הוועדה המסדרת בכנסת אישרה אתמול בלילה את הרכבן של הוועדות הקבועות בכנסת והבוקר (שלישי) בחרה ועדת הכנסת בחבר הכנסת ניר אורבך (ימינה) ליושב ראש הוועדה, האחראית על סדרי הדיון, חוק ונהלים הנוגעים להתנהלות הכנסת. בחירת ההרכבים כולה והתנהלות הקואליציה הביאו למחלוקת בקרב חברי הכנסת, שהתרעמו לנוכח אי ההסכמות.

בישיבה התייחס יושב ראש הכנסת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) למחלוקת סביב הרכב וועדות הכנסת ואמר: "חודש ימים אני עושה מאמצים לנסות לגשר בין אופוזיציה לקואליציה ללא הצלחה. במוצאי שבת אחרי שיחות עם כל המעורבים קיבלתי החלטה להזמין אותם אל משרדי. המעורבים או שני הצדדים הוזמנו ביחד עם הנוגעים בדבר. היה דיון ארוך בן שעתיים. אני אומר בצער - הרגשתי אכזבה ענקית שלא הצלחתי לגשר".

יחד עם זאת ציין לוי כי "אפשר למצוא פתרונות. יש לי ויכוחים עם הקואליציה. אני לא אוהב את המצב בלשון המעטה. לא היה כדבר הזה. מאוד הייתי רוצה שזה יהיה בהדברות. לעצם העניין כיושב ראש לא יכולתי שהבניין הזה יתקיים ללא ועדות. זה הלב הפועם של הפרלמנט הישראלי". 

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר בתגובה כי "הדורסנות נגד האופוזיציה מראה לנו שפניכם לא לשלום. אז אני באופן אישי מברך אותך אבל לא נוכל לשתף פעולה עם זה".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) טענה כי "מה שקרה כאן בחלוקת הוועדות הוא אחד האירועים הכי לא הוגנים שאני זוכרת בכנסת שבו פשוט חומסים מהמצביע את קולו ומייצרים חלוקה לוועדות שהכי לא משקפת בעולם את יחסי הכוחות האמיתיים בין קואליציה לאופוזיציה. בכנסת ה-21 הסביר לנו אלקין שהיה אז ראש הוועדה המסדרת איך מחלקים וועדות כנסת בצורה הוגנת. וראינו שמה שעשו עכשיו זה ההפך הגמור. את הח"כים מהאופוזיציה זרקו לוועדות הפושטיות. זאת פגיעה חמורה בדמוקרטיה. אנו לא מאיישים את ועדות הכנסת. נבוא להצביע ולהפריע מתי שיתחשק לנו אבל אנו לא נעבוד בצורה מסודרת. אנו מחרימים את הוועדה הזאת והחלטנו בהנהלת האופוזיציה לנקוט בהחרמות נוספות".

היא הוסיפה כי "הניסיונות שלך יו"ר הכנסת להגיע להסכמות היו ניסיונות להגיע להסכמות בין כובש לנכבש. הקואליציה מתייחסת לרשימה המשותפת כאילו היא חלק מהקואליציה ולא מאפשרת לאופוזיציה לקבוע את החלוקה הפנימית. יש בי איזה תקווה שאולי אולי ח"כ אורבך יהיה פה קרן אור".

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר כי "לא היה כיף בחודש האחרון להיות חבר כנסת. הרגשתי רע בתקופה הזאת מסיבות כאלה ואחרות. הכנסת עומדת לאבד את הציבור. ראשי ועדות הם לא קבלני ביצוע. מסמך כמו שהוגש אתמול אסור היה שיכתב גם אם שונה בלעג לרש. מסמך שבו שישה ממלאי מקום מאותה מפלגה ויו"ר הוועדה והשר הם מאותה מפלגה אסור שיכתב".

ח"כ אורבך אמר כי "המשימה של כולנו היא להנמיך את גובה הלהבות, צריך לדבר בצורה אחרת. השיח משפיע גם על המהות, זאת אחריות של כולנו. אני מבקש להקפיד על הסגנון ורמת השיח. הכנסת חייבת להוות דוגמה לציבור".

ח״כ רם שפע (העבודה) התייחס גם הוא למחלוקת ואמר כי "אנחנו לא עושי דבריהם של הממשלה, למרות שאנחנו בקואליציה. לא צריך להתנגח בכוונה אבל בהחלט צריך להזכיר שהממשלה לא כל יכולה. לא כל דבר שהממשלה אומרת צריך לעשות".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש-עתיד) אמר, "אני לוקח אחריות על ההתנהלות שלי ואני חושב שלשני הצדדים יש חלק במצב שנוצר. אנחנו זוכרים שהפער בין הקואליציה לאופוזיציה מזערי. נעשה מאמץ עילאי לעבוד בשיתוף פעולה".

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית): "אני 30 שנה עורכת דין. הגעתי לפה מלאה ציפיות אבל התאכזבתי מאוד. צורת חלוקת הוועדות הינה לעג לרש. הממשלה יושבת בוועדות ללא ביקורת".

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) אמר, כי "לפחות חצי מאזרחי ישראל חושבים שגנבו להם את השלטון ואת הכנסת. מתנהגים כלפינו בחוסר הגינות. זה ניצחון לא הוגן. למנצח צריכה להיות אחוות מנצחים".

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) הוסיף, כי  "יש חברי כנסת שיש להם אינטרסים הפוכים מאינטרס ביטחון ישראל .יש פה חברי כנסת אנטי ציונים ותומכי טרור".