בצעד שהפתיע רבים בישראל ובעולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר במערכת הבחירות האחרונה כי יפעל בקדנציה הנוכחית לסיפוח ההתיישבויות ברחבי יהודה ושומרון. הערב (שלישי) דווח בחדשות 13 כי בכירי מדינות המפרץ "מבולבלים" מן המסרים של נתניהו - שמצד אחד מדבר על סיפוח התיישבויות, ומצד שני טוען כי הוא מעוניין לקדם נורמליזציה ביחסים עמן. 


הרב מארק שנייר, מי שמכונה "הרב של הסלבס" בארצות הברית, הוא אורח קבוע במדינות המפרץ בעקבות מאמציו לקידום יחסים טובים יותר בין יהודים ומוסלמים. על פי הדיווח, ביום ראשון הוא קיים סבב שיחות עם בכירים בממשלת איחוד האמירויות, ושמע מהם על הבלבול שגרמו להם הצהרותיו של נתניהו, אשר נראות להם סותרות. "שמעתי מכמה בכירים באיחוד האמירויות שהם מבולבלים מכל המסרים הסותרים שהם מקבלת מראש ממשלת ישראל", אמר הרב. "מצד אחד, הם מכירים בכך שראש הממשלה נתניהו להוט לבסס קשרים עם מדינות המפרץ, ובו בזמן הם אינם מבינים למה הוא מדבר על סיפוח הגדה המערבית". 
אז הבכירים באיחוד האמירויות שפגשת באבו דאבי מודאגים מהצהרותיו של נתניהו על סיפוח?

"לא הייתי משתמש במילה מודאגים, הייתי אומר שזה בלבל אותם. הם מבולבלים. יש עניין אחד ברור: כל מי שחושב שמצוקת הפלסטינים היא כבר לא נושא שעומד בראש סדר העדיפויות של איחוד האמירויות ומדינות המפרץ, טועה לגמרי".

כרזה של "מפקדים למען ביטחון ישראל" שקוראת להיפרדות מהפלסטינים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




 
לדבריו, עבור מדינות המפרץ, נורמליזציה עם ישראל קשור בקשר ישיר בהסכמים עם הפלסטינים. "אני חייב להסכים עם דונלד טראמפ, שאומר כי ראש הממשלה נתניהו הוא הסיכוי הטוב ביותר לשלום", אמר. "יחד עם זאת, על ראש הממשלה להכיר בכך שנושא הפלסטינים אינו מונח על אש קטנה בשביל מדינות המפרץ, לא רק בשביל ההנהגה אלא גם בשביל העם, והוא יצטרך להתייחס לכך גם". 

על פי הדיווח של חדשות 13, בכירים ערבים טוענים כי צעדי טראמפ עבור נתניהו וישראל, ביניהם העברת השגרירות לירושלים וההכרה ברמת הגולן, יקשו עליהם מאוד לקדם נורמליזציה עם ישראל. לדבריהם, כל עוד תוכנית השלום של טראמפ, המכונה "עסקת המאה", לא תכלול מדינה פלסטינית שבירתה לפחות חלק ממזרח ירושלים, הדבר יהיה קו אדום עבור מדינות המפרץ - והן לא יתמכו בתוכנית ולא יקדמו נורמליזציה עם ישראל. 

כזכור, הבוקר התפרסם כי מתגבשת כלפי "עסקת המאה" "קואליציה של התנגדות", הכוללת את מעצמות המערב המרכזיות, רוב גדול בקרב מדינות האיחוד האירופי וארצות המפרץ הפרסי, בראשן סעודיה. "לא אגזים אם אומר כי מדובר כמעט בהסכמה כללית של חוסר הערכה ואמון ביוזמת השלום הצפויה", אמר ראש משלחת מערבית למטה הראשי של האו"ם בניו יורק.