ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת-בל"ד) תעלה היום (רביעי) להצבעה, בקריאה טרומית, במליאת הכנסת הצעת חוק להשיב ל"תושבי הארץ הערבים שגורשו  מאדמותיהם ב-1948" את נכסיהם או לפצותם פיצוי כספי. מדובר בהשבת נכסים או פיצויים ל"נוכחים-נפקדים", ערבים ישראלים שנאלצו לנטוש את כפריהם ב-1948 אך נשארו לחיות בגבולות המדינה במקומות ישוב אחרים.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שהוגשה בעבר על ידי יו"ר בל"ד ח"כ לשעבר עזמי בשארה, נאמר כי חוק נכסי נפקדים, התש"י–1950 (להלן – החוק), הפקיע את אדמותיהם של עשרות אלפי ערבים. נכסיהם של תושבי הארץ הערבים שגורשו מאדמותיהם הופקדו בידי האפוטרופוס לנכסי נפקדים.

חלק ניכר מהאנשים שהוגדרו כנפקדים עם קום המדינה, הפכו לאחר מכן לאזרחי ישראל. על אף שמאות אזרחים ערבים חזרו לארצם וחדלו להיות נפקדים בפועל, המשיכה ההגדרה "נפקד" שבחוק לחול עליהם, ללא כל הצדקה חוקית או מוסרית, וכך המשיך האפוטרופוס על נכסי נפקדים להחזיק באדמותיהם ובנכסיהם.

"מוצע לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם לאנשים אלה, ולקבוע כי נפקד שקיבל אזרחות ישראלית זכאי להשבת נכסיו לבעלותו או לקבל נכס שווה ערך או פיצוי כספי", נמסר מלשכתה של ח"כ יזבק. עוד נמסר כי "לפי ועד העקורים, כחמישית מאזרחי ישראל הערבים הם עקורים או צאצאים של עקורים".