לאחר אחד מהערבים הדרמטיים בחייו, על רקע הגשת המלצות המשטרה נגדו בגין עבירת שוחד בתיקים 1,000 (המתנות) ו-2,000 (ישראל היום), נשא הבוקר (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו דברים במסגרת כנס של מרכז השלטון המקומי, המתקיים בגני התערוכה בתל אביב. במסגרת דבריו, נתניהו טען כי "דוח המלצות המשטרה הוא מסמך מוטה שלא מחזיק מים", והכריז כי "הקואליציה יציבה ואין בחירות באופק". מלבד זאת, הוא תקף בחריפות את יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, אשר נתן עדות במסגרת תיק המתנות: "החבר הטוב של מילצ'ן הבטיח להפיל אותי בכל מחיר".


"אנחנו עובדים יחד למען מדינת ישראל ואזרחיה, ואני רוצה קודם כל להרגיע אתכם - הקואליציה יציבה", הכריז נתניהו בפתח דבריו, והוסיף: "אין לאף אחד כוונה ללכת לבחירות, נמשיך לעבוד יחד איתכם למען אזרחי מדינת ישראל עד סוף הקדנציה לדבריו, "אחרי שקראתי את דוח ההמלצות, אני יכול להגיד שזה מסמך מוטה, קיצוני, מחורר כמו גבינה שווייצרית, ולא מחזיק מים". הוא הסביר כי המסמך "מתעלם ומטשטש חברות קרובה מאוד, של קרוב ל-20 שנה בין מילצ'ן לביני, חברות שהיו בה מתנות הדדיות, עוד שהייתי אזרח פרטי והרבה לני שנכנסתי לתפקיד. שנית, הוא מנפח את הסכומים עד לבלי היכר, בסדרי גודל. הוא מעמיד שם הוצאות ענק שכלל אינן קשורות אלי, במטרה להגיע למספר הקסם. שלישית הוא פשוט מתעלם, וגם הפרשנים מתעלמים משתי עובדות מוחצות שהבאתי אתמול ושידועות להם שמוכיחות שלא פעלתי עבור מילצ'ן, אלא נגדו".

"ראשית", המשיך רה"מ, "כששברתי את המונופול שלו במה שקרוי במכשירי תנועה לרכב וחלקי חילוף לרכב, וזה היה שווה הון עתק. שנית, כשפעלתי לסגור את ערוץ 10 שבבעלותו, ואז המניות שלו היו שוות אפס. אז איך אני יכול להיות, מצד אחד, פועל לטובת מילצ'ן, ומצד שני לרעת מילצ'ן. התשובה היא לא זה ולא זה. אני פועל לפי מה שטוב לחברה הישראלית ולמשק הישראלי, לא מעניין אותי לפעול לפי אדם זה או אחר. זה קצת יותר ממה שאמרתי, במקומות שאני פועל בסמכותי, אני פועל נגדו, ולא לטובתו. עולם הפוך".
  
נתניהו. "הדוח לא מחזיק מים". צילום: אבשלום ששוני
נתניהו. "הדוח לא מחזיק מים". צילום: אבשלום ששוני

"שלישית", הוסיף, "גם בתיק 2000 היוצרות התהפכו. אני לא חושב שצריך לחקור יחסי פוליטיקאים עיתונאים, אבל אם נכנסים לזה, אם אני בלמתי את החוק, קברתי את החוק, אותי חוקרים, ו-43 ח"כים שקידמו את החוק, וקיבלו עיתונות מלטפת בידיעות אחרונות, אותם לא חוקרים. זה פשוט אבסורד. ומה למשל עם שרת משפטים שהביאה חוות דעת מטעמו של נוני מוזס בניגוד לעמדת היועמ"ש בכנסת? לא חוקרים, לא עושים".

בתוך כך, הוא תקף בחריפות את יו"ר יש עתיד: "לפיד אמר שהוא נחקר בערך כשעה, אותי שאלו כמה שאלות בלבד, ואמרתי שלא פעלתי לטובת מילצ'ן, וכל זה בחקירה של שנה וחצי, ועכשיו מסתבר שעל בסיס זה לפיד הוא עד מפתח. זה אומר הרבה על ההמלצות האלו. זה כמובן אותו לפיד שהבטיח להפיל אותי בכל מחיר, זה אותו לפיד שהוא חבר קרוב של מילצ'ן, אין בזה חטא, אבל זה נכון. הוא הועסק על ידי מילצ'ן, הוא דן עם מילצ'ן כשר האוצר ואז הוא הופך להיות העד המרכזי. אני מנסה לחשוב מה היה קורה אם אני הייתי עושה את זה.. הייתי נחקר שבע פעמים באזהרה. אני מקבל המלצות, ולפיד מקבל מחיאות כפיים. העולם התהפך. הדוח הזה לא יכול להתווכח עם מילצ'ן, הוא מנסה לייצר מצג שווא של תמורות שלא היו ולא נבראו, להוציא את עניין הוויזה, מעולם לא פעלתי לטובת מילצ'ן".

לפיד. "הוא מקבל כפיים ואני המלצות". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
לפיד. "הוא מקבל כפיים ואני המלצות". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


לאחר מכן התייחס נתניהו לענייני השלטון המקומי והוסיף: "אנחנו מחזקים את שיתוף הפעולה, הממשלה מייחסת חשיבות עליונה לשלטון המקומי. אני ממשיך להפחית את הרגולציה, ואני רוצה לדבר על רישוי עסקים. בשנתיים האחרונות, עשינו כל כך הרבה דברים, לקחנו גרזן וחצבנו ברגולציה, וישראל ירדה בדירוג של הרגולציה ממקום 27 בעולם למקום 16. אנחנו מחויבים להמשיך את זה. עכשיו השינוי מגיע לכנסת. אנחנו מקדמים תיקון חוק שייצור הבדל בין עסקים גדולים לקטנים, כדי לפתוח עסקים במהירות על בסיס של תצהיר. אתה לא מחכה לקבל אישור של פקידים, ולא בא. אנחנו הופכים את הדיפולט לחוק החיים. במקום לחכות לאישורים, מי שרוצה להתנגד, צריך להתנגד באופן אקטיבי. אנחנו מאפשרים לעסקים לפעול, וזה חשוב מאוד לרשויות המקומיות להתמקד בזה. אתם תאפשרו את זה. עסקים קטנים הם לב לבם של החיים העירוניים, הן מבחינת הכנסות לעיר, ומרקם החיים העירוניים. אני יודע כמה הבסיס העסקי הוא חשוב. ביקשתם שאעשה את החיים שלכם יותר קלים. אתם מנהיגים, מובילים את מדינת ישראל מעלה מעלה. כמעט כולם כאן ידידים אישיים שלי. אני רוצה להודות על התמיכה הגדולה. אנחנו נשתף פעולה עוד שנים רבות".

דבריו של נתניהו נאמרו, כאמור, בעקבות פרסום סיכום החקירה וההמלצות בתיקיו, לאחר שבג”ץ דחה על הסף את העתירה שמטרתה למנוע את פרסומן. בפרסום נכתב כי המשטרה ממליצה להעמיד את נתניהו לדין בגין קבלת שוחד מארנון מילצ'ן בתיק המתנות ובניסיון לקבלת שוחד בתיק "ישראל היום", ממו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. עוד צוין כי ח"כ יאיר לפיד נתן עדות מפתח נתניהו בפרשת 1,000.

בנט: "קבלת המתנות אינה עומדת בציפיות אזרחי ישראל מרה"מ"

שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) התייחס הבוקר אף הוא לאירועי אמש. בפתח דבריו, אמר כי "אתמול בערב היה רגע לא נעים לכל אזרח במדינה, ולראש הממשלה, לפני הכל הוא בנאדם. לתפיסתי לראש ממשלה יש שתי משימות, האחת לשמור את מדינת ישראל ובטחונה, השנייה להוות דוגמה לאזרחים. כחבר בשתי ממשלות נתניהו, אני יכול להעיד שראש הממשלה מנהל את ענייני המדינה באופן ראוי".

"כחבר בקבינט הביטחוני", המשיך בנט, "אני יכול לקבוע בבירור שנתניהו מחויב לביטחון המדינה ואין לי ספק שהוא לעולם לא יפגע בביטחון ישראל למען מטרה זרה, כפי שנרמז לאחרונה".

לטענתו, "מתוך אותה אמונה, ומתוך רצון לשקם את ישראל, עזבתי את ההייטק לפני 12 שנה, והצטרפתי אליו במדבר האופוזיציוני כדי לחזור להנהגת המדינה. כשהוא אמר היום שהוא פעל ממניעים טובים למען ישראל, אני מאמין לו".

עם זאת, הוא ביקר את התנהלות נתניהו בפן הערכי, כשאמר כי "יש משפט שאומר 'ממני תראו וכן תעשו'. לצערי קבלת מתנות בהיקף כה רחב לאורך כל כך הרבה זמן איננה עומדת בציפייה זו של אזרחי ישראל".