ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (שני) את עדכון שכר השרים בשנת 2018, ואת אופן הצמדתו החל מינואר 2019. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בעקבות כך כי "חיוני לייצור היררכיה שלטונית ברורה שתתבטא גם בשכר. לא ייתכן ששרים ישתכרו פחות מחברי כנסת ומשופטים".



כל חברי הוועדה הסכימו עם הצורך בהיררכיה, אך חברי אופוזיציה דרשו לדחות את ההחלטה. קואליציה ואופוזיציה כאחד, הסכימו שיש להעביר את הטיפול בנושא שכר נושאי משרה בכירים לוועדה חיצונית.



מוקדם יותר, במהלך הדיון התפתחו חילופי דברים קשים בין ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) לבין ח"כ אורן חזן (הליכוד), לאחר שרוזנטל כינה חזן "יועץ לענייני זונות". למעשה, רוזנטל שאל האם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, צריך לשלם מס על שימוש ברכב ממשלתי בימי שישי במועדוני זנות. ח"כ חזן התרעם על הדברים וח"כ רוזנטל שאל אותו: "בתור מה אתה צועק. בתור אחד שמבין בתחום הזנות?".



ח"כ חזן הפנה את זעמו לעבר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), על כך שהוא מאפשר להטיח בו פעם אחר פעם טענות הקשורות לתחקיר שפורסם עליו בזמנו בחדשות 2. "אתה מאפשר לשפוך דם יהודי פעם אחר פעם, אתה נותן להם לדבר אליי ככה, אתה מלבין פניי ברבים ואתה יודע מה דינו של מלבין ברבים. מהיום, אני ואתה גמרנו! אתה מאפשר להם לדבר כך. אתה, תתבייש לך!".



חזן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חזן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



חזן המשיך ותקף: "תוריד את הכיפה. העיקר שיש לך כיפה וזקן ארוך, אבל אתה נותן להלבין את פני ברבים. אני גמרתי אתך. אתה לא אלוהים. אתם לא בעלי בית של כולם. יש גבול. תתבייש לך. הציבור יידע מי אתה בדיוק".



קודם לכן, תקפו חברי כנסת מהאופוזיציה את כוונת יושב ראש הוועדה ח"כ גפני לדון בהעלאת שכר השרים, זאת בעקבות השחיקה בשכרם מול חברי הכנסת. גפני הסביר כי נוצר פער בשכר לרעת השרים וסגני השרים לעומת חברי הכנסת, משום ששכר הח"כים צמוד לשכר הממוצע במשק. שכר השרים הוצמד החל מ-2001 למדד המחירים לצרכן משום שאז המדד עלה במהירות רבה יותר, אלא שבשנים האחרונות השכר הממוצע עולה במהירות רבה מהמדד והפער בין הח"כים לשרים הצטמצם.



"אני מרגיש נקיפות מצפון על המציאות המעוותת של חברי כנסת שמרוויחים יותר מהשרים. אני היחיד פה שלא פופוליסט. לאף אחד לא היה אומץ חוץ ממני". עוד הוא ציין כי "כולם (כלומר השרים) אומרים לי שבגלל שאתה קמצן אנחנו לא מקבלים משכורת".



לדבריו, הוא העלה את הנושא מיוזמתו ולא על פי פנייה של מזכירות הממשלה או אחד מבין השרים. הוא הסביר כי החליט להביא את הנושא היום לאישור ועדת הכספים מ שום שמחר אמור להתבצע העדכון, שיגרום לכך שחברי כנסת יקבלו יותר משרים.



היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שגית אפיק, אמרה שבשל ההצמדה השונה כבר היום יו"ר הכנסת משתכר יותר מראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה יותר משר. היא אמרה שאם ב-16.1 יתבצע העדכון השנתי בשכר על פי ההצמדות השונות, חברי כנסת ירוויחו לראשונה יותר משרים.



ח"כ רוזנטל תקף את ההצעה ודרש להוציא את כל נושא השכר מידי חברי הכנסת ולהעבירו לגוף חיצוני, בשל ניגוד עניינים. גם ח"כ מיקי לוי מ"יש עתיד" אמר ש"אסור לנו לעסוק בענייני שכר של עצמנו. זה נותן לנו אות קין בעיני הציבור. אני מתחנן להוציא לגורם חיצוני".



ח"כ רוזנטל. צילום: פלאש 90
ח"כ רוזנטל. צילום: פלאש 90



ח"כ יעל גרמן מ"יש עתיד" הציעה לא להעלות את שכר חברי הכנסת "ואז לא נקבל יותר משרים. לא מתקנים עוול אחד בעוול אחר". ח"כ קארין אלהרר מ"יש עתיד" וח"כ אילן גילאון (מרצ) שאלו בתמהון כיצד ועדת הכספים מבקשת לקבל החלטה על העלאת שכר השרים בטרם נפתרה מצוקת הנכים. ח"כ גילאון הציע לדחות את ההכרעה בנושא שכר השרים "כדי שלא יגידו שהביתה הזה הוא ביתם של פרות הבשן".



לעומתם, אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, כי "עושים פה תחרות מי יותר דמגוג. צריך להכפיל את שכר השרים. איך יכול להיות ששרת המשפטים אילת שקד מקבלת הכי פחות בהנהלת משרד המשפטים"? רוזנטל אמר לו ש"אתה נבל ברשות התורה".



ח"כ אורן חזן מהליכוד האשים את חברי הכנסת של יש עתיד שהם "צבועים ושקרנים. צועקים לא להעלות לשרים את השכר אבל נהנים מהעלאה". לדבריו, "שרים שיושבים על תקציבי עתק צריכים לקבל שכר כזה שלא יתפתו לחפש הכנסה נוספת".