שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הודיע היום (שני) כי הוא מתנגד להענקת מעמד בכותל לרפורמים וקונסרביטיביים, מה שעשוי להקשות על קידום מתווה הכותל שבו תומכים שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החוץ יאיר לפיד, ושר הבריאות ניצן הורוביץ'. אלקין הבהיר: "זאת העמדה רשמית שלי כבר הרבה שנים מאז שהוצג המתווה לכן הצבעתי נגד עמדת נתניהו בזמנו, כאשר הוא הביא את המתווה וזאת גם הייתה עמדתי במשא ומתן הקואליציוני".

"אין לי בעיה עם כותל התפוצות", הוסיף. "אבל בתנאי שמי שינהלו אותו אלה הממשלה והסוכנות היהודית. אם הסוכנות רוצה, שתבחר נציגי התנועה הרפורמית לייצג אותה, אבל כנציגי הסוכנות. אחרת גם בכותל אורתודוקסי צריך לחלק אותו בין כל הזרמים והפלגים. לא יתכן שנגיע לכותל של חסידות גור, או הכותל של חסידות בלז, הכותל של הליטאים או של הציונות הדתית".

חבר הכנסת אורי מקלב מסיעת יהדות התורה אמר: "בעוד ראש הממשלה מדבר לאומה על אחדות הכותל, המקום הקדוש לעם ישראל זה דורי דורות. הממשלה שלו מנסה לשנות את הסטטוס קוו זה שנים. מצבו האישי מעורר דאגה - לצערנו נראה כי ראש הממשלה מדבר כאדם שאינו מתגורר בארץ. הממשלה שלו אינה יכולה לפגוע בכותל המערבי, שהוא הניצוץ של העם היהודי זה דורי דורות".

אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ח"כ מקלב הוסיף: "נראה כי מה שטענו זה זמן רב כי ראש הממשלה לא מנהל אלא מנוהל מתברר כנכון. כל ראשי הקואליציה שלו פועלים זה זמן כנגד המצב הקיים הכותל המערבי, והצהירו כי היעד שלהם בחודש הקרוב הוא שינוי המצב בכותל המערבי, שותפיו לקואליציה מגיעים עם ספרי תורה לכותל בניגוד לחוק, במטרה להתסיס ולהתריס, והוא מדבר על אחדות העם בכותל המערבי? היה עליו להגיד את דבריו אלו לשותפיו לקואליציה".

על פי המתווה, שפורסם לראשונה בשנת 2016, ברחבת התפילה הצפונית תתנהל התפילה על-פי מנהג היהדות האורתודוקסית, לפי דין תורה, שהרבנות הראשית לישראל נוהגת לפיו, בין השאר, תוך הפרדה בין עזרת נשים לעזרת גברים, וקיום תפילת נשים לפי מנהג זה. ברחבה הדרומית תתנהל התפילה השוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם, הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי. 

ככלל, ברחבה זו תתקיים תפילה מעורבת של גברים ונשים ללא מחיצה. לצד זאת, ובשים לב לאופייה הפלורליסטי של רחבה זו, תינתן ל"נשות הכותל" האפשרות לקיים במקום תפילת נשים נפרדת, כמנהגן, מדי ראש חודש ובמועדים נוספים לגביהם ייתן הממונה על רחבת התפילה הדרומית. 

בתגובה לדבריו של השר אלקין אמרה מנכ"לית התנועה הרפורמית, אנה קיסלנסקי: "במשך שנים רבות הכותל, המקום הקדוש ביותר לכל יהודי ויהודייה, מתנהל כבית כנסת אורתודוכסי חרדי ומי שאינו מתיישר עם הזרם הזה מותקף באלימות. במסגרת 'מתווה הכותל' הסכימה התנועה הרפורמית לפשרות כואבות, אך עמדה על כך ששנים של אפלייה יסתיימו, כך שלזרם הגדול ביהדות יהיה ייצוג בניהול הכותל, בדיוק כפי שמיוצגת היהדות האורתודוכסית בקרן למורשת הכותל".