שר הביטחון אביגדור ליברמן ביקר היום (שלישי) בעוטף עזה, שם נפגש עם סגן הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הדרום ומפקד אוגדת עזה. במהלך דבריו אמר השר כי "חמאס היה חלק מאירוע פיצוץ המטען בגדר הרצועה, הוא משתמש באזרחים כתחמושת חיה". מלבד זאת, הוא טען כי "אם הלבנונים לא רוצים פתרון ורוצים להמשיך להתווכח, הם רק יפסידו מזה".



"דיברנו על הפקת לקחים מהאירועים האחרונים ובעיקר על תכנון לחודש הבא, וגם לימים הקרובים", סיפר ליברמן בפתח דבריו, והוסיף: "מה שברור הוא שחמאס משתמש באזרחי רצועת עזה כתחמושת חיה. כשהוא שולח את האזרחים להתעמת עם חיילי צה"ל על הגדר, הוא מבין מה המחירים, והוא גם משתמש באותם אזרחים על מנת לבצע פעולות טרור תוך כדי ההפגנות".



"מבחינתנו", המשיך השר, "זה דבר בלתי נסבל. אנחנו לא מתכוונים להמשיך במשחק הזה ואנחנו נפיק את כל הלקחים. מה שברור זה שראשי חמאס, שלא חסר להם לא חשמל לא אוכל ולא תרופות, הם לא שולחים את בני משפחתם להתעמת על הגדר. הם שולחים את האנשים הכי מסכנים, האנשים שנמצאים במצב הכי קשה, וזה מדבר על האופי של חמאס".



לדבריו, "אנחנו לא נוותר ואנחנו חוזרים ואומרים - חמאס גובה מיסים מתושבי עזה, משקיע את כל הכסף במימון וברקטות, ולא מוכן להסית שום גרוש לטובת מערכת הבריאות או לשיפור מערכת המים או החשמל. אנחנו לא נבוא במקומם נקודה".



הנהגת חמאס. "משתמשת באזרחי עזה כתחמושת חיה". צילום: רויטרס
הנהגת חמאס. "משתמשת באזרחי עזה כתחמושת חיה". צילום: רויטרס



בהתייחס לאירוע פיצוץ המטען בגדר הרצועה, אמר: "קודם כל ברור שחמאס היה חלק מהאירוע, הוא ממשיך להיות חלק מהאירוע, ואנחנו עשינו מסקנות כפי שמתבקש ויהיו לזה גם תוצאות והשלכות, אני מעדיף לא לפרט".



הוא הסביר גם כי "חמאס בחר, בניגוד לעבר, להתחבר לאיראן ולחיזבאללה אז גם הסגן של יחיא סינוואר יושב בביירות תחת החסות של חיזבאללה, נוסע מביירות לטהרן, פשוט כמעט כל שבועיים יוצא מביירות לטהרן ובחזרה, מתאם את כל הפעילויות ורוב הכסף לחמאס היום מגיע מאיראן. כלומר הם חלק מאותו ציר, אותו ציר רשע ומבחינתנו ברור שחמאס והג'יהאד האסלאמי הם חלק מהציר איראן וחיזבאללה".



בהתייחס להיערכות מחודשת להפרות סדר, אמר: "עשינו הפקת לקחים, עשינו הערכת מצב, יש מסקנות ונפעל בהתאם לאותן מסקנות. אמנם קשה לדבר על העימות והטרור. תראה את כל הכלניות ואת הדרום שפורח, במקום שגם ברצועת עזה ההנהגה תעשה הכל על מנת שאנשים יוכלו לעבוד, להתפתח, הם דוחפים אותם לעוני וטרור. צריך להבין שעוני וטרור הולכים ביחד. חמאס זה הגוף שמונע התפתחות כלכלית בעזה, מונע צמיחה בעזה כי הוא יודע שהוא יכול לגייס מחבלים ומתאבדים אך ורק מתוך ייאוש ועוני, ולכן חמאס עושה הכל על מנת לשמר את הייאוש והעוני".



כשנשאל על יכולתה של הממשלה לתפקד תחת החקירות הרבות שבהן נתון רה"מ, השיב: "אין שום קשר בין הדברים. הממשלה מתפקדת, הקבינט מתפקד ומקבל החלטות וזה מה שחשוב ולא נכנס, בטח שלא כאן, לכל הספקולציות".



בתוך כך, על איומי חיזבאללה ורמטכ"ל צבא לבנון אמר כי "יש דרך מקובלת לפתרון וויכוח מן הסוג הזה. אם הלבנונים לא רוצים פתרון ורוצים להמשיך להתווכח, הם ללא ספק רק יפסידו מזה".