ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שני) דיון ביוזמת חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), יעקב פרי (יש עתיד) ויוסף עטאונה (הרשימה המשותפת), אשר טענו כי קופות החולים
סופי צדקה בדיון בכנסת
מונעות מקשישים שיקום רפואי הולם בשל שיקולים כלכליים וכתוצאה מכך מידרדר מצבם. השחקנית סופי צדקה, שאביה עבר שבץ ונשלח לשיקום בביתו ולא במוסד, סיפרה בדמעות: "ראיתי את אבא שלי מזדקן. הזיקנה לוקחת לך הכל. מדינה מתוקנת צריכה לדאוג לכבוד של הזקנים שלה. זה בשיקום, זה באיך שנראים בתי אבות. התמונה עגומה ומצערת".

"עברתי עם אבא שלי, שלחם את כל מלחמות ישראל, מסכת ייסורים מטלטלת, אבל בסוף, בזיקנה, הוא היה לבד", אמרה צדקה. "אחי ואני, בשיניים, בכל הכסף שחסכנו, טיפלנו באבא שלי. קופת חולים סגרה בפנינו דלתות. אמא שלי בבית אבות עם אלצהיימר, גם שם חסר עובדים. יום אחד גם אנחנו נהיה שם, זה לא פוסח על אף אחד". 
מנהל בית החולים השיקומי רעות, ד"ר דב אלבוקרק, סיפר כי רק רופא שיקומי אחד הוכשר בארץ בשנה החולפת. "בישראל 2018 שיקום הוא לוקסוס. רק רופא שיקומי אחד הוכשר בישראל בכל שנת 2017. אנחנו מקבלים מקופות החולים רק 50% מהתעריף שקבע משרד הבריאות עבור אשפוז שיקומי", אמר. 

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, מחה על תשובות נציגי משרד הבריאות וקופת חולים כללית, לפיהן השיקולים בהפניה לשיקום ביתי במקום מוסדי אינם כלכליים, וכי ניתנים מענים טובים לזקוקים לשיקום. "בנאומים מוכנים מראש כאלה אנחנו יכולים לצפות גם ביוטיוב. אינכם מתייחסים למציאות", אמר ח"כ אלאלוף. "אין מחסור בכסף, אלא בהתארגנות נכונה ושיטתית. השיקום במצב חמור ולא בשליטה. מיד אחרי חוק ההסדרים נקיים דיון מעמיק בנושא, והפעם יהיה על משרד הבריאות וקופות החולים לתת לנו תשובות כנות ולא משמחות".  

ח"כ שמולי אמר בדיון: "קופות החולים מונעות מהמטופלים את הזכות הבסיסית לקבל שיקום במקום מסודר, ושולחות אותם לשיקום ביתי, עם כמה ביקורים של רופא ופיזיותרפיסט. הדרך הזאת מובילה אנשים למצב סיעודי, ובדרך כלל למוות מהיר יותר. זאת האמת ואין בלתה. החולים הופכות את החוק ללעג בגלל סיבות כלכליות". 

ח"כ פרי אמר כי "קופות החולים, ששולטות במעבר לבתי חולים שיקומיים, מצויות בניגוד עניינים. יש להקים ועדות בלתי תלויות שינחו את קופות החולים כיצד לנהוג". ח"כ עטאונה אמר בדיון: "על המדינה לקחת אחריות על חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולא לאפשר לקופות החולים לנהל בעצמן את עניין השיקום, במיוחד ביישובי הפריפריה".