מזכיר המדינה האמריקאי החדש מייק פומפאו, שמינויו אושר בסוף השבוע, הגיע היום (ראשון) לביקור בישראל ונפגש עם נתניהו. ראש הממשלה נתניהו בירך אותו על כניסתו לתפקיד ואמר: "אנחנו גאים מאוד בעובדה שזהו ביקורך הראשון כמזכיר המדינה".  פומפאו ציין: "אתם שותפים חשובים מאין כמותכם, ושמור לכם גם מקום מיוחד בלבי".



במסיבת העיתונאים אמר מזכיר המדינה החדש: "אנחנו פועלים למנוע את האיום של איראן בנושא הטילים כמו גם האופן בו היא מפעילה זרועות טרור בתימן. אנחנו מצפים לעבוד עם בנות בירתנו ביניהן ישראל כדי למנוע את האיומים האלה". עוד הוסיף כי הנשיא טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין במידה ולא יתוקן. "אנחנו מודאגים מאוד מהאיום של איראן על ישראל והאזור, והשאיפה של איראן לשלוט במזרח התיכון נותרה בעינה. ארה"ב עם ישראל במאבק הזה ואנחנו תומכים בזכות של ישראל להגן על עצמה. בעניין הסכם הגרעין, הנשיא וטראמפ היה ברור מאוד ההסכם הזה צריך לתקן אותו ואם אי אפשר לתקן אותו הוא יפרוש מההסכם", אמר

בנוגע לפתיחת השגרירות אמר פומפאו: "היחסים מעולם לא היו חזקים יותר מאי פעם. היו לנו שיחות טובות. אנחנו מאוד גאים לפתוח את השגרירות בירושלים ב-14 במאי".



נתניהו: "מחויבים יחד לעצור את איראן"



ראש הממשלה נתניהו ציין: "הייתה לנו שיחה מאוד ממוקדת על הערכים המשותפים שלנו וכיצד נגן עליהם. אני רוצה להודות שוב לנשיא טראמפ על ההכרה בירושלים. האיום הגדול לעולם לכל המדינות בעולם הוא שלטון אסלאם רדיקלי עם נשק גרעיני והניסיון של איראן להשיג נשק. הייתה לנו שיחה פורה גם בעניין הזה".



נתניהו ופומפאו. צילום: חיים צח, לע"מ



עוד הוסיף נתניהו: אני מעריך את מדיניותו של הנשיא ועמדתך האיתנה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני כמו גם עמידתכם נגד התוקפנות האיראנית. אנשים חשבו שהתוקפנות של איראן תרד בעקבות החתימה על ההסכם וההפך קרה. איראן מנסה לבלוע מדינה אחת אחרי השנייה. צריך לעצור את איראן ואנחנו מחויבים לעצור אותה ביחד".

במסגרת תפקידו החדש של פומפאו הוא האחראי גם על מדיניות ההגירה לארה"ב. בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנה האחרונה, נעשים מאמצים גם מצד משרד המשפטים וגם מצד משרד החוץ להקלה משמעותית במתן ויזות לישראלים לארה"ב. לכן בישראל עוקבים מקרוב האם עם כניסתו של פומפאו תשתנה גם המדיניות הזו.



ביקר לפני כן בסעודיה



שר החוץ האמריקאי קרא מוקדם יותר בביקורו בסעודיה לפעולה בינלאומית מתואמת שתעניש את איראן על תכניות הטילים שלה. פומפאו, שכיהן בעבר כראש ה-CIA, הגיע לריאד בשבת ונפגש היום עם המלך הסעודי סלמאן, לפני שהגיע לישראל. במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הסעודי, אמר פומפאו כי ביטחון הממלכה עומד בראש סדר העדיפויות האמריקני, הזכיר את הביקור של הנשיא דונלד טראמפ לסעודיה כתחנה ראשונה והוסיף כי "יש לעמוד יחד נגד הטרור", והוסיף כי "איראן פוגעת בביטחון האזור ומתנהלת בצורה גרועה יותר מאז החתימה על הסכם הגרעין".
לדברי שר החוץ האמריקאי, הסכם הגרעין אינו מרסן את איראן, והשלטונות בטהרן פוגעים ביציבות מאחר והם מחמשים את החות'ים בתימן בטילים בליסטיים ומעורבים במלחמת סייבר. שר החוץ הסעודי, עאדל ג'וביר, אמר כי יש תיאום עמדות בין ריאד לוושינגטון בסוגיות רבות. השר הסעודי הדגיש כי יש להחמיר את הסנקציות על איראן, בעיקר בכל מה שקשור להסכם הגרעין, ואף קרא לשפר את ההסכם החתום.

"אנחנו סבורים שהתקופה שבה תוכל איראן לחדש את העשרת האורניום צריכה להתבטל, והיא צריכה להיות לעולם ולעד", אמר ג'ובייר במה שנראה כמו "תיאום עמדות" עם ישראל. "אני קורא להטיל סנקציות בינלאומיות על טהרן בכל הקשור לטילים הבליסטיים, התמיכה בטרור והמעורבות שלה בענייניהן של מדינות האזור".