השר וחבר הכנסת לשעבר נתן שרנסקי יקבל את פרס ישראל לעלייה וקיבוץ גלויות. שר החינוך נפתלי בנט אמר היום (ראשון) כי "נתן מסמל את התגשמות החלום הציוני. מחשיכת הכלא הסובייטי כאסיר ציון, לאור החירות כמנהיג הסוכנות. אביטל אשתו מסמלת גבורה והקרבה יהודית".



עם היוודע על קבלת הפרס אמר שרנסקי: "זהו כבוד גדול וזו אחריות גדולה. כשמדובר בקיבוץ גלויות, הפרס הזה מגיע גם לאביטל וגם לכל פעילי העליה ואסירי ציון בברית המועצות שנלחמו באומץ למען הזכות לעלות ארצה. הוא מגיע גם לכל העם היהודי שתמך כולו במאבקם לחופש של הסירובניקים, אסירי ציון. קיבוץ הגלויות נמשך – העליה היום היא עליה מבחירה חופשית: ישראל היא המקום הטוב ביותר למימוש עצמי כיהודי ולהשפעה על עתיד העם היהודי. עלינו לעשות הכל כדי שישראל תהיה בית לכל יהודי בעולם.

בנימוקיה ציינה וועדת הפרס, בראשותה של השופטת בדימוס שרה פריש, כי "מפעל חיו של מר שרנסקי הינו למעשה יישום הלכה למעשה של חלום העשייה למען עלייה וקליטה. ראשית כפעיל בחו"ל, דרך היותו אסיר ציון ועד להגעתו לישראל ופעילותו ללא לאות למען העולים לארץ, כיהן בכנסת ישראל והיה שר בממשלת ישראל".



עוד הוסיפו: "פעילותו של מר שרנסקי היא פעילות למען העם היהודי ומדינת ישראל ומהווה התגייסות מוחלטת אשר אף הובילה לפגיעה בחירותו. סיפור חייו מהווה אות וסמל למאבק על זכותם של היהודים לעלות לארץ ישראל, להתיישב בה ולהיקלט בה בכבודה".




שרנסקי נולד בשם הרוסי אנטולי בוריסוביץ' בדונצק שבאוקראינה (אז בברית המועצות) למשפחה יהודית. שרנסקי היה ציוני נלהב ועודד יהודים לעלות לישראל, אך ב-1973, בקשתו לקבל ויזת יציאה לישראל נדחתה בגלל סיבות שהוגדרו "ביטחוניות". בשנת 1974 נשא שרנסקי לאשה את אביטל שטיגליץ. בני הזוג לא קיבלו את אישור המשטר הסובייטי לעלות לישראל ביחד, ואביטל עלתה לישראל לבדה בתקווה שבעלה יקבל אישור לעלות בהמשך. 

שרנסקי עם הנשיא האמריקאי רונלד רייגן
באותה העת, שרנסקי הפך לדובר העיקרי עבור אסירי ציון ומסורבי העלייה היהודיים. הוא נעצר במרץ 1977 והורשע בבית הדין של המשטר ביולי 1978 בבגידה, ריגול למען ארצות הברית, הסתה ותעמולה אנטי-סובייטית, ונגזרו עליו 13 שנות מאסר. הוא שבת רעב במהלך מאסרו, במצטבר, כ-400 ימים.  ב-11 בפברואר 1986, לאחר שישב במאסר תשע שנים, שוחרר לבסוף שרנסקי במסגרת עסקה שבה נמסרו לברית המועצות חמישה מרגלים תמורת שלושה מרגלים מערביים, ביניהם שרנסקי.
שרנסקי נכנס לחיים הפוליטיים בשנות ה-90 והקים את מפלגת ישראל בעלייה איתה זכה בבחירות 1996 בשבעה מנדטים וכיהן כשר המסחר והתעשייה בממשלת נתניהו הראשונה ולאחר מכן כשר הפנים בממשלת ברק.

ב-2006 פרש מהחיים הפוליטיים ונטל את תפקיד יושב הראש של מכון אדלסון ללימודים אסטרטגיים שנוסד אז במרכז שלם בירושלים. הוא גם משמש כיו"ר "ירושלים אחת" ומוזיאון בית התפוצות בתל אביב. מ-2009 שימש שרנסקי כיו"ר הסוכנות היהודית, תפקיד בו כיהן עד החודש האחרון.