השבוע הושלם במלואו תהליך הרישוי של מטוס ראש הממשלה - "כנף ציון", והוא אף קיבל תעודת "כושר טיסה", שתהיה תקפה למשך שנה שלמה. עם זאת, נראה כי משרד ראש הממשלה מתעכב בקבלתו מהתעשייה האווירית, מסיבה שאינה ברורה. אלוף (מיל') נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית הגיב היום (רביעי) לדברים אצל בן כספית ואריה אלדד ב-103FM.

"אני לא מופתע מזה שנתניהו לא הספיק לטוס עליו ולא מופתע שאלו שאחריו לא רוצים לטוס עליו. לא אמרתי שיש משהו רע, אני לא מאלו שמתחו ביקורת על נחיצותו. הבעיה היחידה היא העלות שלו, שהוועדה החליטה שיש צורך ואז זה התנפח", אמר ירקוני.

לדבריו, אף אחד לא יודע על מה הוצאו הכספים, "זה בור שחור. יש הערכות של כמה צריך להעלות מטוס כזה, אבל המטוס עצמו זה כסף קטן. מזה המדינה לא מתמוטטת, אבל כשמגיעים מתקציב של 150 מיליון ל־750 מיליון זה כבר עניין אחר". 

על כך שהמטוס לא הופעל בתקופת יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר ירקוני: "חשבתי שזה ייקח זמן עד שיגמרו להתקין את כל מה שצריך להתקין עליו כי אני מכיר את הבעייתיות שיש סביב התקנת המערכות שרצו להתקין עליו. לכן, הערכתי שראש הממשלה דאז נתניהו לא יספיק לטוס עליו".

"המטוס הזה גורר אחריו הילה לא טובה, לא ייתכן שכספי ציבור בסדר גודל כזה מוצאים מבלי שזה שקוף ואנחנו יודעים על מה זה מוצא. יש מספיק אנשים שותפי סוד, ביניהם עבדיכם הנאמן, שמבינים בתעופה ושהיו יכולים רגע להסתכל על מה הוצא הכסף, לבוא ולהגיד לציבור זה בסדר או לא - זה לא קרה", הסביר.

לטענתו, "בסופו של דבר ראש הממשלה צריך להשתמש במטוס. הכסף הוצא כבר וההוצאות היו בתוך מדינת ישראל. זה הלך למערכות מקומיות, אז גם זה לא כזה נורא. אם אתה לא טס עליו תצטרך להוציא כסף על דברים אחרים והבעיה היותר גדולה זה שלא יהיה לך את כל מה שיש במטוס הזה - אלו לא המיטה הזוגית ולא המקלחות אלא המערכות הבאמת חשובות שיש בו".

על טייסי המטוס הסביר ירקוני: "כל הטייסים להערכתי יהיו במילואים כי כדי לעשות טיסות כאלו לא צריך את חיל האוויר, הם פחות טובים בזה מאשר טייסי חברות תעופה. הבעיה, ועל זה כבר הצבעתי - אין מטוס כזה בשירות האזרחי ולכן יצטרכו לשלם כסף על שמירת כשירותו".

"לא צריך מפקד טייסת או חברת נסיעות, צריך כמה אנשי מילואים כדי שהתעשייה האווירית תתחזק אותו אצלה. אל תשכחו שחלק מה־750 מיליון, הם על התפעול שלו בחיל האוויר", המשיך.

בסיום דבריו אמר: "בסופו של יום אכלנו אותה, נעשו טעויות. בואו נעשה ועדת חקירה כי יכול להיות שנעשו דברים פליליים. צריך לעשות ועדת חקירה עם אנשים מסווגים ובסופו של יום צריך לטוס על המטוס הזה כי הוא מספק את הסחורה מבחינה לוגיסטית, ביטחונית, מדינית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm