משרד החוץ הישראלי הוציא הערב (חמישי) הודעת גינוי על ניסיון חיסולו של המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, שעבד בשיתוף עם סוכנויות ריגול מערביות וגורש לבריטניה במסגרת עסקת חילופי מרגלים. בהודעה שפרסם המשרד נכתב כי "ישראל רואה בחומרה את האירוע שהתרחש בבריטניה ומגנה אותו בתוקף. אנו מקווים שהקהילה הבינ"ל תדע לשלב זרועות כדי למנוע הישנותם של אירועים כאלה".



על פי דיווח בערוץ 10, הרקע להודעת משרד החוץ בא לאחר פנייה אישית של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ושר החוץ בוריס ג'ונסון לראש הממשלה בנימין נתניהו, בה הם הפעילו על רה"מ לחץ לגנות את רוסיה. בנוסף לכך, שגריר בריטניה בישראל דיוויד קוורי נפגש אתמול עם ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, והציג בפניו ראיות למעורבות רוסית בניסיון ההרעלה. עם זאת, בהודעה הישראלית לא הוזכרה רוסיה.



מוקדם יותר היום, פרסמו מנהיגי בריטניה, ארצות הברית, גרמניה וצרפת, הודעת גינוי משותפת בה הם האשימו את רוסיה בניסיון החיסול. במסר משותף שפרסמו נשיאי צרפת וארה"ב עמנואל מקרון ודונלד טראמפ, וראשי הממשלות של גרמניה ובריטניה  אנגלה מרקל, תרזה מיי (בהתאמה) נכתב כי "התנהגות מסוג זה מפרה את ההסכמים ביחס לשימוש בנשקים כימיים ואת החוק הבינלאומי", וכי "היא מאיימת על הביטחון של כל המדינות". "זוהי התקפה על ריבונות בריטניה", הוסיפו המדינאים הבכירים וציינו כי "מדובר בשימוש ההתקפי הראשון בגז עצבים שפותח על ידי צבא רוסיה על אדמת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה". במקביל לכך, הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת סנקציות חדשות על אישים וגופים רוסים, בגין פעולות סייבר שביצעה מוסקבה במדינה, בהן גם התערבות בבחירות. 



גינו במשותף את רוסיה. תרזה מיי ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס
גינו במשותף את רוסיה. תרזה מיי ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס



המרגל שהורעל - קולונל לשעבר במודיעין הצבאי, עבד עם ה-MI6



כזכור, ביום שני בשבוע שעבר הורעל סקריפל, בעיר סולסברי בבריטניה כאשר הוא היה עם בתו, ושניהם פונו במצב אנוש לבית החולים בעיר. בנוסף אליהם גם השוטר שהגיע ראשון לזירת האירוע ועוד עשרות בני אדם נפגעו ברמות שונות ממתקפת הגז. עברו של סקריפל מפנה את האצבע המאשימה למוסקבה. סקריפל הוא קולונל לשעבר במודיעין הצבאי הרוסי שנידון ל-13 שנות מאסר ב-2006 על העברת זהותם של מרגלים רוסים באירופה לשירות הביון הבריטי, ה-MI6. רוסיה טענה כי הוא קיבל 100 אלף דולר תמורת המידע, אותו החל להעביר בשנות התשעים. הוא היה אחד מארבעה אסירים שניתנה להם חנינה, ושנשלחו לבריטניה כחלק מעסקת חילופין שנערכה ב-2010 תמורת מרגלים שהוחזקו בארצות הברית. זו הייתה עסקת השבויים הגדולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה.



ב-2016 האשימה בריטניה את רוסיה בהרעלתו למוות של מרגל רוסי לשעבר בשם אלכסנדר ליטוויננקו. "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ככל הנראה אישר בפעולת מודיעין רוסית את רצח סוכן הק.ג.ב. לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו", כך קבע אז השופט הבריטי, רוברט אוון, שחקר את הפרשה שאירעה בשנת 2006 בבית מלון בלונדון.



במסגרת החקירה נאמר כי היתה יריבות אישית בין ליטוויננקו לפוטין וכי לחברי הממשלה היו מניעים להרוג אותו וזאת על אף שהקרמלין תמיד הכחיש כל מעורבות לרצח. ליטוויננקו בן 43 במותו, היה מבקר חריף של פוטין שברח מרוסיה שש שנים לפני הרצח שלו. הוא מת לאחר שתיית תה ירוק מתובל באיזוטופ רדיואקטיבי רעיל בבית מלון בלונדון.