"תוכניתה של ישראל לספח שטחים בגדה המערבית תהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי ותביא להשלכות משמעותיות על מערכת היחסים של המדינה עם אירופה", כך אמר היום (חמישי) שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל. בהצהרה קצרה לפרלמנט האירופי, אמר בורל כי סיפוח ישפיע לרעה על היציבות האזורית ויפגע בסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות.

בורל לא חשף איזו פעולה האיחוד האירופי יבצע במקרה של סיפוח, תוך התייחסות למגבלות זמן, אך אמר כי יהיו לכך "השלכות משמעותיות על מערכת היחסים שאנו נהנים ממנה כיום עם ישראל". הוא הפציר בשלטונות ישראל "להימנע מצעד כזה לפני שיהיה מאוחר מדי".

באופן דומה, גם בריטניה יצאה נגד המהלך, כאשר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון,  אמר היום לבית הנבחרים כי התוכנית "תגרום להפרת החוק הבינלאומי". הוא הסביר כי "אנו מאמינים מאוד בפתרון של שתי מדינות".

בנימין נתניהו, הייקו מאס  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו, הייקו מאס (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אתמול התריע מלך ירדן עבדאללה מפני השלכות הסיפוח, כשאמר כי הוא "מאיים על היציבות במזרח התיכון". עוד אמר עבדאללה, כי "השלום יגיע רק עם הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית, שירושלים המזרחית תהיה בירתה". לדבריו, "כל צעד  חד צדדי שישראל תנקוט בו אינו מקובל ויערער את הסיכויים להשיג שלום ויציבות באזור".

ב-10 ביוני הזהיר שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, את ישראל במהלך ביקורו בארץ כי הסיפוח יפר את החוק הבינלאומי, אך לא אמר כיצד תגיב גרמניה או אירופה למהלך שכזה. במהלך פגישתו עם נתניהו הזהיר מאס מפני תגובות בינ"ל אפשריות להחלת הריבונות, ביניהן הטלת סנקציות מצד מדינות מסוימות וכן הכרזתן על הכרה במדינה פלסטינית, ואמר כי גרמניה תתקשה לסייע במקרה כזה.