מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית תיקון להצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה שיאפשר את פתיחת המכון הפתולוגי באבו כביר בשבת. זאת, בהיותו המכון היחיד בארץ לנתיחה משפטית שמשרת את בני כל הדתות, שכיום לא יכולים לקבור את מתיהם בסוף השבוע בשל כך.

ההצעה עברה ברוב של 62 תומכים לעומת 46 מתנגדים. בין התומכים הייתה הקואליציה כולה וכך גם הרשימה המשותפת, בעוד מפלגות גוש נתניהו, הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, התנגדו. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון גנץ לא נכחו בהצבעה, בעוד נתניהו היה והצביע נגד.

את ההצעה העלה יו"ר ועדת הפנים ח"כ ואליד טאהא, שהסביר את חשיבות התיקון עבור האוכלוסייה הלא יהודית בישראל: "אין לי שום כוונה לפגוע בדת היהודית, אבל אני מבקש להבהיר שעשרים אחוז מתושבי המדינה צריכים לקבל את הזכות הבסיסית הזאת במכון משפטי רפואי. זה לא בית עסק שצריך לסגור בסוף שבוע, זה מכון משפטי רפואי, מכון רשמי".

הוא הוסיף: "זה כל כך חשוב לאוכלוסייה הערבית שסובלת מכך קשות. משפחה שמאבדת אחד מבניה גם כך נכנסת לטראומה. אם מוסיפים לכך שהם צריכים לחכות יומיים שלושה עד שהם מקבלים את הגופה אנו עושים פה עוול בלתי יתואר למשפחות".

טאהא הדגיש כי הוא "לא מתכוון להתנגח עם אף אחד. התחלתי את המגעים בנושא עם שר הבריאות הקודם יולי אדלשטיין. הוא אמר אז שיש פה בעיה תקציבית. מעבר לפעילות שתאפשר נתיחת גופות מחייב עבודת צוות של המכון ולא עבודת תורן אחד במכון". 

ואליד טאהא (צילום: דוברות רע''מ)
ואליד טאהא (צילום: דוברות רע''מ)

שר הבריאות ניצן הורוביץ השיב לו: "עם כניסתי לתפקיד נדהמתי לגלות שהמכון הפתולוגי באבו כביר לרפואה משפטית שהוא המכון היחיד בארץ שנותן שירותים של נתיחות פורנזיות לקורבנות שנפטרו ברצח תאונות דרכים התאבדות או חשד לפלילים במותם לא פועל שבעה ימים בשבוע. כך למשל באסון הר מירון המכון עבד בלחץ גדול עד כניסת השבת כדי לזהות את הגופות של 32 מקורבנות האסון ועם כניסת השבת פסק התהליך כאשר 13 גופות לא זוהו. ובצאת השבת עובדי המכון הוקפצו לתורנות כדי לסייע במלאכת זיהוי הגופות".

"מדי סוף שבוע אנשי משרד הבריאות, הצוות שלי וגם אני באופן אישי מקבלים שיחות של משפחות שמתחננות לקבור את יקיריהן בהתאם לערכי הדת והמסורת שלהם. אני מקבל הרבה פניות מח"כים ערבים בעניין הזה ואני מסכים עם ח"כ טאהא שנכון להרחיב את ימי הפעילות במכון לרפואה משפטית בהקדם".

"לאור זאת ולאחר שח"כים מרע"מ המשותפת ומרצ פנו אלי בבקשה להקל על משפחות שניתוח הגופות של יקיריהן מתעכב בשבת, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד למצוא מודל מאוזן להרחיב את ימי העבודה של המכון באבו כביר בראשות ד"ר חן קוגל, שישים סוף לעוול שנגרם למשפחות שממתינות שעות יממה ואף יומיים לקבור את יקיריהם".

הורוביץ סיכם: "הגעתי להבנה עם ח"כ טאהא שהמשך הליך החקיקה יעשה בתאום אתנו במסגרת ועדת הבריאות של הכנסת. בכך אפשר יהיה להביא לסיום הסאגה האת ולהסדרה של פעילות המכון לרפואה משפטית 7 ימים בשבוע. קיבלנו הסכמה לתוספת של תקנים ותקציב לצורך העניין הזה והשלמת המהלך צפויה להתבצע בפועל עד סוף השנה בתוך כחודשיים".

שר הבריאות הורוביץ במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר הבריאות הורוביץ במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התנגד: "33 שנים אני בכנסת. אני לא זוכר מקרה אחד שבו הלכתי נגד ההלכה המוסלמית. להפך. בהרבה דברים תמכתי. אני מציע לא להביא את זה לשם.  יש חובה הלכתית על פי הדת המוסלמית לקבור מת מבלי להלין אותו זמן רב מדי ולעשות זאת באופן מיידי. זאת גם ההלכה היהודית. אסור להלין את המת אלא אם כן יש שבת באמצע. ואז אנו נכנסים לבעיה שהמכון פועל חצי יום לא בלילה ולא בערב. פועל רק במקום אחד". 

"מה החקיקה הזאת תעשה? השר יבוא למכון יגיד שצריך לעבוד 24 שעות שבעה ימים בשבוע ויגידו לו תביא תקציב. מאיפה יביא? משרד האוצר ייתן לו? יפתחו מקום בשבת כששמונים אחוז מהאוכלוסייה לא קוברים בשבת. הצעת החוק כוונתה נכונה. יישום החוק הוא טעות ממדרגה ראשונה כי לא יהיה בזה כלום. זה מס שפתיים ששר הבריאות אומר לך. אבל כשיבואו אליך אזרחים ויגידו אי אפשר לישים את החוק מה תגיד? למה אי אפשר לקחת בית חולים ערבי בנצרת שיש שם רופאים ערבים ומוסלמים שתהיה שם שלוחה ששם ינתחו את הגופות שצריך בשבת?".

טאהא השיב: "אני סומך על הדברים שאמר שר הבריאות. העניין של 24 שעות הוא לא העיקרון. העיקרון הוא לנתח גופות 7 ימים. אני לא מתעקש על 24 שעות אבל מתעקש על העיקרון להביא מת לקבורה בזמן הנכון וביום הנכון. החוק עובר לוועדת הבריאות. נמצא שם ניסוחים שיעשו כבוד לכולם. אנו מבקשים שכל האחרים לא יפגעו בנו".