מחזקים את היחסים הדיפלומטיים: משלחת מהמדינה האפריקאית צ'אד שנחתה אמש בישראל בטיסה ישירה, בהובלת הגנרל עבדל קרים דאבי, יו"ר הקבינט של צ'אד ובנו של נשיא המדינה. ערכה היום (שלישי) סדרת מפגשים מקצועיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל רה"מ, ראש המל"ל, גורמים במשרד החוץ ונוספים, במטרה להמשיך ולקדם את היחסים בין צ'אד לישראל ובין מדינות נוספות באזור.

במהלך הפגישה דן רה"מ נתניהו עם נציגי המשלחת בעניין מינוי שגרירים ופתיחת נציגויות, לרבות באפשרות של פתיחת שגרירות בירושלים. כמו כן, דנו בחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לצ'אד במגוון תחומים.

נתניהו אמר בפתח הפגישה: "הזכרתי את יחסינו במהלך שיחות השלום עם האמירויות. ברצוני לא רק לציין את היחסים בינינו, אלא אף לקדם אותם עוד יותר", והוסיף: "הדבר החשוב ביותר הוא שתמסור דרישת שלום חמה ממני לאביך ולאזרחי צ'אד. ברוך הבא. טוב לראות אותך".

שר המודיעין אלי כהן וראש הקבינט של צ'אד (צילום: דוברות משרד המודיעין)
שר המודיעין אלי כהן וראש הקבינט של צ'אד (צילום: דוברות משרד המודיעין)

כאמור, במהלך פגישה שנערכה בין שר המודיעין אלי כהן לבין נציגי המשלחת, הביע ראש הקבינט, הגנרל דבי, את נכונותו לפתוח נציגות רשמית בירושלים לבקשת השר כהן.

כמו כן, במהלך הפגישות סוכם על העמקת השת"פ הביטחוני בין שתי המדינות וכן על גיבוש משלחת עסקית מישראל שתצא לקדם פרויקטים כלכליים בתחום החקלאות בכלל והמינרלים בפרט. השר אלי כהן מסר: "הידוק היחסים בין ישראל לבין צ'אד הינו אינטרס משותף של שתי המדינות הן בהיבטים הביטחוניים והן בהיבטים הכלכליים". 

נציגי המשלחת מצ'אד נפגשו עם שר המודיעין אלי כהן (צילום: דוברות משרד המודיעין)
נציגי המשלחת מצ'אד נפגשו עם שר המודיעין אלי כהן (צילום: דוברות משרד המודיעין)

כזכור, לפני כשנתיים הגיע נשיא צ'אד, אידריס דבי, לביקור רשמי והיסטורי בישראל, במהלכו נפגש עם נתניהו. השניים מסרו הצהרות לתקשורת במסגרת מסיבת עיתונאים משותפת, בה בירכו על ההתקדמות ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות. 

"צ'אד היא מדינה חשובה מאד באפריקה, וחשובה מאד לישראל. לא הפסקנו את הקשר בינינו מעולם. אנחנו רוצים לשתף פעולה במלחמה בטרור, לתת לאנשינו מה שמגיע להם, מים, ביטחון, כל מה ששיתוף הפעולה בינינו יכול להניב", אמר נתניהו. 

נתניהו עם נשיא צ'אד  (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
נתניהו עם נשיא צ'אד (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

גם דבי בירך על חידוש היחסים והביע את שמחתו על הביקור. "זה ביקור שניתן להגדירו כהיסטורי עבור שתי המדינות, והוא יאפשר לנו לפתוח דף חדש. אני מדבר על פיתוח מכלול האינטרסים של שתי המדינות ולקרב ביניהן". 

היחסים בין ישראל לצ'אד נותקו בשנת 1973 בעקבות מלחמת יום כיפור, והייתה בין 30 המדינות האפריקאיות שניתקו את יחסיהן עם ישראל בעקבות המלחמה. באותה העת, ביקר בצ'אד הנסיך הסעודי פייסל,  שהציע כספים למדינה, מה שהביא להחלטה על ניתוק היחסים.

השר צחי הנגבי, נשיא צ'אד אידריס דבי (צילום: אבי חיון, משרד החוץ)
השר צחי הנגבי, נשיא צ'אד אידריס דבי (צילום: אבי חיון, משרד החוץ)

אך היחסים בין המדינות המשיכו באופן לא רשמי במשך שנים. דבי אמר במהלך מסיבת העיתונאים שקיים בשנת 2011 כי "זה לא סוד, צ'אד מקיימת יחסים עם ישראל, יחסים טובים שאנו מרוצים מהם. לא מן הנמנע כי בעתיד נכונן יחסים דיפלומטיים מלאים". לאחר הכרזה זו, נפגש עם מנכ"ל משרד החוץ הישראלי בצפון צ'אד, במפגש רשמי ראשון, מה שהוביל להכרזה הרשמית בשנת 2018.