"אם אחתום על חוק הלאום - אעשה זאת בשפה הערבית", כך אמר היום (שני) נשיא המדינה, ראובן ריבלין, במהלך כנס ״קולקטיב אימפקט״ לעידוד התעסוקה בחברה הערבית, שהתקיים בישוב הבדואי כסייפה בנגב. הנשיא התייחס לפנייה האישית של ד״ר תאבת אבו ראס, יו״ר פורום הארגונים בקולקטיב אימפקט ומנכ״ל שותף של יוזמות קרן אברהם.


אבו ראס פנה מוקדם יותר בפני ראשי המשק לנשיא המדינה, ואמר לו: "תשמיע את קולך הברור נגד חוק הלאום, שגורם לדה-מורליזציה בחברה הערבית,.
בתום הכנס אמר הנשיא כי "אני לא יכול לא לחתום על החוק, אחרת אצטרך להתפטר. אבל אם אני חותם - אני חותם בשפה הערבית". חילופי הדברים מתייחסים לסערה שנוצרה בעקבות חוק הלאום, בו נקבע כי עברית היא השפה הרשמית של המדינה, אולם לערבית יש "מעמד מיוחד". המשך הסעיף קובע כי "אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע במעמד שניתן בפועל לשפה הערבית לפני תחילתו של חוק-יסוד זה".

הנשיא הוסיף והתייחס לחוק הלאום, ואמר כי "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, בדיבור אחד. המשוואה החכמה, העדינה והרגישה הזאת היא סוד הקיום וסוד ההצלחה של מדינת ישראל, יהודית ודמוקרטית. זהו הבסיס החוקתי והערכי שעליו עומד כל המפעל הציוני האדיר הזה שנקרא מדינת ישראל. אנחנו לא יכולים ולא רוצים להפר את המשוואה הזאת".

"יש לנו אחריות מלאה כלפי כל צעירי הארץ הזאת, יהודים ולא יהודים כאחד, לא רק לאפשר להם הזדמנות שווה להגשים את החלום שלהם, אלא גם הזדמנות להרגיש חלק, להרגיש שייכים, להרגיש שמדינת ישראל היא ביתם", אמר ריבלין. "וזה, מנכ"לים יקרים, בדיוק מה שאתם עושים. אתם עובדים קשה כדי להבטיח תקווה ישראלית לכל צעיר וצעירה בישראל, וזאת הסיבה שאני עומד לצדכם במסע הזה. תודה לכולכם על המנהיגות, על התקווה. רק כך, יחד ובשותפות, נצליח".

במהלך סיור שערך לפני המפגש אמר הנשיא: ״אעשה כל מה שביכולתי כאזרח מדינת ישראל שנולד למדינה הזאת של הגשמת חלום של העם שלי ושל התנועה הציונית שאני הייתי שייך אליה, לקיים כאן באמת בית למדינת ישראל שבו שותפים כולם, שותפים כולם".

בתוך כך, נמשכים צעדי המחאה נגד חוק הלאום. בשבוע הבא יתקיים בכנסת דיון פגרה מיוחד בנושא "חוק הלאום ופגיעתו בערכי השוויון והדמוקרטיה" , זאת בעקבות פנייה של 25 חברי כנסת ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. הדיו יתקיים ללא נוכחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עקב שהותו בקולומביה בהשבעתו לתפקיד של הנשיא איוון דוקה מארקס.

בתוך כך, הערב ייערך בכיכר הבימה בתל אביב אירוע המוגדר "שיעור לימוד העברית הגדול בעולם" במסגרתו יופיעו מרצים, אמנים ואנשי רוח יקריאו טקסטים בערבית, ישמיעו שירים ואף ילמדו ערבית מדוברת כל זאת לאות מחאה על הפגיעה במעמדה של השפה הערבית בחוק הלאום. האירוע מאורגן על ידי שורה של ארגונים ובראשם "קהילות יד ביד". בין המשתתפים מרים טוקאן, מירה עוואד ואחינועם ניני, אלמוג בהר, סמאח סלאיימה, עידן טולדנו ואחרים.