"איראן מנצלת את היעדר הפעולה נגדה": הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג נאם הבוקר (שלישי) בוועידת הג'רוזלם פוסט באנגלית, ותקף בחריפות את מנהיגי העולם על היעדר פעולה נגד תוכנית הגרעין האיראנית. כמו כן, בירך הנשיא הטרי את המדינות שהצטרפו להסכמי אברהם, וקרא למדינות נוספות להצטרף.

"בדיוק חזרתי מביקור קשה במיוחד באוקראינה, שם ציינו 80 שנה לטבח בבאבי יאר", ציין הנשיא תחילה. "מעל 3,000 יהודים נשחטו בירי, אל תוך קבר פתוח. שם דיברתי על החשיבות של סבלנות, ועל העלייה בשנאה מבוססת גזע. באבי יאר הוא תזכורת כואבת למקום אליו אנו עלולים להגיע כחברה ברגע שנזנח את האנושיות. סבלנות היא מרכיב בסיסי בחברה מתורבתת, והיא חייבת להיות מושרשת בנו כחברה. היא תהיה ערך עליון בכל תקופתי כנשיא המדינה. היעדר השיח המגשר, הדיאלוג, הוא איום מבית ומחוץ".

"שוחחתי עם ארדואן ועבאס"

"הסכמי אברהם הם פריצת דרך יוצאת דופן בהיסטוריה של האזור", המשיך. "אני מקווה שעוד מדינות במזרח התיכון יאמצו אותם, ואני רוצה להודות לממשל האמריקאי על הבאתם של הסכמים אלו לשולחן ותמיכתה בהם. התגאיתי לקבל את השגריר הבחרייני בירושלים. אני מחויב לקיים דיאלוג מכבד עם שאר מנהיגי העולם. לאחרונה ביקרתי את המלך עבדאללה בעמאן. דיברתי ארוכות גם עם הנשיא א-סיסי, שיחה נוספת עם הנשיא ארדואן ודיברתי גם עם מחמוד עבאס (אבו-מאזן). זה חשוב לקיים דיאלוג עם אלו שמעוניינים לדבר איתנו". 

נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

"העולם נכשל"

הרצוג תקף בחריפות את ניהול המלחמה העולמית נגד תוכנית הגרעין האיראנית: "האיום האיראני הוא אולי הדוגמה החשוב ביותר להיעדר דיאלוג. כאן אנו רואים את כישלון העולם בלפעול נגד זרועות התמנון שלה במזרח התיכון, ולסגור לחלוטין את תוכנית הגרעין שלה. איראן מנצלת את היעדר הפעולה נגדה, את היעדר שיתוף הפעולה נגדה".

לבסוף, התייחס גם למשבר האקלים: "נקודה קריטית נוספת שמחייבת דיאלוג הוא משבר האקלים. זה אתגר חשוב ביותר, שאני מתכוון לדחוף בכוח במהלך כהונתי. בנובמבר, מנהיגי העולם יפגשו בפסגת האקלים בגלאסגו במטרה למשוך את כדור הארץ מנפילה אל תהום. אני מקווה שגם שם יהיה דיאלוג, רק יחד, דרך דו-שיח, דרך הכרת השוני בינינו, אנו נוכל להשאיר עולם טוב יותר לדורות היהודים הבאים אחרינו".