דרמה במפלגת העבודה: שעות אחדות לפני כינוס ועידת המפלגה הערב (ראשון), שופטת בית המשפט המחוזי - מרכז בלוד הוציאה צו על תנאי האוסר על כינוס הוועידה. הצו הוצא במעמד צד אחד על פי בקשת העותרים: פיני קבלו, יו"ר סיעת העבודה בהסתדרות, ומספר פעילי מפלגה שפנו בבהילות לבית המשפט כדי למנוע את כינוס הוועידה.



קבלו וחבריו טענו לאי חוקיות ההליך שבו ביקש יו"ר המפלגה, אבי גבאי, להביא הערב לאישור הוועידה סעיף בחוקה המאפשר לו לעקוף את החלטת מוסדות השיפוט הפנימיים של מפלגת העבודה שלא לדון בביטול הבחירות לוועידה. גבאי ביקש לבטל את הבחירות ובמקום זאת לקבוע כי כל 5,300 המועמדים שנרשמו כציר יאושרו באופן אוטומטי.

העותרים טענו כי מדובר במהלך בלתי חוקי שכן לטענתם קיימת חובה לפרסם את סדר היום של הוועידה 14 יום לפני כינוסה ולא ברגע האחרון, וזאת בידיעה כי יקשה על הצדדים לעצור מהלך זה בתוך פרק הזמן הקצר העומד לרשותם. השופטת רחל ברקאי קבעה אחר הצהרים כי החליטה להיעתר לבקשה וקבעה כי "על פניו ובלי לקבוע מסמרות, קיים כשל דיוני בהליך שבו נקבע סדר היום בהתראה של 48 שעות בלבד". לפיכך הוציאה צו המורה על ביטול הועידה. מחר יתקיים בפני השופטת דיון הפעם בהשתתפות שני הצדדים.

הצבעה במפלגת העבודה. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
הצבעה במפלגת העבודה. צילום: תומר נויברג, פלאש 90


בסביבתו של גבאי ציינו כי חוקת המפלגה קובעת במפורש כי ועידת המפלגה עצמה רשאית להחליט מה יהיה סודר יומה  ולדבריהם השופטת הוטעתה בהחלטתה. במקביל לעתירה שנדונה היום ניסו חברי הכנסת חיליק בר, לאה פדידה ויוסי יונה לקדם הצעת פשרה ועד להודעה על ביטול הועידה הם החתימו עליה עשרה חברי כנסת.

פיני קבלו, שהצו הוצא על פי בקשתו, אמר למעריב אונליין: "אבי גבאי צריך להגיד לי תודה. הצלתי אותו מבזיון גדול. אם הuועידה הייתה מתקיימת הערב הוא היה מתקבל בשריקות בוז והיו מורידים אותו מהבמה. בזכותי נחסך ממנו ביזיון כפי שלא היה מעולם במפלגה"/ הוא הוסיף: "אנחנו לא ניתן להפוך את מפלגת העבודה לקרקס. אני לא יודע מאיפה הוא למד את הדברים האלה ומי היועצים שלו, אולי כחלון, אבל הוא לא יכול לרמוס בראש חוצות החלטה של המוסד לברור עתירות, המוסד השיפוטי של המפלגה, שאוסרת עליו לקדם את התרגילים שלו בוועידה, ולנסות להביא פסקת התגברות בנוסח שביבי ובנט רוצים לעקוף את בג"צ". 

קבלו גם פרסם הודעה  לחברי מפלגת העבודה בה אמר: היום יחד עם חברי מפלגה נוספים ובא כוחינו עו"ד איל יפה הגשתי צו מניעה לבית המשפט המחוזי בעניין כינוס הוועידה התשיעית הערב. כינוס שנועד לרמוס את מוסדות המפלגה ואת המסורת הדמוקרטית של מפלגתנו. קיום בחירות הם אף פעם לא נוחות, אך בזכות הדמוקרטיה אנחנו צומחים, מתחדשים ומתחזקים. אני מצר על צעדיו של גבאי לביטול הדמוקרטיה המפלגתית ומקווה, שבזמן הנותר לו עד הדיון מחר בבית המשפט המחוזי, ישכיל לשנות את גישתו כלפי מוסדות המפלגה.  רק בהידברות ושיתוף פעולה פנימי נגבר על יריבינו הפוליטיים מבחוץ. לצערי גבאי עד כה שיחק לידיו של נתניהו בהתרכזותו בשיריון מעמדו הפנים מפלגתי. אני שב וקורא לחברי המפלגה לפעול לקיום ההליך הדמוקרטי.
ממפלגת העבודה נמסר בתגובה:  "כינוס הuועידה שתוכנן להתקיים הערב בוטל. בית המשפט המחוזי הוציא צו מניעה לכינוס היום, וידון מחר על מועד אפשרי אחר לכינוס ועידה. לצערנו גורמים אינטרסנטים בחרו להטעות ביודעין את בית המשפט ולטרטר מאות אנשים על מנת לשמר את המחנאות על פני טובת המפלגה והמדינה. אנחנו מאמינים שבית המשפט יכריע מחר לטובת פתיחת השורות והרחבת הגיוון במפלגה".