סאיב עריקאת, מבכירי הרשות הפלסטינית ומזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, טען היום (שבת) כי סבב השיחות שמקיימים השליחים האמריקאים ג'ייסון גרינבלט וג'ארד קושנר באזור, חותר להפלת ההנהגה הפלסטינית בגדה המערבית ולמחיקת סוגיית הפליטים הפלסטינים. בראיון ששודר ברדיו "קול פלסטין", האשים עריקאת את הממשל האמריקני כי תחת הכותרת של פתרון המשבר ההומניטרי ברצועת עזה, הוא חותר לפרק את אונר"א (סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים הפלסטינים) ולהסיר את סוגיית הפליטים הפלסטינים מן התהליך המדיני. זאת באמצעות הצעה להעניק סיוע כלכלי ישירות למדינות המארחות, והרעיון לייסד פרויקטים כלכליים בהיקף של מיליארד דולר ברצועת עזה.



עריקאת טען כי נתניהו הביע בפני קושנר וגרינבלאט בפגישתם ביום שישי האחרון את נכונותו להיענות לצרכים של רצועת עזה באמצעות שימוש בכספי המסים שמעבירה ישראל לרש"פ, במטרה לשמר את שלטון חמאס ברצועה ואת הפיצול הפלסטיני בין הגדה לרצועה. באמצעות מהלך זה חותר נתניהו, לדברי עריקאת, להקים "מדינונת" ברצועת עזה תוך הפלת הרשות הפלסטינית בגדה. על רקע זה דרש עריקאת מחמאס לוותר על שלטונו ברצועה ולהסכים לפיוס פלסטיני, שיהווה לדבריו המחסום היחיד בפני המשך ניסיונות אלו מצד ישראל וארה"ב.



בנוסף, עריקאת האשים את הממשל האמריקני כי הוא חותר להפלת שלטונו של מחמוס עבאס ולשינוי המשטר בגדה המערבית, ולשם כך החל בניסיון להגביר ולהפיץ תחושות של חוסר יציבות וכאוס בגדה המערבית. בדברים אלו נראה כי עריקאת רומז לכך שההפגנות הנערכות בגדה, ובעיקר ברמאללה, בשבועיים האחרונים כנגד הרשות תחת הקריאה להסרת הסנקציות שמטיל עבאס על עזה, משרתות את האינטרסים האמריקאים והישראלים, טענה שהובעה לאחרונה במפורש על-ידי בכירים אחרים בפת"ח. כמו-כן הבהיר עריקאת כי ההנהגה הפלסטינית מתואמת היטב עם מדינות ערב, וכי עמדתן המאוחדת לא השתנתה: הפתרון המדיני הוא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים, ופתרון סוגיות הפליטים וירושלים על בסיס ההחלטות הבינלאומיות הרלוונטיות. 



הפגנות נגד הרשות הפלסטינית ברמאללה. צילום: רויטרס
הפגנות נגד הרשות הפלסטינית ברמאללה. צילום: רויטרס



חמאס: "להעמיד את בכירי הרש"פ לדין"


במקביל לכך, ביקר בכיר החמאס מחמוד א-זהאר את מהלכי הרשות האחרונים, והאשים את בכיריה בהתעלמות מרצון הציבור הפלסטיני. "זהו פשע, ומי שמבצע אותו יש להעמידו לדין בבית המשפט הפלסטיני", אמר א-זהאר בנוגע לביטול הפרלמנט הפלסטיני והחלפתו מועצה המרכזית של אש"ף. "הם חוטפים את החלטת הרחוב הפלסטיני לאחר שהם טוענים כי הם מייצגים אותו, ומוותרים על כל העקרונות, כולל אדמת 48'", הוא הוסיף.



בכלי התקשורת המזוהים עם חמאס מדגישים את ההפגנות בכיכר מנארה ברמאללה שהחלו הערב בשעה 18:00, וזאת בדרישה מהרשות להסיר את הסנקציות מעל רצועת עזה. במקביל, נערכות הפגנות בערים צרפתיות, בהן הבירה פריז, וכן במילאנו באיטליה בדרישה מהרשות להסיר את המצור. "למרות האיומים והאלימות נגד התנועה העממית, נמשיך במאבק שלנו למען הסרת המצור", נכתב על ידי מארגני הצעדה בפייסבוק. יש לציין, כי מנגנוני הביטחון של הרשות עצרו 56 מפגינים ברמאללה ב-13 ביוני, לאחר שימוש בכוח נגד המפגינים.