שר החוץ יאיר לפיד נחת היום (חמישי) בקהיר ונפגש עם מקבילו המצרי סאמח שכרי ועם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. על פי דיווחים ברשת "אל-ערביה", מצרים ביקשה מישראל לשקם את הרצועה, "לגלות רצון טוב" ולהתגמש באשר לתנאי עסקת השבויים. 

במהלך הפגישה עם נשיא מצרים, דנו השניים בניסיונות של איראן להפוך למדינת עם יכולת גרעינית צבאית כמו גם להמשיך ולהפעיל טרור והאיום שהדבר מציב למזרח התיכון. עוד עלה במפגש המצב ברצועת עזה, כאשר השר לפיד הציג לנשיא את תוכניתו "כלכלה תמורת בטחון" והביע הערכתו לתפקיד המיוחד והמרכזי שמצרים ממלאת בנושא. 

עוד דנו השנייה בהתמודדות עם גורמי טרור וחוסר יציבות במרחב, הסוגייה הפלסטינית והצעדים בהן נוקטת ממשלת ישראל, כדי לחזק את הרש"פ ולסייע לפיתרון האתגרים הכלכליים וכן ברצון להעמיק את השלום בין המדינות בתחומים אזרחיים של כלכלה, אנרגיה חקלאות ומסחר. 

שר החוץ לפיד אמר בתום הפגישה: "מצרים היא שותפה אסטרטגית חשובה במיוחד של ישראל. המטרה שלי היא לחזק את היחסים שלנו עם מצרים בנושא הבטחוני, המדיני והכלכלי.  חשוב להמשיך ולשקוד על השלום בין שני העמים. אני מודה לנשיא א-סיסי, שתרומתו לאזור וליחסים בינינו היא בממדים היסטוריים, על האירוח ועל פגישה חמה ופתוחה ומצפה להמשך הדיאלוג בנינו".

יאיר לפיד במצרים (צילום: שלומי אמסלם)
יאיר לפיד במצרים (צילום: שלומי אמסלם)

כאמור, לאחר מכן נפגש לפיד עם מקבילו שר החוץ המצרי סאמח שכרי, השניים נועדו ארוכות בארבע עיניים והמשיכו לפגישה מורחבת לאחר מכן. בפגישתם דנו השניים בשיתוף הפעולה הישראלי - מצרי הן בתחום המדיני בטחוני והן בתחום הכלכלי והאזרחי.  

במהלך הפגישה, בשם מדינת ישראל החזירו השר לפיד ומנהל ראשות העתיקות אלי אסקוזידו פריטים אריכואולוגים מצריים שנתפסו בישראל לפני מספר שנים.

בין הפריטים, כאלו השייכים לתרבות המצרית הקדומה, שהוברחו ארצה באמצעות סוחר עתיקות ישראלי, שניסה להכניס לישראל מזוודה עם ארבעת הפריטים הללו שנרכשו באוקספורד שבאנגליה, בשנת 2013. ניסיון ההברחה סוכל בשדה התעופה בן גוריון, לאחר שלא עבר עמם במכס, וכן הכנסת העתיקות ארצה נעשתה בניגוד לחוק.

רשות העתיקות עדכנה אז את שלטונות מצריים בתפיסה באמצעות האינטרפול, והשלטונות המצריים הצהירו כי מדובר ברכוש גנוב ממדינתם, שככל הנראה הוצא שלא כחוק ועבר תהליך "הלבנה" באנגליה.

הפריטים העתיקים נתפסו ונוהל הליך משפטי בארץ, ובסיומו, בשנת 2015, הועברו הפריטים התפוסים לרשות מדינת ישראל. בחודש אוגוסט 2013 פנו שלטונות מצריים למשרד החוץ ולרשות העתיקות, והצביעו על עתיקות מצריות שמוחזקות בחנות עתיקות של סוחר מורשה בירושלים, ואשר לטענתם נגנבו ממצריים והוצאו ממנה שלא כחוק. 

סאמח שכרי, יאיר לפיד (צילום: משרד החוץ)
סאמח שכרי, יאיר לפיד (צילום: משרד החוץ)

כחודש לאחר מכן, נפגשו נציגי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ונציגי משרד החוץ, עם שגריר מצרים בישראל, וסוכם על שיתוף פעולה ישראלי-מצרי בחקירה. לבקשת שלטונות מצריים, רשות העתיקות פתחה בחקירה, ותפסה בחנות 91 פריטים עתיקים. 

רשות העתיקות ניהלה חקירה של הסוחר והתנהל הליך משפטי, במהלכו העבירו השלטונות המצריים לרשות העתיקות מסמכים וחוות של דעת מומחה מטעם יו"ר ההנהלה הראשית לעתיקות קהיר וגיזה, ד"ר יוסף חאמד כליפה. ההליך המשפטי הסתיים בהסדר פשרה, במסגרתו העביר סוחר העתיקות את הממצאים הארכאולוגיים המצריים לידי מדינת ישראל.

כעת, לבקשת שלטונות מצריים וכמחווה של רצון טוב, החליטו ממשלת ישראל ורשות העתיקות להשיב את הפריטים לידי המצרים. בסך הכל ימסרו למצרים 95 פריטים. 

בין הפריטים – חלקי כתובות על אבן בכתב ההירוגליפי, שבר של סרקופג עץ הנושא את הכתב המצרי, כתובות על פפירוס, פסלונים של אלות מצריות, ואושבטים (Oshabtim) – צלמיות (פסלונים) שהונחו בד"כ בתוך קברים כמנחות קבורה ושבר של רהיט עץ.