחד עם בתי קפה וברים מבלי בעיה. כאשר הבנו שיש רצון לשנות את החוק על ידי שר הפנים ולפגוע בסטטוס קוו החלטנו לפעול. מדובר על דבר שקיים בהרבה מאוד רשויות וזה לא משנה את הפעילות הקיימת בשטח תוך התחשבות במגזר הדתי והחרדי. נפגשנו על מנת לתקן את חוק העזר. המכולות השכונתיות לא פעלו עד כה בסופי השבוע, זה המצב הקיים אך יש צורך לשמור על איזונים, מצד אחד יש לאפשר לציבור הרחב לרכוש מוצרים להם הוא זקוק במהלך סוף השבוע וגם לא לפגוע בעסקים הקטנים שנמצאים בתוך השכונות".

חבר הכנסת לשעבר יגאל גואטה מש"ס התייחס לחוק וטען: "אני לא מאמין בדברים שנעשים בחיפזון, דברים שכאלה לא מחזיקים מעמד. אני חושב שיש להסתכל על חצי הכוס המלאה, לא לשכוח שבחוק הזה ישנה פשרה בנוגע לנושא התרבות והפנאי של ברשויות בסופי שבוע, זהו דבר שלא היה מותר עד היום. בסופו של דבר לא רוצים לכפות את השבת על החילונים אבל רוצים לשמור על הצביון היהודי בישראל. ברור לכולנו שכל עובד שיגיע לראיון עבודה יישאל אם יהיה מוכן לעבוד בסופי שבוע ואם יגיד שלא סביר להניח שימנעו ממנו להתקבל. במקומות שפתוחים בשבת לא ירצו לקבל אנשים שרוצים לשמור על שבת, זה פשוט וברור".