מחקר חדש של עמותת יוזמות אברהם שאותו פרסמה היום (שני), מצא כי 91% מהצעות החוק ו-97% מההצעות לסדר של חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים הנוגעים לאזרחי ישראל, יהודים וערבים.

מנגד, רק 9% מסך הצעות החוק של הח"כים הערבים ו-3% מההצעות לסדר עסקו בנושאים הקשורים למדיניות חוץ או בנושאים הקשורים לאזרחי המדינה הערבים בהקשר הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לפי עמותת יוזמות אברהם, "המחקר, אשר בוצע באמצעות חברת נאס לייעוץ ומחקר כלכלי וחברתי בע"מ, מבקש לבחון באופן ביקורתי את הטענה הנפוצה, לפיה חברי הכנסת הערבים עוסקים בעיקר בנושאים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולא משרתים את האינטרסים של בוחריהם".

במסגרתו, נבחנה עבודתם הפרלמנטרית של כל 22 חברי הכנסת הערבים שכיהנו בכנסת במהלך בשני מושבים שונים של פעילות הכנסת, על מנת לבחון את הפעילות לאורך זמן: הכנסת ה-23 (מרץ עד דצמבר 2020 עת התפזרה הכנסת) ומושב הקיץ של הכנסת ה-20 (אפריל עד יולי 2018, שהיה המושב האחרון שהתקיים עד תומו מבלי שתפוזר הכנסת ותצא לבחירות במהלכו).

הרשימה המשותפת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרשימה המשותפת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המחקר בחן את כל 1914 הצעות החוק ו-344 ההצעות לסדר של כל הח"כים הערבים, והנתונים נכרו מאתר הכנסת והם נכונים לתאריך ה-21 בפברואר. עוד מן המחקר עלה כי "62% מכלל ההצעות לסדר עסקו בקידום נושאים הרלוונטיים לכלל אוכלוסיית ישראל, ו-35% עסקו בנושאים שנועדו להתמודד עם מצוקות חייהם של האזרחים הערבי". 

כמו כן, "84% מהצעות החוק שיזמו חברי הכנסת הערבים עסקו בנושאים חברתיים. 58% מהצעות החוק שהח"כים הערבים היו יוזמיהן קידמו נושאים הרלוונטיים לכלל האזרחים, ועוד 26% עסקו בחברה הערבית".

המחקר מביא לדוגמה את הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – הגבלת דמי רישום) אשר יזם ח"כ ג'אבר עסאקלה ואת הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – קצבת ילדים כפולה בלידת תאומים או יותר) אשר יזמה ח"כ היבה יזבק.

בנוסף, 93% מהצעות החוק עליהן היו חתומים חברי הכנסת הערבים כיוזמים נוספים עסקו בנושאים חברתיים. 72.5% עסקו בנושאים כלל ישראלים ועוד 20.5% בנושאי החברה הערבית עצמה.

ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לי עמותת יוזמות אברהם, אמרו בהתאם לתוצאות המחקר כי "כבר למעלה מ-20 שנה שמתקיים קמפיין פייק ניוז שיטתי, בו גורמים המבקשים ליצור דה-לגיטימציה של נציגי הציבור הערבי בכנסת מפיצים את הטענה לפיה חברי הכנסת הערבים לא דואגים לציבור שלהם. מחקר זה מוכיח אחת ולתמיד שהטענה הזו שקרית. האמת היא פשוטה: הח"כים הערבים בכנסת מתרכזים בפעילותם הפרלמנטרית בפעילות למען הציבור הישראלי, ובכלל זה החברה הערבית. כל דבר אחר הוא פשוט שקר גס".