בנה של ה' אובחן על הרצף האוטיסטי בגיל שנתיים ושמונה חודשים, זאת לאחר המתנה ארוכה מאד ומייגעת מפאת חוסר כוח אדם מקצועי בצוות של מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים. "כתוצאה מבירוקרטיה זו נאלצנו לפנות לטיפולים פרטיים אשר ידנו אינה משגת, דבר אשר גרם לעוגמת נפש רצינית" היא מספרת.



"בני אובחן מאוחר ויכולנו לטפל בו בזמן הרבה יותר מוקדם", היא מספרת. "דווקא בתחום שהכי צריך עבורו עובדים, ילדים עם צרכים מיוחדים, דווקא בו אין כוח אדם? עד מתי נזכה לטיפול נאות לו זקוקים ילדינו? מדוע עלינו להגיע למצב שאנחנו כועסים על המערכת?".



ה' היא רק אחת מאלפי הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ורבבות אחרים, בהם נפגעי תאונות עבודה ותאונות דרכים, משוקמי מחלות ואירועים בריאותיים קשים כמו התקפי לב ושבץ ועוד. כל אלה זקוקים וזכאים מהמדינה לטיפולים כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד, במימון מלא או חלקי של קופות החולים. ואולם, זה שנים ארוכות התחום הפרא-רפואי הציבורי סובל מהזנחה קשה מצד הממשלה. את המחיר משלמים הן המטופלים אם בזמני המתנה ממושכים עקב מחסור בתקנים ואם בכסף רב על שירותים פרטיים, והן העובדים בשטח שיצאו למאבק נוסף בשבוע שעבר בו לראשונה השביתו את השירות הפרא-רפואי הציבורי כולו.



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הפועלת בנושא תקופה ארוכה, יזמה מכתב לשר הבריאות בפועל, סגן השר יעקב ליצמן (יהדות התורה), שנשלח אליו לפני כניסת השבת ועליו הספיקו לחתום לא פחות מ-65 חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, כולל מסיעתו של ליצמן ומכל מפלגות הקואליציה, בו הם קוראים לו להתערב באופן אישי בהליך המו"מ בין העובדים למדינה שיפתח מחר לתקופה מוגבלת ולהציל את השירות מקריסה. "המצב הזה לא חדש לסגן שר הבריאות. התראתי בפניו כבר לפני למעלה משנה על קריסת המכונים להתפתחות הילד ברחבי הארץ ועל שחיקת המטפלים בשל העדר תקינה והנה אנחנו עדים לכך שלא רק שלא חלה כל הטבה בעניין זה אלא שהבעיה חמורה פי כמה שכן גם מטפלים פרא רפואיים למבוגרים בכל הארץ נמצאים במצב דומה" אומרת ח"כ אלהרר למעריב.



ליצמן. צילום: פלאש 90
ליצמן. צילום: פלאש 90



לטענתה, "זה הזמן של ליצמן לצאת עם בשורה לכל המטפלים והמטופלים. לשים סוף להמתנה שלא נגמרת, לתקנים החסרים, לעומס על כתפי המטפלים ולשכר המביש. רפואה ציבורית חייבת להיות נגישה לכולם. לא כל אזרח יכול לאפשר לעצמו לקבל טיפולים בפרטי. לפנייתי בסוף השבוע לסגן השר ליצמן הצטרפו 65 חברי כנסת שקוראים לליצמן יחד - קח אחריות על המערך הזה, אל תיתן לאנשים לקרוס תחת הנטל ואל תיתן למטופלים להיפגע".



אם בתוך 20 יום לא יהיה הסכם – המערך כולו ישבות שוב 


ביום רביעי האחרון, לאחר ארבעה ימי שביתה של עובדי מקצועות הבריאות הפרא-רפואיים, הורה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב לעובדים ולממשלה לנהל מו"מ אינטנסיבי עד ל-21 ביוני בחסות בית הדין במטרה להביא להסכמות שיפתרו את משבר התעסוקה העמוק, בו נתונים העובדים זה שנים.



מחר יחל המו"מ בין נציגי העובדים בחסות ההסתדרות לבין משרדי האוצר והבריאות כשהעיצומים מושהים בשלב זה, אבל המשבר רחוק מלהיות מאחורינו. בדיון בבית הדין הביעה השופטת אופירה דגן-טוכטמר הזדהות עם מאבק העובדים ומצוקתם, ובחרה שלא להוציא צווי מניעה נגד השביתה ואף התירה לעובדים לשוב ולשבות תוך מתן התראה של שלושה ימים, באם הצדדים לא יגיעו להסכמות במסגרת הזמן שהוגדרה.



מי ששבתו בשבוע החולף היו כ-5,000 פיזיותרפיסטים, תזונאיות, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, שינניות, יועצים גנטיים ומטפלים ביצירה ובאומנות בבתי החולים ובקהילה, המועסקים על ידי משרד הבריאות, קופות החולים כללית ומאוחדת, בתי חולים, מרכזים לבריאות הנפש ומוסדות נוספים. עובדי מקצועות הבריאות הפרא-רפואיים מתריעים זה שנים מפני מחסור חמור בתקנים במקצועותיהם הן בבתי החולים והן במרפאות, עומס עבודה חריג ותנאי העסקה פוגעניים. את המחיר משלמים עשרות אלפי אזרחים הזקוקים לשירותיהם עד כדי סיכון לפגיעה בבריאותם הפיזית והנפשית של מטופלים ועובדים כאחד.



יו"ר איגוד עובדי מקצועות הבריאות בהסתדרות, אלי גבאי, אומר: "לצערנו, המאמצים הרבים שהשקענו בשנים האחרונות על מנת לגשר על הפערים מול נציגי משרד האוצר, משרד הבריאות והנהלת שירותי בריאות כללית, העלו חרס. אורך הרוח והאחריות שגילינו בפגישות המו"מ, נוצלו על ידי הצד השני וההתעלמות והסחבת ממשיכות בזמן שהמשבר הולך ומחריף. עקב המחסור המשווע בתקנים, מאות חולים לא מקבלים היום את הטיפול שלהם במועד ועובדים מצוינים נאלצים לעזוב את המערכת רק כדי שיוכלו לסגור את החודש. לא יעלה על הדעת שאחוז כל כך גבוה מהעובדים שנותנים היום שירות במערכת הבריאות הציבורית, מועסקים בצורה עצמאית, כעובדי קבלן או כעובדי קרנות מחקר. לא ניתן להמשיך כך יותר. המערכת הגיעה למצב קריסה".