ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), שעלה בשבוע שעבר לכותרות בשעה ששימש כיו"ר הכנסת במהלך ההצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, שבוטלה לאחר מכך על ידי היו"ר הקבוע יריב לוין, שוחח הבוקר (ראשון) עם ינון מגל ואבי בניהו ב-103FM.

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

מה שלומך? אתה בעד הסכם השלום של ישראל עם הערבים?
"אנחנו בעד הסכמי שלום, אבל שתתחיל גם עם הנושא הכי חשוב והבוער, ואם נעשה את הסכם השלום הזה נקבל לא 22 הסכמי שלום אלא 55 הסכמי שלום, וזה ההסכם עם העם הפלסטיני ובהכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67, זה ההסכם האמיתי שיביא את השלום האמיתי עם כל מדינות ערב".

אבל מה לגבי ההסכמים שכבר נחתמו?
"יש שני דברים. עקרונית אנחנו בעד שיהיה שלום בין ישראל למדינות השכנות, גם בין העמים, אבל אנחנו לא יכולים לתמוך בהסכם שלום שמתעלם לחלוטין מזכויותיו של העם הפלסטיני, ומתנער מהיסודות של כל הסדר פוליטי על בסיס החלטות האו"ם ומדברים על היוזמה של הנשיא טראמפ. עוד חודש יכול להיות שהוא לא יהיה בבית הלבן, נמשיך לדבר על היוזמה והחזון של הנשיא טראמפ?".

אתם צריכים לתמוך בכל הסכם שלום של ממשלת ישראל עם כל מדינה ערבית שהיא ולהמשיך לדרוש. זה מייצג את האזרחים?
"אנחנו אמנם הצבענו נגד ההסכם הזה אבל אנחנו לא עשינו פעולה אקטיבית כדי לכשיל אותו , אנחנו אומרים שאנחנו בעד שיהיו יחסים ובעד שיהיו שיתופי פעולה, במיוחד איתנו, אבל קודם כל שים עצמך במקום האזרח הערבי".

הפרלמנט האמירויות ובבחריין יזמינו משלחת פרלמנטרית ללא הערבים שהתנגדו להסכם.
"אנחנו את העמדה שלי הצגתי לכם. אנחנו מבחינתנו, כל הסכם שלום שמדינת ישראל תעשה, זה לא פיצוי וזה לא במקום הסכם שלום שצריך לבוא עם העם הפלסטיני ועם הנהגת העם הפלסטיני, בואו לא נשלה את עצמנו. איחוד האמירויות אף פעם לא הייתה במצב במלחמה עם מדינת ישראל, הגבולות די רחוקים ואין קרקע משותפת שיש שיתוף על הקרקע הזאת".

אבל ערבים שאוהבים אותנו ומברכים אותנו ורוצים שנבוא. זה חידוש מעניין. אתה פלסטיני חבר הכנסת?
"ההצבעה שלנו בכנסת כן רצתה להעביר מסר לאנשים, שלא ישלו את עצמם שאפשר לעשות שלום עם כל העולם ולהזניח את העם הפלסטיני. מבחינת זהות אני ערבי, אני מוסלמי, אני פלסטיני, אני אזרח מדינת ישראל. כל המורכבות הזאת, אנחנו מתמודדים איתה כל יום בחינוך הילדים שלנו ובכל מה שאנחנו עושים. מה אנחנו צריכים לתת להם יד? יש להם אינטרס משלהם. הם לא צריכים, את העם שלהם אפילו לא שאלו, זה לא דמוקרטיה".

איפה יש דמוקרטיה ערבית?
"המדינה היחידה היא בטוניס, מצרים היו בחירות ועשו הפיכה על הנשיא האזרחי שנבחר בצורה דמוקרטית וזהו".

הערבים הישראלים תחת כיבוש במדינת ישראל?
"אתה מחזיר אותנו לשיח, אני לא מבין, אני אומר שאני אזרח במדינת ישראל".

שאלה פשוטה.
"תקשיב לי, את ההגדרה העצמית שלנו אנחנו עושים תוך האזרחות הישראלית".

אתה לא עונה לי.
"אתה רוצה שנחזור לריב היסטורי?".

האם אתה מרגיש שאתה חי תחת כיבוש?
"אני מסתכל קדימה, אנחנו רוצים להיות בשלום בביטחון בשותפות ובשוויון ובסובלנות בין שני העמים".

אבל מה התשובה?
"הימנים הדמוקרטים מבינים מה זה דמוקרטיה ומה זה אזרחות. אתה כנראה לא מבין".

איך הצלחת להשיג מיליארדים מנתניהו למגזר הערבי?
"זאת הזכות שלנו לקבל את התקציבים האלה, במשך חמש שנים הייתה תוכנית, הכסף הזה לא נוצל. ביקשתי מרה"מ בנאום ביום שני בכנסת להיכנס לעובי הקורה ולהכריע בסוגיה הזאת, ואכן ביום שישי קיבלתי את ההודעה ממזכיר הממשלה שרה"מ מביא את זה לשולחן הממשלה. לא כל מה שאנחנו נצליח להשיג מהממשלה כאילו זה דיל פוליטי או לא יודע, אנחנו נבחרנו על-ידי ציבור ערבי, מייצגים אותו, רוצים לטובת הכלל". 

תמכתם בצוללות וקיבלתם כסף.
"זה לא נכון, את הפניה שלי לרה"מ הייתה קודם לכן, המגעים שניהלתי עם שר האוצר בישיבה שהייתה ועם יו"ר הכנסת כדי שיעזור לנו לקדם הייתה לפני כל הפרשה".

לא קשור להצבעה החוזרת?
"לא קשור להצבעה החוזרת, אם יו"ר הכנסת היה נותן לי להמשיך לנהל את הישיבה התוצאה הייתה דומה. הייתי משלים את ההצבעה ולוקח את הקולות של חברי הכנסת שלא הצביעו ואת זה אנחנו עושים ב-90 אחוז מהמקרים".

ומה עושים איתם?
"אנחנו בדרך כלל המטרה שלנו זה לתפקד בצורה ממלכתית ולהביא את רצונם של רוב חברי הכנסת שנמצאים באולם לידי ביטוי על ידי הצבעה, מתחילים עם הצבעה אלקטרונית אח"כ מי מחברי הכנסת שלא הצליחו להצביע אנחנו לוקחים מהם הצבעה שמית, שואלים אותם והם אומרים בעד או נגד".

בכל מקרה היה אותו דבר?
"כן כי כשסיימנו את ההצבעה, היו מצד ימין מהקואליציה עצמה, אמרו שלא הצליחו להצביע".

כל הסיפור פייק?
"אני חושב שהפרשה הזאת צריכה להסתיים ולחזור למסלול, כנראה שנצטרך כולנו לעמוד מול בג"ץ".