במקביל לקרבות בגבול עזה נמשכות גם המלחמות הפוליטיות בישראל, כשברקע מרחפת השאלה האם ולמתי יוקדמו הבחירות. אמש מסר שר החינוך וחבר הקבינט המדיני־ביטחוני, נפתלי בנט, הודעה ובה נכתב: "בימים האחרונים אנו עדים לתוצאות המסוכנות שהביאה מדיניות ההבלגה והחולשה של שר הביטחון מול רצועת עזה – יותר הבלגה, יותר טרור. עפיפוני התבערה ובלוני הנפץ ממשיכים לאיים על תושבי העוטף. ההתפרעויות על הגדר מסלימות ואל עמדות צה"ל מסתננים פלסטינים ללא פחד".



"כך לא מנהלים מדיניות ביטחון, כך נראית מדיניות שהיא כישלון. תחת מעטה של 'פרגמטיות' ו'אחריות', ליברמן השאיר את ביטחון תושבי הדרום לשיקול דעתו של חמאס. הגיעה העת לומר את האמת: הסכמי ליברמן־חמאס קרסו. זו לא מדיניות הביטחון שהציבור מצפה לראות בממשלת ימין. מצביעי הימין הלאומי מצפים לראות יד קשה ואפס סובלנות כלפי טרור פלסטיני מסוכן". בנט הודיע כי יביא את הנושא לדיון בישיבת הקבינט הקרובה, מיד לאחר החגים. 



בישראל ביתנו לא נשארו חייבים ומסרו בתגובה לדברי יו"ר, הבית היהודי, כי "ביום שישי האחרון נהרגו שבעה מתפרעים פלסטינים, יותר מ-500 נפצעו ואף ישראלי לא נשרט, כתוצאה ממדיניות נחושה ועוצמתית שהוכיחה את עצמה. המתקפות החוזרות ונשנות של שר החינוך על שר הביטחון מצביעות כנראה על ההיסטריה ועל הקנאה שבהן הוא שרוי. עדיף שיתמקד בכישלונותיו במערכת החינוך ולא יפריע לדברים שמחייבים ניסיון, אחריות ושיקול דעת. השר בנט הוא שותף מלא להחלטות הקבינט וגם כשכבר טרח להופיע לדיונים בנושא עזה, לא זכור שאי פעם הביע התנגדות למדיניות הקבינט".



ליברמן התייחס גם הוא לדברים ואמר: "בסוף השבוע האחרון נהרגו בעזה 7 מתפרעים פלסטינים ומעל ל- 500 נפצעו. אף ישראלי לא נשרט. זוהי תוצאה של מדיניות נחושה ועוצמתית. כל האשמותיו של מר בנט הן פוליטיקה נטו ואין להן שום קשר לביטחון. רק סיסמאות של קמפיין בחירות, אפס מהות".



אירועי יום שישי האחרון בגבול עזה היו מהאלימים ביותר מאז החלו צעדות השיבה ב־15 במאי, וגם כמות המתפרעים הפלסטינים על הגדר הייתה הגדולה ביותר. לפי דיווחי משרד הבריאות הפלסטיני, שבעה מפגינים נהרגו ויותר מ־500 נפצעו מאש חיילי צה"ל. בין ההרוגים: שני נערים, בני 12 ו־14.

בצה"ל מעריכים כי בחמישה מוקדי עימותים על הגדר השתתפו יותר מ־20 אלף פלסטינים. גם הפעם מוקד העימות המרכזי היה במעבר קרני. בנוסף ליידוי אבנים והבערת צמיגים נזרקו לעבר חיילי צה"ל גם רימוני יד ומטענים מאולתרים. החיילים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובחלק מהמקרים גם באש חיה.

עימותים בגבול רצועת עזה. צילום: עבד רחים קטיב, פלאש 90


במהלך האירועים הופלו שני רחפנים של צה"ל בדרום הרצועה. מצה"ל נמסר כי אין חשש לדליפת מידע כתוצאה מנפילתם. בתגובה לאירועים תקף כלי טיס של צה"ל עמדת חמאס בצפון הרצועה. בתקרית זו לא דווח על נפגעים. כוחות צה"ל זיהו מספר חשודים שחצו את גדר המערכת בצפון רצועת עזה, ומיד לאחר מכן נמלטו בחזרה לשטח רצועה.

במערכת הביטחון מזהים הסלמה הדרגתית בהיקף האירועים האלימים, שהחלו להתרחש גם במהלך השבוע ובלילות. מארגני צעדות השיבה מתכוונים להמשיך ולהסלים את האירועים והכריזו כי נושאו של יום ההפגנות ביום שישי הבא יהיה "יום השישי של ההתמדה והעמידה האיתנה". מדובר צה"ל נמסר: "לוחמי צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש".

גם אתמול נמשכו ההצתות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה ואש בערה ביער כיסופים, בנחל עוז, בכפר עזה ובסעד. במערכת הביטחון מעריכים כי למרות המשך השיחות בניסיון להגיע לפיוס פנים־פלסטיני ולהסדרה מול ישראל, הסיכוי להתקדמות בנושאים הללו קלוש וישנה סבירות גבוהה לעימות קשה. בשלב הזה בחמאס מנסים לשוות לאירועים סממנים של עימות עממי, אבל בצה"ל ובמערכת הביטחון מביעים חשש מפני הידרדרות שתוביל לירי רקטות ופעולות טרור נוספות כבר בשבועות הקרובים.