שר הביטחון אביגדור ליברמן נפגש היום (חמישי) במוסקבה עם שר ההגנה של רוסיה, סרגיי שויגו, ודן עמו באזור הרגיעה בדרום סוריה. הפגישה התקיימה במשרד ההגנה הרוסי במוסקבה וארכה למעלה משעה וחצי. היא עסקה בסוגיות ביטחוניות הנוגעות לשתי המדינות, במצב בסוריה ובמערכה הישראלית למניעת התבססות איראנית בסוריה. אל שר הביטחון הצטרפו בפגישה גם ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, זהר פלטי וגורמים נוספים. 

שר הביטחון ליברמן אמר לעמיתו, שר ההגנה הרוסי: "ישראל מעריכה את ההבנה של רוסיה לצרכינו הביטחוניים, במיוחד במצב בגבולנו הצפוני. חשוב להמשיך את הדיאלוג בינינו ולשמור על הקו הפתוח בין צה"ל לצבא רוסיה, בכל הנושאים שעל הפרק".
ליברמן נפגש עם שויגו

שר הביטחון ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו במוסקבה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו במוסקבה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הפגישה באה על רקע דבריו של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אתמול, לפיהם כל הכוחות הזרים צריכים לעזוב את אסור הגבול בין סוריה לישראל מהר ככל האפשר. זוהי הפעם השנייה בתוך שלושה ימים שבה מבהיר לברוב כי אין מקום לנוכחות איראנית בדרום סוריה, במיוחד באזור הסמוך לגבול עם ישראל.



לברוב אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים במוסקבה. "יש לנו הסכמים ידועים בנוגע לאזור אי ההסלמה בדרום־מערב (סוריה - י"ר). ההסכמים נחתמו בידי רוסיה, ארה"ב וירדן. ישראל ידעה על הסכמים אלו עוד בשלבי ניסוחם. הם קובעים כי אזור אי ההסלמה נועד לבסס את היציבות, וכי כל הכוחות שאינם סוריים חייבים לצאת מן האזור הזה. אני מאמין שזה חייב להתבצע בהקדם האפשרי. זה בדיוק הדבר שאנו עוסקים בו כעת, בשיתוף פעולה עם עמיתינו הירדנים והאמריקאים".



דבריו של לברוב עשויים להעיד על נכונות רוסית למנוע ממשטר אסד לפתוח במבצע צבאי להשתלטות מחודשת על האזור, מבצע שיהווה הפרה ברורה של ההסכם. בשבוע האחרון תגבר צבא המשטר הסורי את כוחותיו באזור הדרום, ואיים במפורש על ארגוני המורדים השולטים ביותר ממחציתו במבצע צבאי אם לא ימסרו את נשקם ויתפנו.



יש לשער כי מהלכים אלו של אסד נעשים בהסכמת רוסיה, אולם מדבריו של לברוב ניתן להסיק כי מבחינתה של רוסיה מדובר באמצעי לחץ גרידא, וכי היא מעדיפה ליצור את הסדר החדש בדרום סוריה באמצעים דיפלומטיים. נראה כי התייחסות לברוב ל"שיתוף פעולה עם עמיתינו הירדנים והאמריקאים" מעידה על היענות רוסית ליוזמה האמריקאית החדשה להסדר באזור הגבול הסורי־ירדני, שבמסגרתו כל המיליציות יוסגו למרחק 20־25 ק"מ מהגבול, יפונו לוחמי ארגוני המורדים למחוז אידליב שבצפון ותושב שליטת צבא סוריה על אזור הגבול.



דבריו של שר החוץ הרוסי נראים כאות נוסף לשינוי שחל לאחרונה ביחסה של רוסיה כלפי המעורבות האיראנית בסוריה, ותואמים דיווח מוקדם יותר השבוע על הבנות בין שרי הביטחון של רוסיה וישראל, שלפיהן צבא אסד ישוב לשלוט באזור הגבול עם ישראל, במקביל להרחקה מהגבול הישראלי של כוחות איראן וחיזבאללה.