קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נחתה הערב (רביעי)בישראל, בפתח ביקורה בארץ במסגרת שיתוף הפעולה בין ממשלות ישראל וגרמניה, זאת השנה השמינית. ביקורה של מרקל נפתח בארוחת ערב משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו הרשמי בירושלים, ולצורך כך כביש 1 מנתב"ג לירושלים נחסםלסירוגין ממחלף גנות ועד גינות סחרוב. בנוסף לכך, תיחסם גם הגישה לכביש 1 מכביש 6 במחלף בן שמן והתנועה תופנה לכבישים 444 ו־443. גם צירים בירושלים נחסמו לתנועה, אך מאז כל הדרכים נפתחו לתנועה.



במהלך הביקור צפויה מרקל להיפגש מספר פעמים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, וכמו כן גם לבקר ביד ושם ולקיים מפגש עם סטודנטים באוניברסיטת חיפה. למרות האווירה החגיגית, מספר נושאים מעיבים על הביקור הגרמני, שאף התנתה את קיום הביקור באי פינוי הכפר הבדואי חאן אל אחמר לפני ובמהלך הביקור בארץ. 



מרקל בשדה התעופה, צילום: אבי דודי, משרד החוץ
מרקל בשדה התעופה, צילום: אבי דודי, משרד החוץ



במוקד המחלוקת: הסכם הגרעין



אך לא רק מדיניות ישראל ביהודה ושומרון עומדת בין המנהיגים והממשלות. הסכם הגרעין נמצא במוקד המחלוקת: בעוד ישראל מיישרת קו עם ארה"ב שפרשה מההסכם ונתניהו קורא לאירופים להקשיח את היחסים עם איראן, גרמניה מעוניינת לשמר את ההסכם משום שלתפיסתה הוא שימנע מאיראן את פיתוח פצצת האטום. אין להתעלם מכך שגרמניה גם נהנית כלכלית מההסכם עם איראן.



גרמניה ניצבת בראש החזית בעד האיחוד האירופי ונאט"ו. מנגד מעיבים על יחסי ישראל וגרמניה יחסיה הקרובים של ממשלת נתניהו עם ממשל טראמפ וניסיונות ההתקרבות של ראש הממשלה אל מנהיגים במזרח אירופה. גורם מדיני בישראל מסר ל"מעריב־השבוע": "גרמניה היא הידידה הגדולה ביותר של ישראל באירופה ואנחנו מברכים על הביקור. זו הזדמנות לדון עם מדינה מאוד ידידותית וקרובה, בעיקר בתחומי המדע והחדשנות". שתי הממשלות יחתמו על כמה הסכמים להגברת השותפות בין המדינות.